Zahlcený firemní internet? Problém nemusí být v kapacitě připojení...

Zahlcený firemní internet? Problém nemusí být v kapacitě připojení...
Popisek: GFI - Exinda Network Orchestrator
20 / 01 / 2020, 20:30

Celá řada firem se dnes potýká s pomalým internetem, jehož důsledkem může být až nedostupnost kritických podnikových aplikací včetně e-mailů, ERP systémů a hlasových IP komunikací.

Frustrovaní uživatelé pak obvykle volají po rozšíření kapacity internetového připojení, aby mohli plnit své pracovní úkoly. Avšak v mnoha případech není na vině „pomalá rychlost“ firemní konektivity, ale dramatický nárůst aplikací využívaných v síti, z nichž většina má nepracovní charakter či spotřebovává zbytečně velkou šířku pásma.  

Podle nedávného lokálního průzkumu je pro 63 % českých firem nastavena kapacita internetového připojení dostatečně, u 34 % firem nedostačuje ve špičkách, a u 3 % nedostačuje chronicky.České a slovenské SMB podniky většinou využívají firemního internetového připojení do 100 Mbit/s (79 %), dalších 18 % využívá rychlost 100 – 500 Mbit/s a jen 3 % využívá rychlostí vyšších než 500 Mbit/s.Avšak co je důležité, průměrná česká SMB společnost dnes využívá v průměru 15 firemních aplikací, přičemž jejich počet a nároky na internetové připojení neustále rostou.

Optimalizace internetového připojení

Problém optimalizace šířky pásma pro fungování podnikových aplikací se dnes týká všech organizací, od firem pro 10-15 zaměstnanců až po velké finanční, telekomunikační a utilitní korporace a státní organizace. Hlavním důvodem je rostoucí množství desktopových aplikací vyžadujících internetové připojení, které každý uživatel dnes v rámci své práce využívá. Dalším důvodem je růst mobilních aplikací, které si uživatelé nosí ve svých BYOD zařízeních do pracovních wi-fi sítí.

Zde je několik bodů, které popisují aktuální situaci ve firemních sítích:

  • Internetového připojení dnes využívá obrovské množství aplikací a cloudových služeb
  • Uživatelé jsou schopni vyjmenovat pouze 2 % jimi využívaných aplikací, o 98 % aplikací využívající internetové připojení neví – ve skutečnosti jeden uživatel používá v jeden okamžik stovky aplikací.
  • K firemním wi-fi access pointům se navíc připojují mobilní telefony, každý s několika desítkami mobilních aplikací – při 100 mobilní telefonech v sítí činí zátěž 4 – 5 000 mobilních aplikací.
  • Po připočtení tabletů, pracovních stanic a notebooků a využívá jedno firemní internetové připojení přes 10 000 aplikací.
  • Při 100 Mb/s připojení stačí obvykle 12 000 aplikací na úplné zahlcení šířky pásma.

K tomu připočítejme další faktory, jako je stále rozšířenější využívání cloudových služeb typu Office365, Dropbox, SAP či SalesForce, či obrovský rozmach VoIP telekonferencí po celém světě jako GoToMeeting, Zoom, Skype apod. S nárůstem počtu aplikací také rostou objemy stahování aktualizací, které představují velký nápor na firemní síť. Hlavní výzvou dnes není nedostatek internetové šířky pásma, ale dramatický nárůst aplikací s připojením do internetu.

Které segmenty jsou ohroženy?

Aplikace dnes fungují jako neřízená střela – může dojít k naplnění kapacity a každá další aplikace či cloudová služba nebude fungovat, načež nastane kaskádový efekt a připojení se zhroutí často jenom proto, že někdo sleduje YouTube video nebo streamovací službu. Při naplnění šířky pásma může dojít ke zpomalení či dokonce výpadku fungování kritické infrastruktury typu ERP systému či VoIP volání.

Problémy mívají zejména velké korporace využívající mnoho aplikací či intenzivní VoIP přenosem jako call centra v bankách, pojišťovnách, telco společnostech, která potřebují kvalitní hlasové spojení. Nicméně na šířce internetového pásma mohou být kriticky závislé i malé společnosti pracující s velkými streamy, například reportážní agentury pracující pro TV stanice, či HR agentury intenzivně vyhledávající kandidáty na sociálních sítích. 

Podobně mohou být ohroženy i e-shopy – pokud se bude nákupní stránka načítat pomalu, zákazníci odejdou ke konkurenci. V segmentu státní a veřejné správy zápasí s internetovým připojením například školy, které provozují stále více aplikací pro učitele, studenty a rodiče a při velkém množství připojených lidí se školní síť zhroutí. Nehledě k tomu, že vhodný nástroj ve školách dokáže bránit podobným problémům preventivně, a to monitorováním a identifikací nevhodných aktivit, jako je například velmi často sledování YouTube či jiné streamovací služby.

Řešením je prioritizace aplikací

Je třeba si uvědomit, že problémem není nedostatek internetové šířky pásma, protože internet je stále rychlejší, levnější a dostupnější. Úkolem tak není ušetřit šířku pásma, ale prioritizovat aplikace – tj. rozdělit je tak, aby fungovaly klíčové aplikace a ty nedůležité ponechat stranou. Cílem prioritizačních řešení je rozpoznat aplikace a optimalizovat využití šířky pásma vytvořením přesně cílených politik usměrňující využívání aplikací uživateli dle jejich rolí a časových vymezení. Tak aby firma alokovala šířku pásma a využívala internetové připojení co nejoptimálnějším způsobem.

Například v belgické společnosti Van Genechten Packaging podnikající v obalovém průmyslu se zaměstnanci plně spoléhají na firemní ERP systém. Často ale čelili dlouhým reakčním časům ERP aplikace, což se negativně odráželo na produktivitě. Kromě toho komunikační systémy postavené na VoIP architektuře nedokázaly kvalitně přenášet hlasové hovory, jež ve špičkách byly nesrozumitelné či dokonce docházelo k jejich přerušení.

S využitím řešení Exinda Network Orchestrator byli ve společnosti schopni snadno identifikovat provozní špičky, které vedly ke snížení kvality hovorů a přispívaly k výkonnostním výpadkům ERP systému. Vytvořením politiky, která garantovala prioritní alokaci konektivity pro kritické aplikace, bylo dosaženo vynikající kvality VoIP připojení a požadované rychlosti odezvy ERP systému. Navíc pohled na celou síť z jediné konzole pomohlo administrátorům významně snížit množství času věnovaného monitorování a řešení problémů z 8 hodin týdně na pouhých 30 minut.

Hlavní výhody prioritizačních řešení

Řešení typu Exinda Network Orchestrator poskytuje správcům firemních sítí celou řadu nástrojů včetně diagnostiky, provozní vizibility, identifikace aplikací v síti, reportování, řízení provozu (traffic shaping), prioritizace aplikací, uplatňování firemní politiky apod.  Instalace zařízení ve stylu Plug&Play je rychlá, jednoduchá a nevyžaduje žádnou změnu infrastruktury v rámci firemní sítě.

Exinda pomáhá identifikovat a optimalizovat využití firemního internetového připojení s pomocí prioritizace aplikací bez nutnosti navyšování šířky pásma. Pomáhá významně také v případech hromadných softwarových aktualizací, kdy není třeba stahovat aktualizace do všech koncových stanic, ale stačí ji stáhnout pouze jednou a systém ji distribuuje v rámci interní sítě.

 Autor: Jozef Kačala, Sales Engineer pro EMEA a APAC , GFI Software

Tagy článku

-->