foto: Anna Zvereva / Wikimedia Commons / CC BY-SA/Su-57
Letoun páté generace se stealth schopnostmi, tak je prezentován víceúčelový stíhač ruskou propagandou. Občas to ovšem vypadá, že Kreml dělá vše pro to, aby Su-57 zdiskreditoval.
Respektovaný Air Force Technology uvádí ve svém článku o Su-57 Felon z roku 2021 o stealth prvcích letounu přesně toto: Drak letadla je navržen s půdorysným zarovnáním hran pro snížení radarového průřezu (RCS). Celkem slušná definice jednoho z faktorů neviditelnosti letadla a kritérií proto, aby bylo možné letadlo označit za stroj páté generace. Takže takové letadlo prakticky nesmí mít na draku žádné výstupky, tedy ani závěsníky, kterými Su-57 disponuje. Dalším kritériem je kvalitní stealth nátěr. Vnitřní pumovnice a celkově tedy velmi malá radarová signatura. O tepelné stopě nemluvě. Podle veškerých dostupných informací má Su-57 akorát tu pumovnici.
Su-57 a wingman S-70 Ochotnik
Rusové si sami nedávno sestřelili svůj přísně tajný projekt S-70 Ochotnik. Má se jednat o supermoderní UAV se stealth prvky, které má dělat wingmana právě Su-57. Suchoj dron také sestřelil poté, co nad ním ztratil kontrolu on i řízení letového provozu. Jenže Rusové zřejmě panikařili a UAV sestřelili pozdě. Ochotnik se dostal do rukou Ukrajinců a další navoněná bída Rusů byla na světě. O moderních technologiích se vůbec nedá hovořit. A mimo jiné se nedá hovořit o stealth nátěru. Pochybnosti o stealth vlastnostech Su-57 panují od začátku. A ty teď dosahují vrcholu v souvislosti s prezentací dvou letadel na na Airshow China 2024.
Podle The Aviationist je v místě vystaven čtvrtý prototyp Su-57 s přímým přístupem veřejnosti. A je takřka šokující, co se Kreml odvážil prezentovat v zemi, která investovala obrovské peníze do přímého konkurenta Felonu, tedy J-20. Nutno podotknout, že Rusové disponují celkově asi dvaceti Su-57, takže čtvrtý prototyp je stejně důležitý jako každý další Felon. Výsledek prezentace je zatím jen jeden. Obrovský výsměch na čínských sociálních sítích. Nutno podotknout, že první prototyp vzlétl v roce 2010, vývoj začal roku 1999 a doposud nezačala sériová výroba. Rusové letadlo vyrábějí prakticky manufakturním způsobem.
Celý proces vývoje byl velmi dlouhý kvůli celé řadě konstrukčních a technických obtíží včetně zničení prvního letadla pro armádu ještě před dodáním. TDF píše, že jedno letadlo má být vystaveno ve statické ukázce, druhé by mělo předvést letové ukázky. To druhé bylo přepraveno pomocí Antonova An-124 a budí posměch od začátku. Sociální sítě se hemží výsměchem směrem ke konstrukčním nedostatkům. Viditelné šrouby spojující jednotlivé části letadla, navíc ani nejsou stejné a liší se. Na zadní části lze spatřit šrouby s křížovou, plochou a šestihrannou hlavou, tedy pastva pro kvalitní radar. Panely jsou špatně usazené a jsou mezi nimi značné mezery.

foto: Picryl /Su-57
Avionika Su-57 asi nebude kvalitní
Číňané logicky letadlo porovnávají se svým Chengdu J-20, které pochopitelně vyhrává. Přestože se jedná o prototyp Su-57, je prezentace takové kvality opravdu překvapivá. Celé letadlo spíše vypadá jako stroj, který byl primárně navržen v intencích sovětských konstrukčních kanceláří. Tedy letadlo s vysokou manévrovatelností a ne stealth letoun. Su-57 má vektorování tahu, tedy možnost změny směru letu za pomoci trysek. Disponuje schopností supercrusie, tedy lety nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Celkově je tedy označován za supermanévrvatelný a nutno podotknout, že tohle Rusové uměli vždy.
Jenže doba se změnila a je jasné, že ruský medvěd se moc nechytá. Manévrovatelnost letadel pomalu pozbývá na významu, protože piloti se prakticky už v klasickém souboji neutkají. Rozhoduje avionika a když se podíváme na Ochotnik nebo velké potíže Rusů se zaměřovacími systémy u T-90M, T-80BVM nebo T-72B3, Su-57 se avionikou svým soupeřům, tedy F-35 a F-22 Raptor nebude schopno rovnat. V spojitosti se zřejmě mizernými stealth vlastnostmi se spíše jedná o letadlo čtvrté generace, které Rusové malují na pátou, ale nad Ukrajinou ho nenasadí. Přesto je dost těžké pochopit, že si Kreml troufne prezentovat v Číně letadlo s tak velkými konstrukčními vadami.
Tagy