Budějovický tunel pro budoucí generace ukrývá bomby z druhé světové války

Budějovický tunel pro budoucí generace ukrývá bomby z druhé světové války
foto: SAGASTA / Public domain/Celkový pohled na dokončenou stavbu od jihu

Pod hlavním nádražím v Českých Budějovicích brzy vznikne nový tunel Pětidomí, který má vydržet minimálně do roku 2132. Projektanti ze společnosti SAGASTA se museli v rámci návrhu vypořádat se složitým prostředím v okolí budoucího tunelu i s nevybuchlými bombami z druhé světové války.

V Českých Budějovicích brzy začnou práce na novém tunelu podle projektu společnosti SAGASTA. Tunel vedoucí pod kolejištěm hlavního nádraží dostal název Pětidomí podle jedné ze čtvrtí, které propojí s centrem města – druhou z nich je Suché Vrbné. Cílem projektu je logické propojení východní a západní část Českých Budějovic spolu se zjednodušením dopravy v okolí hlavního nádraží. 

Hladce naplánovanou výstavbu komplikují nevybuchlé bomby 

 

Výstavba tunelu Pětidomí bude probíhat v otevřené stavební jámě, která bude zabezpečena štětovnicovými stěnami a předpjatými lanovými kotvami. Výstavbu s podařilo naplánovat tak, aby byl železniční provoz narušen co nejméně, a to především díky etapizaci: Stavba proběhne ve třech hlavních fázích, během nichž budou koleje postupně překládané a nad stavební jámu budou osazena provizorní přemostění. 

Situaci ovšem komplikují historické události, které s chystaným tunelem souvisí. Seřaďovací nádraží totiž bylo v období druhé světové války masivně bombardováno. Nevybuchlé letecké bomby se tak pravděpodobně nachází nejen v prostorách budoucího tunelu, ale i v místech, kde je plánováno vrtání zmiňovaných lanových kotev. Před zahájením zemních prací proto bude třeba provést podrobný pyrotechnický průzkum. Ten je plánován až do doby, kdy hloubka stavební jámy dosáhne přibližně 6 metrů.

SAGASTA

Unikátní dopravní řešení v Česku i Evropě 

 

Tunel Pětidomí bude součástí projektu přeložky silnic II/156 a II/157, který zahrnuje téměř 90 stavebních objektů. Samotný dvoutroubový tunel je rozdělen na 30 podobjektů a 17 provozních souborů. Specialitou jsou dvě podzemní křižovatky – takto složité dopravní řešení nemá v Česku obdobu, i v Evropě jde o vzácnost. Tunel bude mít dvě rampy na východě – do ulic Dobrovodská a U Lávky – a jednu rampu na západě, ústící do Mánesovy ulice. Sklony ramp dosáhnou až 8 %. 

Velkou výzvou projektu bylo navrhnutí konstrukce tunelu s přihlédnutím ke složitým geotechnickým podmínkám v prostoru pod nádražím. Projektanti ze SAGASTA museli také vymyslet způsoby, jak zajistit bezpečnost provozu a minimalizovat dopravní omezení pro osobní i nákladní železniční provoz. 

SAGASTA

Voda a oheň nemají šanci 

 

Vzhledem k hloubce výkopu a blízkosti řek Malše a Vltavy bude třeba se při konstrukci tunelu zaměřit i na podzemní vodu. Průzkumy ukázaly, že podloží tvoří antropogenní navážky, písky, štěrky a vodonepropustné neogenní jíly. Při výstavbě může dojít také k vyplavání konstrukce – proto bude základová deska zatížena zásypem a její přesah bude fungovat jako přitěžující konzola. 

Tunel pod českobudějovickým nádražím bude odolný proti vodě i požáru. Použitý železobeton bude doplněn o vnitřní těsnicí pásy, které nahradí běžné hydroizolační fólie. Součástí tunelu bude požární vodovod, SOS výklenky, kabelové šachty, odvodnění i kamerové systémy. V případě nehody budou pro řidiče k dispozici tři propojky mezi tunelovými troubami. 

SAGASTA

Cesta tunelem do 22. století 

 

Od prvního návrhu v roce 2001 urazil projekt tunelu Pětidomí dlouhou cestu. Důležitou událostí byla iniciativa Jihočeského kraje v roce 2021, na jejímž základě byla vypracována studie proveditelnosti. Z ní poté vycházela společnost SAGASTA, která ji detailně vypracovala ve svém projektu. 

Stavba tunelu s odhadovanou životností 100 let by měla začít v roce 2026. Celková doba výstavby je odhadována na 2200 dní, tedy přibližně šest let. Výsledkem ale bude stavba, která zlepší dopravní situaci v Českých Budějovic, a to nejen pro 21. ale i pro 22. století. 

Tagy