Vought V-173 „Létající palačinka“ aneb UFO v Connecticutu

Vought V-173 „Létající palačinka“ aneb UFO v Connecticutu
Autor: Public domain, via Wikimedia Commons|Popisek: V-173
20 / 03 / 2020, 10:00

Vought V-173 „Flying Pancake“ byl jednou z nejunikátnějších forem stíhacích letadel, která se objevila na obloze během druhé světové války.

Postaven byl společností Vought, aby otestoval myšlenky designéra Charlese H. Zimmermana. Ten se v teorii věnoval konstrukci křídla s velmi nízkým poměrem stran, která umožňovala letadlu mít kratší vzlety a přistání. Výsledkem bylo jedinečné uspořádání letadla ve formě disku s vrtulemi o velkém průměru na koncích křídel. Díky svému tvaru se stroj stal známým jako „Létající palačinka“.

Projekt byl zahájen, když námořnictvo Spojených států a Národní poradní výbor pro letectví (předchůdce NASA) schválili výrobu modelu V-162 určeného pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.

V roce 1939 se začala ze strany amerických úřadů kvůli vznikajícím událostem v Evropě a válce upírat pozornost na nové projekty letadel. Koncepce V-162 získala pozornost námořnictva kvůli kratším vzletům a přistáním, což je důležité pro stíhací stroje na letadlových lodí.

V-173

Vought získal omezený kontrakt na vývoj demonstrátoru konceptu. Avšak finančních prostředků bylo velmi málo a vývoj demonstrátoru V-173 byl pomalejší, než se očekávalo.

Demonstrátor V-173 Flying Pancake provedl svůj první let 23. listopadu 1942 s testovacím pilotem společnosti Vought, Boone Guytonem za kniplem.

Konstrukce draku byla vyrobena ze dřeva pokrytého plachtou a bylo poháněno dvěma horizontálně protilehlými motory o výkonu pouhých 80 koní Continental A-80!

Letové testy Vought V-173 pokračovaly v letech 1942 a 1943, celkem 190 testovacích letů a 131 testovacích hodin. Prototyp vykazoval neobvyklé kontrolní odezvy a letové vlastnosti, ale měl vynikající krátký vzlet a rychlost stoupání 5 000 stop za 7 minut. Bohužel, Flying Pancake postrádal požadovaný výkon jako stíhací letoun, protože byl schopen dosáhnout maximální rychlosti pouhých 138 mph (222 km/h) a to ještě během klesání.

Během letového testování V-173 obyvatelé Connecticutu několikrát hlásili pozorování UFO...

Při jednom z testovacích letů musel Flying Pacake nouzově přistát na pláži a během posledního přiblížení si pilot všiml koupajících se přímo v cestě letadla. Když pilot zablokoval brzdy letadla, převrátilo se na záda, ale letadlo a jeho drak byly tak silné, že letadlo neutrpělo žádné významné škody a pilot vyvázl nezraněn.

Během let byly nasazeny konstrukční změny a Námořnictvo Spojených států se zajímalo o prototyp vojenské verze XF5U-1. Vought pokračoval ve vývoji V-173 až do roku 1947, a to navzdory tomu, že v září 1945 skončila Druhá světová válka. 15. března 1947 byl formálně vyřazen z testovací služby.

Stroj můžete obdivovat v Smithsonian Institution v Dallasu.

Zdroj: aviationhumor.com, wikipedie

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace