Autor fotografie: Nikola Motor Company|Popisek: NTZ
Vývoj a snaha prorazit v nově vznikajícím odvětví jsou trnitou cestou. Potíže společnosti Nikola, která by chtěla v budoucnu vyrábět vozy na vodíkový pohon, zářijovou výměnou ředitele nekončí. Zakladatel firmy Trevor Milton po kauze s klamáním obchodních partnerů a investorů odstoupil. Společnost nyní vede Stephen Girsky se zkušenostmi z GM. Nyní Nikola uzavřela svou divizi Powersports a pozastavuje práce na elektrických osobních vodních skútrech a terénních vozidlech, jejichž uvedení na trh bylo s velkým očekáváním ohlášeno v dubnu 2019.
Vyvíjet složitá řešení na více frontách není snadný úkol. Nikola zastavila práce na projektech, které měly uspokojovat poptávku v oblasti volnočasových aktivit, aby uvolnila kapacity při práci na prvním nákladním automobilu na vodíkový pohon. Svým rozhodnutím zřejmě odepsala dosud investovaných 14,4 milionu dolarů, byť ještě u ledu zcela nejsou.
"Stále vlastníme práva na NZT a WAV a projekty jsme pozastavili. Můžeme uvažovat o tom, že se s nimi posuneme vpřed později. Teď se zaměřujeme na komerční nákladní a vodíkovou infrastrukturu," řekl mluvčí společnosti magazínu The Verge. Wav (vyslovovaný "wave", vlna) je zmíněný vodní skútr, NZT je futuristicky vyhlížející sportovní off-road.
Nikola začala vyvíjet elektrická plavidla již v roce 2017, a to poté, kdy koupila jeden ze slibnějších startupů, které tuto myšlenku rozvíjely. Šlo o Free Form Factory ze Sacramenta, jejichž vlajkovým projektem byl elektrický vodní skútr Gratis X1. Terénní vozidlo NTZ pak je hybridem svého druhu, který kombinuje styl dunové buggy s pohodlím, které běžně najdeme v osobních automobilech. Je například vybaveno klimatizací. Podle původních plánů společnosti Nikola mělo NZT mít výkon 590 koní a dojezd až získá výkon 590 koní a dojezd 240 km (u sportovního vozidla a nadto terénního je takový údaj samozřejmě diskutabilní, záleží na stylu jízdy a terénu). Na trh mělo být uvedeno již v tomto roce, a hovořilo se o ceně kolem 80 tisíc amerických dolarů (1,76 milionu korun).
Obě vozidla vyvíjená divizí Powersports vzbuzovala velkou pozornost na každoroční akci firmy Nikola v roce 2019, a slibně působil především právě off-road NTZ. Nepřekvapí, vzhledem k určení a slibovaným parametrům, že vozidlo přitahovalo pozornost společností obranného průmyslu. Celá divize je nyní ovšem první velkou obětí neúspěšného roku 2020. Po zmíněné kauze s podvody a lhaním investorům dosavadní hlavní partner General Motors výrazně svou podporu pro Nikolu utlumil. Nikola za rok 2020 vykázala ztrátu ve výši 384 milionů dolarů (asi 8,5 miliardy korun). Ránu, kterou by jiné společnosti podobné velikosti těžko přežily, vydržela díky komerčnímu úspěchu z roku 2019, a po odečtení ztrát stále disponovala 840 miliony dolarů - nyní vše závisí na tom, aby zákazníky a partnery přesvědčila úspěchem svého vodíkového náklaďáku. Další šanci v případě neúspěchu zřejmě mít nebude.
Zdroj: The Verge