Proč není Rusko velmocí v letadlových lodích?

Proč není Rusko velmocí v letadlových lodích?
Popisek: Admiral Kuzněcov
25 / 04 / 2018, 09:15

Sovětský svaz, předchůdce dnešního Ruska, se potýkal s myšlenkou vytvořit ze země námořní velmoc. Velké plány pro rozsáhlou stavbu zejména letadlových lodí však vzaly za své s kolapsem Sovětského svazu, a tak na konci studené války Rusko zdědilo jedinou ,,velkou" letadlovou loď, která je ve službě dodnes - Admiral Kuzněcov.

Sovětský svaz svého času učinil několik pokusů o stavbu letadlových lodí, respektive nosičů letadel, ale chyběly mu potřebné suroviny a zdroje v kombinaci s geografickou polohou země, jež zdůrazňovala především důležitost pozemní síly, která tak v důsledku znesnadňovala potřebné investice do letadlových lodí.

Během studené války byly jedněmi z prvních ,,námořních" úspěchů nepochybně vrtulníkový (letadlový) křižník v rámci Projektu 1123 (třída Moskva), což byl vlastně první sovětský nosič letadel, který byl ve své době zařazen do služby. To bylo v roce 1967. Sesterskou lodí Moskvy byl pak Leningrad. Každé plavidlo mohlo na své palubě nést 18 vrtulníků.

Leningrad a Moskva byly následovány sovětskými letadlovými loděmi třídy Kyjev v 70. letech (Projekt 1143), které se již v podstatě podobaly ,,skutečným" letadlovým lodím. Čtyři letadlové lodě z této třídy se mohly plavit rychlostí až 32 uzlů a nést na svých palubách kombinaci 30 vrtulníků a bitevních letounů Jak-38. Všechny tyto lodě ukončily službu na konci studené války, plavidla třídy Moskva a jedno z třídy Kyjev byly sešrotovány, dvě letadlové lodě stejné třídy skončily v muzeu v Číně, a jedno prošlo přestavbou a prodáno Indii. V 80. letech Sovětský svaz postavil ,,skutečné" letadlové lodě, to však nemění nic na tom, že Rusko má dnes v provozu stále jen jedinou letadlovou loď, jíž je již zmíněný Admiral Kuzněcov, spuštěný na vodu v roce 1985.

psali jsme: Je snad ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov prokletá? Má další zásadní problém

Admiral Kuzněcov je sice jedinou letadlovou lodí, kterou má Rusko k dispozici, ale v současnosti jej trápí problémy, které souvisí s jeho vleklými technickými potížemi. Není proto divu, že mnozí experti volají po výstavbě další letadlové lodi s vylepšenými útočnými schopnostmi, protože Admiral Kuzněcov, jakkoli se ,,tváří" jako symbol ruské námořní síly, se nemůže rovnat se svými západními protějšky.

Problémem Ruska, s nímž se potýkal i Sovětský svaz, jsou nedokončené, mnohdy až příliš ambiciózní projekty. Když byl ruským prezidentem Dmitrij Medvedev, navrhoval, aby země postavila a provozovala šest letadlových lodí do roku 2025. Z tohoto plánu však sešlo. Aktuálním projektem, který může být životaschopný, je Projekt 23000E. Ten má za cíl vybudovat během deseti let jadernou ,,superletadlovou" loď o předpokládaném výtlaku 100 000 tun za cenu přibližně 5,5 miliard dolarů. Ta je ovšem předpokládaná cena a vypadá to spíše na prodražení projektu na částku kolem 7,5 miliard dolarů. Tato nová loď s elektromagentickými katapulty a nejnovějšími technologiemi pak má v případě úspěchu projektu nahradit Admiral Kuzněcov v ruské Severní flotile.

psali jsme: Další havárie stíhačky na ruské letadlové lodi Admiral Kuzněcov

Pokud Rusko chce uspět a držet krok se Západem, bude muset investovat nemalé částky do nejmodernějších projektů a následně nových letadlových lodí, jinak je možné, že po vyřazení stárnoucího Admirala Kuzněcova nebude mít ruská námořní flotila žádnou letadlovou loď, čímž by prestiž Ruska v tomto ohledu značně utrpěla.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace