Žádné dobré zprávy pro Británii. Zkoušky obrněných vozidel Ajax se mohou protáhnout až do roku 2025

Žádné dobré zprávy pro Británii. Zkoušky obrněných vozidel Ajax se mohou protáhnout až do roku 2025
Autor fotografie: Defence Imagery, flickr (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Obrněné vozidlo Ajax
27 / 01 / 2023, 11:30

Obrněná vozidla Ajax jsou i nadále sužována mnoha problémy, a jak poukazuje server bulgarianmilitary.com, může jejich testování trvat až do roku 2025.

Trpká odysea obrněných vozidel Ajax zřejmě ještě nekončí. Server bulgarianmilitary.com uvedl, že se zkoušky mohou protáhnout až do roku 2025. Obrněná vozidla Ajax mají v budoucnu tvořit významnou složku britských pozemních sil. Ajax je vyvinut z obrněného bojového vozidla ASCOD 2, který používají španělské a rakouské ozbrojené síly. Armáda si Ajax vybrala v roce 2010 a podle smlouvy podepsané o čtyři roky později měla být první vozidla dodána v roce 2017.

Tento cíl nebyl splněn a program tak trpí letitým zpožděním. dalším problémem vozidel Ajax je tak postupné zastarávání vzhledem k započetí jejich vývoje a výroby, ale především jejich cena. První testovací vozidla byla Velké Británii dodána už v roce 2017. Britská armáda si celkově postupně pořídí 589 vozidel v šesti verzích v celkové hodnotě 3,5 miliardy liber.

Při testech však vykázaly Ajaxy poměrně dost technických nedostatků, které britské vojenské špičky nemile překvapily. Vozidlo není například schopné zdolat i jednoduchou překážku, která je vyšší než 20 cm, vojáky trápil při testech také nadměrný hluk a nepřiměřené vibrace vozidla. Jak bylo také zjištěno, Ajax není schopen střelby za jízdy. Britům nicméně dělá hlavně starost prozatimní neschopnost vozidla zdolat tak nízkou překážku, což je u pásového vozidla na pováženou.

Velká Británie tak doufá, že společnost General Dynamics postupně odstraní všechny technické neduhy, nicméně vypadá i tak jako běh na delší trať. Aby toho nebylo málo, zatím neexistuje reálný harmonogram, kdy Ajaxy vstoupí do služby. Britské armádě bylo na podzim minulého roku dodáno 26 Ajaxů, a opět platí, že není jisté, kdy budou vozidla zařazena do služby. Vše záleží, jak a kdy dopadnou zkoušky.

Pro Velkou Británii výše zmíněné problémy nejsou dobrou zprávou. Jednak již Britové zaplatili 5,5 miliardy liber za 26 Ajaxů, nicméně čím déle budou trvat zkoušky vozidel, tím bude země muset dál investovat další finanční prostředky do starších vozidel Warrior, aby je udržela ve službě do té doby, než budou právě nahrazena obrněnými vozidly Ajax. Ještě dodejme, že do Velké Británie bylo mezi lety 1987-1995 dodáno 789 vozidel Warrior.

Zdroj: bulgarianmiltiary.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace