Semi-jaderný pohon Fujianu? Alespoň má elektromagnetický katapult, když už chce konkurovat

Semi-jaderný pohon Fujianu? Alespoň má elektromagnetický katapult, když už chce konkurovat
Autor fotografie: Rhk111 / Flickr|Popisek: Liaoning
05 / 12 / 2023, 08:00

Čínští vývojáři přistoupili k důležitému milníku námořnictva. Nově testují elektromagnetické katapulty (CATOBAR), které by značně přiblížily čínské námořnictvo konkurenci.

Katapulty mají sloužit při startu z třetí letadlové lodi pojmenované Fujian. CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off Barrier Arrested Recovery) by byl pro loď vítanou novinkou, jež by pomohla čínskému námořnictvu přiblížit se k Američany používaným technologiím. Naopak předcházející nosiče, Liaoning a Shandong, využívají zastaralý startovací systém „skokanských můstků“, který neumožňuje rychlý start takového množství letadel, jako právě CATOBAR.

Videoklip, který upozornil na činnost čínského námořnictva, obsahuje záběry na Fujian a testovací letadlo využívající ke svému startu elektromagnetický katapult. I přes to, že letadlo dopadlo do vod přístavu, testování bylo úspěšné. Předpokládá se, že se tento experiment uskutečnil v neděli 26. listopadu. Satelitní snímek právě z tohoto dne potvrdil přítomnost nejen letadlové lodi zakotvené v Šanghajském přístavišti Jiangnan Shipyard, ale také jeřábu u přídi lodi. Ten měl hrát klíčovou roli při testování.

Elektromagnetický katapult je ultramoderní záležitostí letadlových lodí. I proto jím disponují pouze dvě země, mezi které překvapivě nepatří britská Queen Elizabeth. Spojené státy americké s celkem třinácti zařízeními (z čehož dvě jsou stále ve stvabě) a Francie provozuje jeden. Nově by se na seznam zemí měla přidat právě Čína. Významnou výhodou a důvodem, proč se na nové letadlové lodě instalují, a to i přes jejich finanční náročnost, je jejich schopnost šetřit palivo letadel. Katapulty lze pohánět tlakem vzduchu, hydraulickým pohonem či párou, avšak vývoj elektromagnetického pohonu je skutečně průlomovým.

Čína, která nikdy neprovozovala letadlovou loď s CATOBAR, musí s vývojem začít od začátku. „Fujian využívá elektromagnetické katapulty, které jsou novou a složitou technologií. Odhadnout dobu testování je tak těžké. Jedná se o neprobádané území,“ okomentoval dle portálu Eurasiareviews.com Robert Farley, vedoucí přednášející na Patterson School of Diplomacy. Podle zprávy CSBA, nezávislého amerického think tanku, má však čínské námořnictvo ambice rozrůst se v průběhu deseti let na celkem pět nosičů.

Typu 003, jak je Fujian přezdíván, předcházely, přesně jak se dá od názvu očekávat, dvě letadlové lodi. První, Liaoning, byla přestavěný exsovětský Varjag a uvedena do provozu roku 2012. O sedm let později ji následovala první v Číně postavená Shandong. Roku 2022 byl poprvé spuštěn na vodu právě Fujian, který byl ve stavbě od roku 2010. V současné době prochází kotevními zkouškami, testováním katapultu a po úspěšném složení veškerého testování budou následovat finální námořní zkoušky.

Vzlétající F-35B z Queen Elizabeth

I přes skutečnost, že se snaží Peking konkurovat námořnictvům jiných zemí, jsou stále velmi pozadu a to hned v několika oblastech. Fujian je dle Farleyho o 20 procent menší, než američtí protivníci a snad nejvíce zaostává v problematice pohonu. Mezi tím, co jsou americké lodě poháněny jádrem a bez dokování vydrží klidně 2 roky, čínská verze je pravým opakem. Není zcela jasné, kolik procent výkonu bude obstarávat jádro, větší část však zajistí konvenční hnací mechanismus, který se ani zdaleka nesetká s takovou výdrží.

Dle vojenských expertů může být třetí čínská letadlová loď uvedena do provozu během dvou let. Jeho kapacita by měla být postupně navyšována. Bude však i přes postupné vylepšování schopna čelit potenciálním nepřátelům? Fujian zatím za ameirickými letadlovými loděmi jednoznačně zaostává. 

Tagy článku