Jak se zbavit ponorek? Velké Británii přijde ,,vydržování" vyřazené jaderné flotily draho

Jak se zbavit ponorek? Velké Británii přijde ,,vydržování&quote; vyřazené jaderné flotily draho
Autor: CC BY-SA 2.5|Popisek: HMS Warspite
12 / 12 / 2019, 14:00

Podle zprávy Národní auditní kanceláře, zveřejněné před několika měsíci, a kterou cituje server National Interest, má Royal Navy potíže se zbavit starých jaderných ponorek, které byly vyřazeny ze služby.

Britská Národní auditní kancelář (National Audit Office) hovoří ve svém reportu jasnou řečí - Royal Navy má problémy, jak se zbavit starých jaderných ponorek, jež už byly vyřazeny ze služby. Zpráva připomíná, že Velká Británie vyřadila ze služby celkem 20 jaderných ponorek od roku 1980, na druhé straně většina ponorek čeká stále na svou likvidaci déle, než byly v aktivní službě.

Co je však důležitější - žádné toto plavidlo ještě nebylo zlikvidováno, respektive rozebráno a 9 ponorek pak j k tomu stále má radioaktivní palivo v reaktorech. Velká Británie uchovává vyřazené jaderné ponorky v loděnicích Devonport a Rosythu. Tam čekají na rozebrání například Warspite, Revenge či Conqueror.

Společným jmenovatelem problémů jsou pak hlavně finanční prostředky, protože ,,zbavit" se jednou provždy takových plavidel je poměrně náročný proces kromě finanční stránky věci, o níž již byla řeč. Velká Británie, jak uvádí report Národní auditní kanceláře, utratila 500 milionů liber na údržbu zmíněných ponorek mezi lety 1980-2017. Náročnější na údržbu jsou ponorky, které mají stále radioaktivní palivo v jaderném reaktoru.

Zpráva uvádí, že náklady na údržbu ponorek si vybírají daň v podobě omezeného financování dalších plavidel pro Royal Navy. Velká Británie tak chce z důvodu prodražování údržby ponorky postupně zbavit jaderného paliva a pak plavidla rozebrat. Záměr existuje podle zprávy už od roku 2000, ale prakticky začal až o 16 let později (!) u HMS Swiftsure a má být dokončený v roce 2023. Na řadu pak půjdou další ponorky.

Je však na druhé straně jasné, že zmíněná procedura potrvá ještě relativně dlouho a bude stát britskou kasu nemalé finanční prostředky.

 

Zdroj: National Interest

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace