foto: By Indian Navy, CC BY 2.5 in/Mig-29K
Primární letoun indického námořnictva operující z letadlové lodi INS Vikramaditya čelí provozním nedostatkům v důsledku vad motorů, draků a systémů fly-by-wire. Vyplývá to ze zprávy indického autonomního auditora (CAG).
Nicméně úředníci indického námořnictvo říkají, že i tak MiG-29K zůstává nejlepší dostupnou volbou.
Ve zprávě je uvedeno, že "letadlo MiG-29K je technicky přijato navzdory rozdílům a anomáliím."
Indie objednala 45 letadel MiG-29K a zařízení v hodnotě 2,2 miliard dolarů ve dvou samostatných zakázkách v letech 2004 a 2010. To je primární bojová platforma na INS Vikramaditya, která byla také získána z Ruska, kde byla známá jako Admiral Gorshkov.
Letoun MiG-29K by měl sloužit i na v Indii vyráběné letadlové lodi INS Vikrant, která je stále ve výstavbě.
Arun Prakash, který sloužil jako šéf indického námořního štábu, hodnotil letadla v roce 1999 ještě před nákupem z Ruska. Penzionovaný admirál řekl: "Existují jen dva stroje na světě - MiG-29K a Suchoj-33, schopné provozu z paluby letadlové lodi, jako je INS Vikramaditya - tedy krátkého vzletu a asistovaného přistání. Není k dispozici lepší stroj schopný nahradit MiG-29K."
Nicméně, Prakash je velmi kritický k tomu, co nazval "letargií" Rusů ve výrobě a údržbě letadel.
Na problémy s motorem, zpráva CAG říká: "Od února 2010, 40 motorů (62 procent) dvoumotorového MiG-29K bylo vyřazeno z provozu z důvodu vady konstrukčního řešení."
Navíc provozuschopnost letadel byla nízká, a to od 21.30 % do 47,14 %!
"Kořeny těchto problémů leží ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a neutěšené podpoře produktu ruským průmyslem pro indické námořnictvo za posledních 25 let," řekl Prakash. "A to navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."
O tom, jak by letadlo mohlo ovlivnit bojovou způsobilost námořnictva, zpráva CAG říká: "Životnost MiG -29K je 6.000 hodin nebo 25 let (co nastane dříve), ale nedostatky pravděpodobně sníží provozní životnost letadla, což má vliv na bojovou způsobilost námořnictva."
"Konstrukční vady motoru by měly být opraveny s nejvyšší naléhavosti v pořizovací ceně Rusy," řekl Prakash. "Každá slušná společnost, vědoma své pověsti, by se o to starala, ale oligarchové, kteří ovládají ruský vojensko-průmyslový komplex, jsou příliš drzí, a to ze dvou důvodů:. (A) vědí, že Indie nemá na výběr a (b) jsou přesvědčeni, že indičtí politici je nikdy nezmáčknou."
Nicméně, Prakash a nezávislý obranný analytik, Sujeet Samaddar, nepovažují zprávu CAG za spolehlivou. "Pevně věřím, že auditoři nemají žádné zkušenosti nebo odbornou způsobilost vyjádřit se k technickým otázkám – jsou to jen čísla a procenta."
Úředníci ministerstva obrany nechtěli komentovat detailně zprávu od CAG, ale řekli: "MiG-29K zůstane primární bojovou stíhačkou indického námořnictva."
Zdroj: Defense News
Tagy