Autor fotografie: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Toyota Hilux
Ministerstvo obrany si stanovilo jako jednu ze svých priorit nahrazení sovětské techniky za moderní. Usilovalo proto vyřadit dosluhující terénní vozidla UAZ a Land Rover. Nyní je už znám vítěz - vozy Toyota Hilux, jejichž cena činí 893 tisíc Kč za kus.
Ministerstvo obrany si vytyčilo jako jeden ze svých úkolů nahradit dýchavičná vozidla Land Rover a UAZ automobily typu pick-up. Rezort chtěl mít jasno podle plánu o vítězi tendru do konce tohoto roku. Vozy mají plnit hlavně týlové a logistické úkoly, nezúčastní se tak přímého boje.
Nyní armáda vyhlásila vítěze, kterým je Toyota Hilux, jež má zmíněná vozidla nahradit v letech 2021-2024. Jako nejvýhodnější nabídka, která splnila všechny požadavky, byla vyhodnocena společnost Glomex MS, která v tendru soutěžila s vozy Toyota Hilux, jejichž cena činí 893 tisíc Kč s DPH za kus. 5. listopadu pak výběr nejvýhodnější nabídky schválilo kolegium ministra obrany.
Na nová vozidla byly vyčleněny finanční prostředky v objemu 1,6 miliard a o zakázku se ucházelo 12 firem. Náhradu starých vozidel byla jednou z priorit současného ministra obrany Lubomíra Metnara a náčelníka generálního štábu Aleše Opaty. „Vojáci už nutně potřebují servisní, podpůrné a zabezpečovací vozidlo,“ uvedl náčelník generálního štábu české armády Aleš Opata.
Nejasnosti v tendru
Celý tendr na druhé straně provázely některé nejasnosti. Na konci roku 2019 byl tendr na dodávku 1 200 terénních aut zrušen a nový vypsán v červnu. Jak tehdy vysvětloval mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek, ,,zakázku jsme v souladu se zákonem zrušili, protože část zájemců si příliš striktně vykládala některé požadované parametry, například na nátěr vozidla,“ Tehdy se podivoval například poslanec Výboru pro obranu Pavel Růžička (ANO) nad původními zadávacími podmínkami, z nichž podle něho nebylo jasné, zda chce armáda osobní terénní vozidlo, nebo pick-up s korbou.
Jak už SM dříve informoval, že zadání ministerstva obrany nebylo zcela jednoznačné. Původní požadavek na osobní terénní vozidlo v kategorii M1 nebo M1G, který původně chtěla armáda, přestal platit, a nový požadavek zněl na pořízení osobního terénního automobilu, tedy pick-upu v kategorii N1G, nákladní automobily s hmotností do 3,5 tuny. Jedná se o čtyřdveřovou variantu, protože dvoumístná verze by nemohla stará sovětská vozidla ani Land Rovery nahradit. Nová auta měla pojmout pětičlennou posádku i s nákladem a výstrojí.
Problematickým bodem se jevil zejména fakt, zda právě pick-upy mohou adekvátně nahradit starší vozidla. Plánovaná vozidla jsou totiž menší a prostor je stísněnější. Vzhledem k tomu, že ministerstvo obrany počítá s tím, že pick-upy budou obsazeny pěti vojáky, tři muži posádky by se například podle deníku E15 dozadu vešli se značnými obtížemi.