Vláda projednala pořízení čtyř cvičných letounů L-39NG

Vláda projednala pořízení čtyř cvičných letounů L-39NG
08 / 01 / 2019, 18:00

Na svém pondělním zasedání vláda projednala informace k připravované veřejné zakázce v hodnotě 1,1 miliardy korun, jejímž předmětem je pořízení čtyř nových cvičných letounů L-39NG. V současnosti letci cvičí na letounech verze L-39C, kterým podle vládě předloženého materiálu končí životnost v letech 2021-2022. Letouny, jejichž předsériový kus provedl nedávno svůj první let, je mají nahradit.

213. výcviková letka v Čáslavi létá na L-39ZA. Letouny L-39C operují v rámci Centra leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích., který je součástí státního podniku LOM Praha, který je zadavatelem zakázky a má se společností AERO Vodochody AEROSPACE a.s. do konce ledna 2019 uzavřít smlouvu na dodání čtyř nových L-39NG, letounů nové generace.

Psali jsme: VIDEO: Aero ukázalo svůj nový letoun L-39NG

Součástí dodávky bude kromě letounů také příslušenství pro základní a pokročilý výcvik a desetiletá servisní podpora ze strany dodavatele. Zakázka má být zadána podle obecné výjimky dle § 29 písm. s) zákona o zadávání veřejných zakázek, a vládní materiál obšírně argumentuje, proč je aplikace tohoto ustanovení na pořízení L-39NG oprávněné. Jde o vojenskou zakázku a její realizace je nezbytná pro "ochranu podstatných bezpečnostních zájmů ČR". Ve standardním řízení by zadavatel nemohl požadovat, aby dodávku provedl domácí výrobce, přičemž jen AERO Vodochody vyrábí letouny, s nimiž dlouhodobě armáda počítá, a počítá s nimi explicitně také v Koncepci výstavby armády ČR 2025 vydané Ministerstvem obrany.

Letectvo má ve výzbroji podzvukové L-159, a bylo by vskutku nesystémové, aby letci cvičili na strojích zcela jiných typů. Pořizovací cenu označuje zadavatel na základě provedené komparace za ekonomicky příznivou i ve srovnání s turbovrtulovými či jinými proudovými letouny.

Psali jsme: Předsériový letoun L-39NG poprvé vzlétl u Aera Vodochody

Servisní podpora bude zahrnovat dodávky náhradních dílů, typový výcvik pilotů, mechaniků a techniků-lektorů, a logistickou podporu pravidelných povinných revizí vybavení a systému letounů. Čtyři kusy letounů označuje materiál za nezbytné minimum pro zabezpečení výcviku podle Smlouvy o leteckém výcviku uzavřené mezi LOM Praha a Ministerstvem obrany.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace