Nad Karlovým mostem se slavilo výročí vstupu do NATO, byli jsme na místě

Nad Karlovým mostem se slavilo výročí vstupu do NATO, byli jsme na místě
Autor fotografie: Redakce SM|Popisek: Airbus s Eurofighterem
12 / 03 / 2024, 11:15

25. výročí našeho vstupu do aliance bylo opravdu vidět. Nad naším ikonickým mostem přeletěly tři Gripeny, dva Eurofightery a dopravní Airbus A-400MS Atlas z Německa.

Dvě letky se zformovaly kolem půl desáté nad jižními Čechami a setkaly se jižně od Zvíkova, kousek od Písku, odtud pokračovaly směrem k Praze. Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou má symbolicky připomenout naše členství v NATO. „Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme,“ komentuje přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.

Přelet nad Karlovým mostem

Průlet měl připomenout více jak 25 let trvající spolupráci mezi českým a německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru. Ta se realizuje v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance. Velitelství pro severní Evropu sídlí v německém Uedemu. České vzdušné síly se staly jeho součástí ihned po vstupu do NATO 12. 3. 1999. 

JAS 39 Gripen

Skupina letounů se seřadila v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který opustila v 10.20 hodin směrem na sever, kde následně byla k vidění nad místy Orlík v 10.21 hodin, Slapy-Měřín v 10.26 hodin a na jižním okraji Prahy se objevila v 10.30 hodin. Letouny přeletěly nad Karlovým mostem, nad kterým se objevila první formace tří letounů po půl jedenácté ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletěla do minuty poté.

Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.  „V současnosti je velmi obtížné domluvit se spojenci průlety větších formací, protože jsou státy intenzivně zapojeny do plnění operačních úkolů na východním křídle. Proto je nutné zde vyzdvihnout přístup německých kolegů, kteří, tak jak je jejich zvykem, naši akci opět v maximální míře podpořili,“ uvedl plukovník Michal Kudyn z odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil.

 

Tagy článku