foto: Lockheed Martin / Public domain/Autonomní hašení požáru
Kalifornští hasiči byli svědky shozů vody z autonomního vrtulníku Black Hawk řízeného technologií Rain pro autonomní mise při požárech.
Společnost Sikorsky, součást koncernu Lockheed Martin, a firma Rain, lídr v rozvíjejícím se odvětví požární technologie (firetech), předvedly a otestovaly autonomní techniky hašení požárů na propanu a hořících hromadách křovin pomocí volitelně pilotovaného autonomního systému MATRIX společnosti Sikorsky, který byl doplněn softwarem Rain pro plánování hašení požárů.
MATRIX a autonomní hašení požárů
„Sikorsky a Rain integrovaly dva autonomní systémy: naši technologii MATRIX, která řídí let pilotovaných i bezpilotních letounů, a autonomní systém Rain pro řízení požárních misí, jenž vyhledává a sleduje požáry, vypracuje plán hašení a navede letoun k cíli pro přesné shození vody,“ uvedl viceprezident a generální ředitel Sikorsky Rich Benton. „Díky tomuto vrstvenému autonomnímu systému si velitelé zásahů a piloti mohou zvolit úroveň autonomie podle konkrétní mise a postupně přidávat nové funkce v závislosti na zvýšení bezpečnosti letu a efektivitě zásahu.“

Testy autonomního hašení požárů, které proběhly koncem dubna, byly prvními, jež společnosti Rain a Sikorsky uskutečnily v Kalifornii nad živým ohněm v terénu náchylném k požárům – v nadmořské výšce 1 000 metrů a místy za poryvů větru o rychlosti přibližně 56 km/h. Testy probíhaly ve spolupráci s hasiči z okresního hasičského sboru San Bernardino, kteří postavili a zapálili několik hromad křovin, aby je letoun mohl vyhledat a uhasit vodou.
Autonomní vrtulník Black Hawk
Autonomní vrtulník Black Hawk od Sikorsky je vybaven řízením letu fly-by-wire, autonomním letovým systémem MATRIX, satelitním datovým spojením a palubními termálními a optickými kamerami. Systém MATRIX umožňuje volbu mezi plně autonomním a pilotovaným režimem. Pro účely testů hašení požárů společnost Rain integrovala svůj autonomní systém řízení misí do systému MATRIX, čímž umožnila pozemnímu operátorovi ovládat vrtulník Black Hawk pomocí tabletu od společnosti Rain.
Operátor tak mohl zadávat specifické úkoly včetně: navedení letounu ke zdroji vody; naplnění závěsného vaku; vyhledání hořící hromady křovin pomocí termálního senzoru; určení velikosti požáru; výpočtu letové dráhy, rychlosti a výšky směrem k požáru; zohlednění směru a rychlosti větru při hašení; určení přesného okamžiku vypuštění vody tak, aby bylo dosaženo požadovaného pokrytí vodou. Během letu senzory umístěné na letounu geolokalizovaly požár a přenášely video na velitelský tablet pozemního operátora, čímž poskytovaly situační přehled a podporu při rozhodování o plánování mise.
Ekosystém technologií pro hasičské služby
Bezpečnostní piloti společnosti Sikorsky přitom vůbec nezasahovali do řízení, zatímco vrtulník Black Hawk letěl s připojeným vakem Bambi Bucket o objemu cca 1 226 litrů na 12 m dlouhém laně. Vodní zdroj – nádrž s kapacitou cca 715 000 litrů umístěná méně než míli od tří sousedních požářišť – poskytla společnost Wildfire Water Solutions. Díky technologii MATRIX od Sikorsky, která umožňuje volitelně pilotovaný režim, týmy Sikorsky a Rain také předvedly plynulý přechod mezi autonomním řízením letounu a řízením pilotem v závislosti na provozních a environmentálních podmínkách.

Celkem letoun nalétal během dvou týdnů zkoušek v Kalifornii 24 hodin. Části testu sledovali zástupci CAL FIRE, hasičského okresu San Bernardino, hasičského úřadu okresu Orange (OCFA) a americké lesní správy (U.S. Forest Service). Při jedné sérii shozů vody operoval v těsné součinnosti s autonomním vrtulníkem Black Hawk také pilotovaný vrtulník Sikorsky S-76 od OCFA, který sloužil jako vzdušné velitelské stanoviště. Společné lety potvrdily schopnost vzájemné komunikace mezi autonomním letounem a pilotovaným vrtulníkem ve stejném prostoru požárního provozu (Fire Traffic Area).
„Technologie představovaná společnostmi Rain a Sikorsky je silnou součástí ekosystému rozvíjejících se technologií pro hasičské služby, jež reagují na celoroční požární sezóny, kterým v Kalifornii čelíme,“ uvedl náčelník Dan Munsey z hasičského okresu San Bernardino. „Ze všech nástrojů, které máme k dispozici pro rychlé zvládnutí požáru, není žádný účinnější než okamžitý zásah hned při jeho vzniku. Autonomní letouny – s posádkou i bez ní – mohou zvýšit flexibilitu a kapacitu pro místní velitele zásahu, a tím nakonec zachraňovat životy a majetek komunit, kterým sloužíme.“
Vrtulníky Black Hawk a S-70 Firehawk
Vrtulník Black Hawk je obdobou vrtulníků Firehawk, které využívají CAL FIRE, okres Los Angeles, okres Orange a další místní úřady. CAL FIRE a místní hasičské sbory po celé Kalifornii provozují 24 vrtulníků Sikorsky S-70 Firehawk, z nichž každý je vybaven nádrží na vodu o objemu cca 3 785 litrů. CAL FIRE má letos obdržet další tři vrtulníky Firehawk.
„Tyto testovací lety raného zásahu při počátečních fázích požárů byly pro společnosti Rain a Sikorsky nesmírně cenné, protože nám pomáhají zdokonalovat naši společnou autonomní technologii. Zároveň představují důležitý první krok pro letecké hasiče, aby si osvojili, jak může autonomie zvýšit bezpečnost a přesnost hašení,“ uvedl Maxwell Brodie, generální ředitel společnosti Rain se sídlem v kalifornském Alamedu. „Děkujeme kalifornským hasičům za jejich velký zájem a podporu při představení výhod autonomních řešení jako nástroje pro bezpečnější, účinnější a efektivnější reakci na požáry.“ Demonstrace byla částečně podpořena grantem na výzkum a vývoj od společnosti PG&E.
Zdroj: Tisková zpráva
Tagy