Zakázka na BVP: Armáda vyřadila z tendru nejbezpečnější vozidlo. Nerozumím tomu, říká v rozhovoru odborník na armádu Jaroslav Macošek

Zakázka na BVP: Armáda vyřadila z tendru nejbezpečnější vozidlo. Nerozumím tomu, říká v rozhovoru odborník na armádu Jaroslav Macošek
11 / 04 / 2019, 13:15

SM přináší druhý díl rozhovoru s odborníkem na armádní problematiku Jaroslavem Macoškem, s nímž jsme se bavili o právě probíhajícím tendru na nová BVP. Co si Macošek myslí o nově zveřejněných požadavcích na nová BVP v právě probíhajícím tendru? A jaké na to zaznamenal reakce z bezpečnostní komunity?

Macošek v rozhovoru řekl, že je pro něho velkým překvapením nový požadavek ministerstva obrany na osádkovou věž a je tím překvapená i bezpečnostní komunita. ,,Bylo to velké překvapení, především, co se týká bezosádkových věží. Většina specifikací od armády byla již dřív komunikována, takže zde nebylo žádné překvapení, ale v původních předspecifikacích byly ve hře jak osádková, tak bezosádková věž. V současné době to je již jen osádková a přes to ve své podstatě nejede vlak," prohlásil v rozhovoru Macošek.

                                   

Samotnému požadavku na osádkovou věž pak Macošek nerozumí, tím spíš, že armáda nikde svůj požadavek oficiálně nezdůvodnila.

Macošek uvedl, že tímto novým požadavkem je prakticky z tendru vyřazeno bojové vozidlo Puma, což je škoda, protože BVP je podle něho ze čtveřice uchazečů v tendru nejbezpečnějším vozidlem.

Nový požadavek ministerstva obrany kritizovali i někteří členové Výboru pro obranu. Macošek k tomu dodal, že je rád, že se v tak velkém tendru za 53 miliard otevírá diskuse na vysoké politické úrovni. ,,Na mě to působí tak, že zde stále existují kontrolní mechanismy, které by měly být správně nastavené, zvláště při tak velké armádní zakázce," řekl v rozhovoru Macošek.

Podle odborníka na armádní problematiku je důležité si uvědomit, že nová vozidla mají v armádě sloužit dalších 30 let, proto je třeba se zaměřit na jejich modernost. Jako nejvyspělejší v tomto směru se mu jeví PUMA a Lynx, ,,nejstarším hráčem" je naopak vozidlo CV90, stojící na 30 let starém podvozku.

 

Přepis rozhovoru s Jaroslavem Macoškem:

SM: V našem studiu dnes vítáme pana Jaroslava Macoška, odborníka na armádu, dobrý den.

Jaroslav Macošek (JM): Dobrý den

SM: Navazujeme na náš první díl rozhovoru o BVP

SM: Ministerstvo obrany zveřejnilo požadavky na nová BVP v právě probíhajícím tendru. Co si o tom myslíte a jaké jsou reakce z bezpečnostní komunity?

JM: Bylo to velké překvapení, především, co se týká bezosádkových věží. Většina specifikací od armády byla již dřív komunikována, takže zde nebylo žádné překvapení, ale v původních předspecifikacích byly ve hře jak osádková, tak bezosádková věž. V současné době to je již jen osádková a přes to ve své podstatě nejede vlak. Pro mě i bezpečnostní komunitu to bylo opravdu velké překvapení, že armáda na poslední chvíli řekla, že chce jen osádkovou věž.

SM: Jaký je v principu rozdíl mezi osádkovou a bezosádkovou věží?

JM: Ten základní rozdíl je v tom, že v té osádkové věži sedí obluha přímo vevnitř a většinou se natáčí ve směru kanonu, zatímco v bezosádkové věži sedí obsluha pod ní, za ní nebo kdekoli ve vozidle a celou věž ovládá pomocí elektroniky, monitorů či senzorů. Bezosádkové věže jsou navíc daleko menší, protože do nich nemusíte ,,cpát" obsluhu.

SM: Mě osobně to, že byl dán bezpodmínečný požadavek na osádkovou věž, překvapil. Já osobně ji vnímám jako konstrukci minulosti. Jak se vy díváte na tuto věc z pohledu bezpečnosti a modernosti?

JM: Bezosádková věž je rozhodně bezpečnější, a to ze dvou důvodů. Zaprvé je menší, to znamená, že je to menší cíl pro nepřítele. Zadruhé v ní nesedí vojáci, což namená, že ve chvíli, kdy věž dostane zásah, tak má osádka daleko větší šanci, že jej přežije bez úhony.

SM: Co znamená tento požadavek pro uchazeče v tendru a jak se s ním poperou?

JM: Podle mě to vyřadilo minimálně jednoho uchazeče, a to je BVP Puma, což je podle mého názoru škoda, protože ze čtyřky vozidel je nejbezpečnější a prakticky nejnovější.

SM: Proč podle vás armáda takový požadavek zveřejnila?

JM: Já takovému požadavku nerozumím a armáda oficiálně nikde svůj požadavek nezdůvodnila.

SM: Tento požadavek kritizovali i někteří členové Výboru pro obranu. Co si o tom myslíte vy?

JM: Já se nemohu k tomu úplně vyjadřovat, jsem nicméně rád, že se otevírá diskuse na vysoké politické úrovni. Na mě to působí tak, že zde stále existují kontrolní mechanismy, které by měly být správně nastavené, zvláště při tak velké armádní zakázce.

SM: Co se týče dalších parametrů vozidel, co si o nich myslíte?

JM: Já bych to shrnul do ,,kostky modernosti", Nejvyspělejší jsou nejmladší vozidla Puma a Lynx. Oproti nim je nejstarším hráčem vozidlo CV90, které stojí na 30 let staré platformě. Musíme přemýšlet dopředu a musíme si uvědomit, že ta vozidla mají sloužit v armádě dalších 30 let, tak abychom za dalších 30 let neměli 60 let starou platformu.

SM: Děkuji mockrát za rozhovor, díky že jste přišel a někdy příště na shledanou.

JM: Děkuji moc za pozvání

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace