Firaxis games a 2K ukazují, že když pošesté za sebou uděláte něco stejného, tak to přece není stejné a může se to lišit a vyvíjet. Od dob Civilizace I. (rok vydání 1991!!) prošla tato 4X záležitost (explore/zkoumej, expand/expanduj, exploit/využívej, exterminate/odstraň) hra mnoha změnami, každý díl přinesl nějaké ty inovace, některé lepší jiné horší, ale stále se hra vyvíjela kupředu u VI. pokračování tomu není jinak, ba naopak, zde je rozdíl asi největší za dlouhou dobu.
V čem tyto změny spočívají? No hlavně v rozložení měst jako takových, přibyli nám tu tzv. Districty/čtvrtě, které nám umožňují stavbu určitých specializovaných budov. Tedy už to není jako dřív, že si můžete postavit všude knihovnu, chrám, koloseum, akvadukt, musíte jednoduše mít čtvrť k tomu určenou.
Další rozdíl je že tzv. worker už neobdělává každé políčko okolo každého města, ale každé má jen 3 použití, to hráče nutí si více rozmyslet, která pole bude obdělávat, především v začátcích hry. Ale ani v pokročilejší fázi hry to není samozřejmé, že máte obdělaný každý hexagon v okolí.

Změny nastaly i v oblasti vlády, kromě předem daných atributů si musíte zvolit volitelné složky, které doplňujete pomocí vtipně udělaných kartiček, příklad zatímco Autokracie Vám dá možnost dvou kartiček vojenských, jedné ekonomické a jedné tzv. divoké karty, tedy volitelné, tak Klasická republika Vám dá 2 kartičky ekonomické, jednu diplomatickou a jednu divokou. Tím se daleko více musíte jako hráč zamyslet nad směřováním Vaší vlády, což je zase plus.
Diplomacie, věc která byla snad tou nejkritizovanější částí Civilization vůbec doznala také změn, není dokonala ani perfektní, ale rozhodně je o dost lepší než dřív, každý vůdce má viditelné 2 rysy a jeden skrytý, jež musíte odhalit a pozor, pro každou hru je náhodný, což je opravdu velmi zajímavý prvek, který opět obohatí už tak velmi rozsáhlou strukturu vylepšení. Jako příklad uvedu svou hru za Fridricha Barbarosu (Německo), pořád jsem si říkal, proč mě Scythská panovnice tak nemá ráda, když jsem na ní hodnej, a ejhle špionáž odhalila, že je nerada, když má někdo velké vojsko a já si v té době jaksi se svým mohutným vojskem sekal cestu Římskou říší. Inu platí důvěřuj, ale prověřuj. Obecně platí, velmi dobře se seznamte i s těmi dostupnými atributy/agendami jednotlivých panovníků, protože díky tomu můžete předem vybírat spojence a nebo naopak některé předem vyloučit.
Další obsáhlá a velmi zajímavá kapitola je výzkum, ten je celkem podobný jako v minulosti, jen s rozdílem, že když se Vám něco podaří, například dobýt barbarskou vesnici, či objevit přírodní Wonder, tak máte zkrácený výzkum jisté technologie na půl, inu proč ne. Technologií je zase o něco více a jejich posloupnost v rámci historie je poněkud realističtější, než u předchůdců.

Klíčový aspekt náboženství a kultury - opětovně i této rovině Civilization VI. dává hodně velkou váhu. Pokud si na víře hodně zakládáte a pomáháte tomu i výstavbou čtvrtí, můžete tak velmi zatápět Vaši konkurenci tím, že do zblbnutí budete posílat věrozvěsty a šiřitele Vaší víry k jejich městu, až je zcela obrátíte na svou víru a tím vyvoláte nespokojenost a v případě války i nepokoje u Vašich protivníků. Pozitivem je to i v případě obsazení nepřátelského města vaším vojskem, kdy pokud má dané město stejnou víru jako vy, tak rychleji přijme Vaši nadvládu a anexi.
Kultura zase posílila v rozmanitosti, její šíře je větší počet tzv. Výjimečných osobností se rozrostl i počet výjimečných děl. Ale zesložitěl způsob jejich získání, každou osobnost či mimořádné dílo si jednotlivý vládce získává konkrétními činy a stavbami, takže opět musíte více strategicky přemýšlet o tom jak budete svou civilizaci stavět.

Co naopak zůstal stejné, jsou způsoby vítězství, dominancí, kulturou, nábožensky, vědecky či dosaženým skóre v roce 2100. Stejné je i tvoření virtuálních světů a samozřejmostí je i Steam Workshop, kde už stovky moderů pracují na nových Říších a vládcích, jednotkách a úpravách, čímž znovu prohloubí herní čas snad až na nekonečno.
Celkově tak, díky spoustě těchto vychytávek má Civilizace větší znovuhratelnost a variabilitu. Jediné co mírně kulhá jsou obtížnosti, i když jich je hodně na výběr (8!). tak zatím co první 4 jsou tak nějak podobné, tak od 4. prince k 5. king je obrovský skok a né příliš zběhlý Civkař může těžce narazit. O Posledních dvou obtížnostech ani nemluvit, tam AI protivníka cheatuje snad na všech levelech.
Další nedostatek je přílišná komplexnost a jen velmi těžko tak Civilizaci VI. propadne nováček či 4X nezkušený hráč, těm raději doporučím si za velmi levnou cenu koupit předchůdce Civilization V.
A ano, další mínus je cena nejlevněji na netu za 37 Euro (999 Kč) v kamenných obchodech ještě dráž 1218-1390 Kč, tedy opravdu mastná sranda.)
Závěrem, pro fanoušky žánru je Civilization VI. povinnost i přes vysokou cenu, vzhledem k takřka nekonečné hratelnosti a rozmanitosti, pro ostatní hráče je to spíš asi volba počkat na zlevnění hry na přijatelnější cenu.
Ale celkově musím říci že Pánové z Firaxis i 2K odvedli mistrovskou práci a zaslouží vysoké hodnocení!
Hlavní pozitiva:
- prakticky nekonečná znovu hratelnost
- vylepšená diplomacie a městské čtvrti
- větší důraz na taktiku a strategii
- skvěle propracované náboženství a kultura
- nízká HW náročnost, hru jsem spustil a hrál i na starším laptopu
Hlavní negativa:
- příliš komplexní, tudíž složité pro nové hráče
- velké skoky v jednotlivých obtížnostech
- vysoká cena hry
- nesmírně časově náročná
HODNOCENÍ: 90 %
Autor: Milan Roháč
Tagy