Autor fotografie: Dassault Aviation|Popisek: Rafale
V éře stealth stíhaček 5. generace zůstává starší francouzský Dassault Rafale často bez povšimnutí. Ale ti, kdo jej ignorují, tak činí na vlastní nebezpečí, protože tento stroj je skvělým letounem a ve schopných rukou potenciálně nebezpečným nepřítelem.
Dassault Rafale je vysoce schopný víceúčelový stíhací letoun 4,5. generace pro vybudování vzdušné nadvlády. Dodává se v jednomístné a dvoumístné verzi a může plnit řadu různých úkolů, včetně zajištění vzdušné nadvlády, hloubkového úderu, podpory pozemních sil, zpravodajství, průzkumu a sledování a jaderného odstrašování. V závislosti na nesené výzbroji může být Rafale účinný proti vzdušným, pozemním i námořním cílům.
Letoun má značnou sílu. Rafale může nést asi 9000 kg munice na 14 pevných bodech (13 u verze pro letadlové lodě) a je kompatibilní s francouzskými i mezinárodními zbraňovými systémy, včetně střel vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder, radarem naváděných střel AIM-120 AMRAAM, tepelně naváděných/radarových střel MICA, střel vzduch-vzduch METEOR s delším doletem a protilodních střel AM39 Exocet a AGM-84 Harpoon. Stíhací letoun může nést také širokou škálu „chytrých“ i „hloupých“ pum.
Díky pokročilým senzorům, jako je radar RBE2 (Active Electronically Scanned Array, AESA), může Rafale sledovat až 40 cílů najednou a zasáhnout čtyři z nich současně. Letoun může také doplňovat palivo jiným Rafalům prostřednictvím tankovacího systému "buddy-buddy". Má operační dostup téměř 17000 metrů a může dosáhnout rychlosti 1,8 Machu (2390 km/h).
Rafale je ve schopných rukou smrtící zbraní a dokáže se postavit i vyspělejším stíhacím letounům, včetně F-22 Raptor nebo F-35 Lightning II, nejmodernějším stíhacím letounům na světě. Již v roce 2009 francouzský pilot na letounu Rafale dosáhl "sestřelu" proti letounu F-22 amerického letectva, a to během simulovaného souboje při cvičení ve Spojených arabských emirátech (SAE).
Letoun Rafale poprvé vzlétl v roce 2001 a do operační služby u francouzského námořnictva vstoupil v roce 2004; o dva roky později přibyl první operační letoun francouzskému letectvu, které je také přirozeně nejvýznamnějším provozovatelem tohoto typu. Většina letounů Rafale ve službě je verze F3R, přičemž modernizovaná verze F4 se v současné době testuje. Letoun prošel ostrým nasazením v Afghánistánu, Sýrii a v africkém Sahelu.
Přestože hlavními zákazníky Rafale jsou francouzské letectvo a námořnictvo, letoun má relativní úspěch i v zahraničí. Letoun zakoupily Indie, Katar, Egypt a Řecko a zařadily jej do své výzbroje. Nejnovějším zákazníkem letounu Rafale je Řecko. V loňském roce, kdy vrcholila turecká agrese, se řecké letectvo rozhodlo doplnit svůj arzenál právě o stíhací letoun 4,5. generace. Původní objednávka 18 letounů – kombinace starších i nově vyrobených – byla posílena o další nové Rafale na celkem 24 letounů. Francouzská armáda objednala přibližně 180 letounů, indická armáda asi 120 letounů, egyptská armáda přibližně 60 letounů, katarská armáda 36 letounů a řecká armáda 24 letounů.
video: youtube
Společnost Dassault navíc nasazuje Rafale téměř ve všech národních soutěžích stíhacích letounů. Například když Švýcarsko diskutovalo o novém stíhacím letounu, který by nahradil jeho flotilu stárnoucích letounů F/A-18 Hornet, Rafale soutěžil s letouny JAS Gripen, F/A-18 Super Hornet a F-35 Joint Strike Fighter, který si také nakonec Švýcarsko vybralo.
Zdroj: Dassault Aviation, militaryaircraftblog.com