1280 x 720 (lg)

Chcete Messerschmitt Me-109G, se kterým letěl Adolf Galland?

Chcete Messerschmitt Me-109G, se kterým letěl Adolf Galland?
foto: TVR Photography/Me-109G

Messerschmitt Me-109G (Hispano HA-1112 M1L) je jedním z posledních strojů Messerschmitt, který je k dispozici v originálním stavu tak, jak naposledy letěl. Je součástí Edwards Collection, Wilson Edwards, Big Spring, Texas a byl použit ve filmu "Bitva o Británii" jako "Bílá 5". Je to vzácná a unikátní příležitost pro sběratele a investory.

V roce 1942 španělská vláda zakoupila licenci na výrobu stroje BF-109G-2, kdy motory DB605A, vrtule, přístroje a další součásti mělo dodávat Německo. To se ukázalo jako nemožné, protože Německo nebylo schopné vyrábět dostatečný počet strojů ani pro vlastní letectvo. Dodáno bylo pouhých 25 draků letadel.

Po skončení 2. světové války byla produkce ve Španělsku obnovena a letadlo pod označením HA-1112-M1L Buchón vzlétlo poprvé 29. března 1954. Pohon zajišťoval motor Rolls-Royce Merlin 500-45 a vrtule byla od firmy Rotol - oboje tedy pocházelo z Anglie. Výzbroj byla tvořena dvěma děly ráže 20mm Hispano-Suiza 404/408 a raketami ráže 80 mm. Stroje vydržely ve službě do roku 1965! Vyrobeno bylo celkem 172 kusů.

Tyto stroje byly využity pro natáčení ve filmech Bitva o Británii, Memphis Belle a dalších. V Bitvě o Británii (1968) si zahrálo celkem 16 strojů HA-1112-M1L Buchón, kdy byly pozměněny tak, aby vypadaly jako původní BF-109E bojující nad Británií.

Producenti filmu chtěli natolik autentické bitvy, že si jako poradce najali dvě letecká esa - Brita Roberta Stanforda Tucka (29 potvrzených sestřelů) a šéfa Luftwaffe, Adolfa Gallanda (104 potvrzených sestřelů)! 

V květnu 1968 se filmaři přemístili z Anglie na leteckou základnu Tablada ve Španělsku. Během natáčení přesvědčil Adolf Galland producenty, aby ho nechali udělat jeden let v dvoumístném Messerschmittu s hlavním zkušebním pilotem španělského letectva, komandantem Pedrem Santa Cruze, sedícím na zadním sedadle jako instruktor. Galland zůstal činný jako pilot i po válce, ale tohle byla jeho první let v Messerschmittu od konce války. O několik dní později hlavní pilot, kaskadér Wilson "Connie" Edwards uvedl, že po skončení filmování, kdy si šel každý odpočinout do místního baru, zaslechli jak Messerschmitt číslo 220 vzlétá a nabírá výšku. 

Každý, kdo vyšel ven se podívat na letící Messerschmitt prý uviděl ty "nejpůsobivější akrobatické kousky jaké kdy viděl dělat v Messerschmittu". Letoun přistál a teprve pak si uvědomili, že oním pilotem nebyl nikdo jiný než generál Adolf Galland. Tento neoprávněný let se stal Gallandovým posledním letem v Me-109. Filmoví producenti zařídili, aby Gallandovi nebylo dovoleno znovu létat po zbytek natáčení.

Wilson "Connie" Edwards nakonec díky finančním problémům producentů filmu získal 16 kusů Me-109 za své služby a stroje převezl na svůj ranč v západním Texasu. A tedy včetně "mezka" číslo 220, se kterým létal jeho velký přítel Adolf Galland.

Nyní mají sběratelé jedinečnou šanci si tento unikátní stroj koupit...

Zdroj: WW2Live

 

 

 

Tagy