Poruchové Ospreye se hlásí zpět do služby, panují pochybnosti

Poruchové Ospreye se hlásí zpět do služby, panují pochybnosti
Autor fotografie: Bell / Public domain|Popisek: Letoun V-22 Ofsprey
10 / 03 / 2024, 16:30

Americká armáda se po ukončení vyšetřování v průběhu minulého týdne rozhodla o vrácení letounů V-22 Osprey do služby. Kritici se domnívají, že ve světle desítek nehod tohoto letounu nejde o nejmoudřejší rozhodnutí.

Americká armáda oznámila, že od pátku 8. března 2024 jsou letouny V-22 Osprey opět navráceny do aktivní služby námořnictva. Z té byly veškeré stroje na čas odebrány z důvodu závažné havárie z 29. listopadu 2023, při které u japonského ostrova Jakušima zahynula celá osmičlenná posádka letounu. Letadlo se snažilo přistát na letiště na avšak z neznámého důvodu najednou začal hořet jeden jeho z motorů, což způsobilo zřícení letounu do moře. 

Od prvního letu V-22 v roce 1989 až do listopadu 2023 došlo podle informací webového portálu Aviation Safety k přibližně 57 větším či menším nehodám tohoto letounu, přičemž bylo plně vyřazeno z provozu 16 letounů. Jen během roku 2023 se V-22 vyskytl v 9 incidentech, přičemž ve dvou z nich zahynula celá posádka letounu. U většiny nehod nebyl americkou nebo japonskou armádou, které s letounem operují, vysvětlen jasný důvod poruchy, která byla nejčastěji spojena se závadou na rotoru.   

 

CV-22 pic.twitter.com/trIb23W8Au

— Skies-of-Glory (@violetpilot1) March 3, 2024

 

Letadla V-22 jsou konvertoplány, tedy letouny, které v průběhu letu mění polohu rotorů pro dosažení vztlaku. V-22 tak při startu a přistání za pomoci překlopných rotorů podobně jako helikoptéra vertikálně vzlétne. Tato technologie se označuje jako VTOL (Vertical Take-Off and Landing) a u letounu V-22 jej vyvíjely americké společnosti Bell a Boeing. Rotory se po vzletu při dosažení určité výšky následně překlopí z horizontální pozice do vertikální a vztlak potřebný pro let je tvořen nosnými křídly. 

Na technologii VTOL v současnosti navazuje systém HSVTOL (High-Speed Vertical Takeoff and Landing), který nyní také testuje americká společnost Bell. HSVTOL by měla být v budoucnu součástí experimentálního letounu X-plane nové generace, který je vyvíjen v programu SPRING americké vládní agentury zodpovědné za vývoj nových vojenských technologií DARPA. Tento program je určený přímo pro potřeby americké armády. Více informací o testování technologie HSVTOL se dozvíte v tomto textu.  

Letadlo V-22 je vybaveno dvěma motory T406/AE 1107C-Liberty o společném výkonu 9 180 kW, které dokáží přivést letoun k maximální rychlosti 565 km/h. Letoun vyráběný americkými společnostmi Bell a Boeing byl od svého aktivního nasazení v roce 2007 především používán při přepravních operacích v blízkovýchodních zemích mezi nimiž byl především Afghánistán, Libye nebo Kuvajt. Cena jednoho transportního letounu V-22 Osprey se pohybuje okolo 67 milionů dolarů (1,55 miliard Kč) a od konce 80. let jich bylo vyrobeno přibližně 400 kusů. Letoun je vybaven dvěma kulomety ráže 7,62 mm a místo jednoho může být na rampě umístěn 12,7mm M2 Browning.

 

Tagy článku