Zuckerberg přiznal, že se sám stal obětí akcí Cambridge Analytica

Zuckerberg přiznal, že se sám stal obětí akcí Cambridge Analytica
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: Mark Zuckerberg
12 / 04 / 2018, 07:00

Skandál kolem Cambridge Analytica zasáhl i Marka Zuckerberga, jehož osobní data britská firma rovněž zneužila.

Šéf Facebooku to řekl při slyšení v americkém Kongresu. Stejně jako v úterý v Senátu i dnes ve Sněmovně reprezentantů Zuckerberg vysvětloval okolnosti skandálu, při němž Cambridge Analytica neoprávněně získala přístup k milionům dat uživatelů, jež využila k podpoře volební kampaně prezidenta Donalda Trumpa. Alexander Tayler, šéf společnosti Cambridge Analytica odstoupil z funkce.

Zuckerberg považuje za nevyhnutelné, že komunikační síť bude regulována. Varoval ale poslance, aby ve svých návrzích byli opatrní. Větší firmy jako Facebook mají víc prostředků, aby se regulacím mohly přizpůsobit; menší společnosti by to ale mohlo ohrozit.

Šéf Facebooku, označovaný za jednoho z nejbohatších lidí světa, vypovídal už druhý den na půdě amerického Kongresu o politice své firmy při ochraně uživatelských dat a o roli, kterou mohl facebook sehrát při údajných pokusech Ruska ovlivnit americké prezidentské volby v roce 2016.

Zuckerberg v této souvislosti poslancům sdělil, že jeho firma v Rusku neskladuje žádná data, a přístup Moskvy k nim je tak maximálně omezen.

Zakladatel facebooku odmítl tvrzení, že uživatelé nemají dostatečnou kontrolu nad svými osobními daty. "Pokaždé, kdy se kdokoli rozhodne něco na facebooku sdílet, má kontrolu k dispozici. Přímo před sebou, nikoli skrytou kdesi v nastavení," řekl poslancům z výboru pro energetiku a obchod.

Pokud jde o nová evropská pravidla pro ochranu osobních údajů, která mají v celé Evropské unii jednotně platit od 25. května, neměl nicméně Zuckerberg pro poslance podrobnější informaci. Kontrolní mechanismy facebooku se podle něj novému nařízení přizpůsobí, není prý ale známo, kdy se tak stane.

Zuckerberg mírnil očekávání amerických poslanců, že facebook může mít kontrolu nad veškerým síťovým provozem. "Ani 20.000 zaměstnanců sledujících komunikaci nemůže mít pod dohledem všechno," řekl.

Jeho firma například nemůže zastavit veškeré nezákonné inzeráty, například nelegální reklamu na léky pro utišení bolesti. Právě nadměrné využívání opiátů je podle amerických expertů hlavním důvodem nynější drogové epidemie v USA. Zuckerberg v této souvislosti slíbil, že facebook bude likvidovat ilegální inzerci opiátů v případě, že uživatelé takovou reklamu označí.

Šéf facebooku potvrdil, že v tomto týdnu společnost začala uživatele informovat, zda se jejich data dostala do souboru zneužitého firmou Cambridge Analytica. Neodpověděl přímo na dotaz, zda jeho firma přizpůsobí fungování sociální sítě tak, aby lépe osobní data uživatelů ochránila.

"Realizujeme a budeme realizovat kroky k tomu, abychom omezili rozsah přístupu k těmto datům," řekl Zuckerberg. Audit aplikací, které data využívají, bude ale trvat "mnoho měsíců".

Při úterním slyšení v Senátu, které trvalo pět hodin, si Zuckerberg podle amerických komentátorů počínal úspěšně. Podle televize CNN z parlamentu odešel jako vítěz.

Šéf konzultantské firmy Cambridge Analytica odstoupil z funkce

Alexander Tayler, úřadující šéf britské konzultantské společnosti Cambridge Analytica, která se nepovoleným způsobem dostala k soukromým datům 87 milionů uživatelů facebooku, odstoupil z funkce. Firma o tom informovala na svých internetových stránkách.

"Představenstvo dnes oznámilo, že Alexandr Tayler odstoupil z funkce výkonného generálního ředitele společnosti Cambridge Analytica," uvedla společnost ve svém tiskovém prohlášení. Tayler se podle ní vrátí na svou předchozí pozici ve firmě. "Rádi bychom poděkovali panu Taylerovi za jeho službu v tomto pro společnost náročném období," dodala Cambridge Analytica.

Tayler společnost vedl poté, co Cambridge Analytica kvůli skandálu zbavila v březnu funkce svého tehdejšího generálního ředitele Alexandera Nixe.

Zdroj: ČTK

 
 
 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace