Popisek: Ilustrační foto
Čeká nás „vrchol v sezóně krádeží“ – vánoční svátky, u kterých lze očekávat tyto „ zlodějské trendy“
Čeká nás „vrchol v sezóně krádeží“ – vánoční svátky, u kterých lze očekávat tyto „ zlodějské trendy“ :
- Větší specializace na určité zboží (trendem opět bude oblečení, kosmetika, elektronika, alkohol a též i dětské hračky), které plní i funkci dárků.
- Vícečetné zlodějské skupiny, u kterých jsou jednotlivé role velmi profesionálně rozdělené a skupiny jsou dobře organizované i díky moderní komunikační technice. Výrazně narůstá počet zlodějských skupin ze zahraničí.
- Významný nárůst agresivity a při záchytu snaha o vyvolání davové situace, při které je větší šance uměle vyvolat nepřehlednou situaci a uniknout.
- Zapojení vlastního personálu firem do organizovaných krádeží, jak jsou např. nehlášené storno nákupy, ztráty zboží při inventurách nebo výměny elektroniky přímo v prodejnách.
- A pak i tradiční vánoční jev – zvýšenou konzumaci potravin a alkoholu přímo v prostorách obchodu.
- Tradičně se zvyšuje i počet tzv. prvokrádežníků, kteří chtějí využít příležitosti většího množství lidí, stresu a chaosu dle hesla, že „příležitost dělá zloděje“. Souběžně s tím, se zvyšuje, oproti zbytku roku, v posledních dvou měsících podíl zlodějů se středoškolským a i vysokoškolským vzděláním.
- V neposlední řadě se vzhledem ke zvýšeným počtům nakupujících zákazníků v prodejnách se rovněž zvyšují i příležitosti pro skupiny zaměřené především na kapesní krádeže, které právě v období před vánočními svátky využívají nákupních „tlačenic“ (zde možná využít jiný výraz)
Rostou i objemy investic do zabezpečení proti krádežím
Investice do zabezpečení zboží v obchodech každý rok, dle analýzy M2C, rostou. „Firmy jsou si vědomy toho, že se jim investice do kvalitního kamerového systému, dálkového dohledu nebo do služeb profesionálních bezpečnostních agentur, jednoznačně vyplácejí. Za posledních 12 měsíců, tedy od října 2014 do září 2015 registruje M2C nárůst investic do bezpečnostních technologií a zařízení o 19 % vyšší, než ve srovnatelném období říjen 2013 až září 2014.
Viditelnost uniformovaného strážce, pouhým okem zjištění, že v objektu funguje kamerový systém nebo moderní sofistikovaný dálkový dohled, který monitoruje jak plochu prodejny, tak dokáže vizuálně sledovat všechny finanční transakce, odradí až 80% všech pokusů o krádež v daném objektu,“ komentuje výhody dohledu bezpečnostních agentur na pohyb zboží Martin Giebel, ředitel divize retail bezpečnostní společnosti M2C.
A souběžně s tím Martin Giebel z M2C dodává, že M2C již dnes, několik týdnu před začátkem „adventního nákupního šílenství“ registruje v obchodech řadu „známých tváří“ nebo díky kamerovým systémům velké množství tzv. neuskutečněných krádeží v objektech, které firma pro své klienty hlídá. Zjednodušeně řečeno, jakmile potenciální zloděj zjistí, že proti němu stojí kvalitní bezpečnostní zabezpečení a bezpečnostní agentura, tak hledá způsob, jak na sebe neupozornit a „po anglicku“ se z prodejny nenápadně se vytratit, aniž by způsobil jakoukoli ztrátu. Stejný efekt tzv. odrazení od krádeže má i jednoduchá nálepka s informací, že daná prodejna je pod kontrolou bezpečnostní agentury.