Indie nakoupí 83 stíhacích letounů Tejas v největší domácí zakázce, posiluje vlastní kapacity

Indie nakoupí 83 stíhacích letounů Tejas v největší domácí zakázce, posiluje vlastní kapacity
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0)|Popisek: HAL Tejas
22 / 01 / 2021, 13:00

Celkem 83 stíhačů Tejas Mk 1A nakoupí Indie, z toho bude tvořit 10 cvičných letounů. Zakázka má hodnotu 6,5 miliardy dolarů a o dodání strojů se postará společnost Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Indie významně posílí své bojové kapacity, dala zelenou největší domácí zakázce na nákup stíhacích letounů Tejas Mk 1A. Má zájem o dodání 83 strojů, z toho 10 budou cvičné letouny, uvedlo indické ministerstvo obrany.

Letoun přichází z několika vylepšeními jako například schopností doplňování paliva za letu, vybavením určeným pro elektronický boj. Stroj bude rovněž vyzbrojen raketami vzduch-vzduch AIM-132 ASRAAM od francouzské zbrojovky MBDA. 

Dodávka 83 letounů pak názorně ukazuje, že Indie chce kromě zahraničních akvizic posílit i vlastní, tedy domácí kapacity, jak potvrdil indický ministr obrany Rádžnát Singh. ,,Tento kontrakt bude game-changer v soběstačnosti indické zbrojní výroby," prohlásil Singh.

Hodnota zakázky činí 6,5 miliardy dolarů. Vzdušné síly mají podle stanoveného harmonogramu dostávat stroje v lednu 2024 a dodávka pak bude zkompletována do prosince 2028.

První let letounu Tejas se konal v lednu 2001, zařazen do služby byl až v roce 2015. Celkem bylo vyrobeno k červenci minulého roku 38 těchto strojů včetně 16 prototypových jednotek. Indie chtěla nahradit zastaralé letouny MiG-21 právě stroji domácí výroby Tejas, tento proces se však v minulosti opozdil, nebo lépe řečeno zasekl.

Indie také pracuje na verzi Tejas Mk 2, těžší variantě, přičemž se počítá s tím, že roll-out letounu se má uskutečnit v roce 2022 a první let potom o rok později. Stroj má mít zvětšené parametry a bývá označován za středně těžký stíhací letoun.

Celkově shrnuto, je program Tejas poměrně ambiciózní. Ve variantách Mk.1 a Mk. 1A případně Mk. 2 a Mk. 2A by měl plně pokrýt potřeby indického letectva. Modifikace pro indické námořnictvo byla zrušena v obou verzích a variantách. Tejas by též měl sloužit jako základ pro vývoj dvoumotorové platformy, což trvale potvrzuje indickou strategii budování vzdušných sil za použití lehké jednomotorové a těžké dvoumotorové platformy.

Indie dříve byla téměř plně závislá na dodávkách ze Sovětského svazu, respektive Ruska, ale v poslední době usiluje o diverzifitu a soběstačnost. Není bez zajímavosti, že radiolokátory v Tejas pocházejí od izraelského výrobce ELTA, a že USA, jak SM již informoval, usilují o vstup na indický trh.

Díky značné administrativě a pravděpodobně i korupci v Indii spojené se zakázkami státní správy modernizační projekty jsou rušeny a obnovovány, respektive zadání měněno z domácí produkce na zahraniční a zpět. Cílem Indie může být získat samostatnost a vyrovnat se tak sousední Číně a neutralizovat závislost na Rusku nebo jiném dodavateli. Do té doby však bude muset nakupovat a čím více oznámí variant, tím lepší podmínky si může do budoucna vyjednat.

 

Zdroj: Defense News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace