V Ostravě to dnes žilo „security“

V Ostravě to dnes žilo „security“
Autor fotografie: archiv redakce
30 / 05 / 2018, 13:30

Ostrava, konkrétně Dolní oblast Vítkovice, dnes hostila 2. ročník Festivalu bezpečnosti. K vidění toho bylo vidět hodně, součástí akce byl také kulatý stůl odborníků na bezpečnost.

Už od rána v se Malém světě techniky U6 konal workshop k bezpečnosti, jehož dopolední část moderoval prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš. „V dnešní turbulentní době jsou otázky bezpečnosti velmi důležité. Domnívám se, že instituce a složky zajišťující bezpečnost budou potřeba ve stále větší míře, protože kdo je připraven, není překvapen,“ uvedl při jednání expertů zmocněnec české vlády pro Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj Jiří Cienciala.

psali jsme: Komerční bezpečnost ve službách radnice

Svou techniku a ukázky činnosti návštěvníkům festivalu předvedly Armáda ČR, Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje, Městská policie Ostrava, Zdravotnická záchranná služba, Hlavní báňská záchranná stanice, ale také Fakulta bezpečnostního inženýrství Vysoké školy báňské, Lékařská fakulta Ostravské univerzity a střední školy a další organizace, které se zabývají bezpečností. Např. Střední odborná škola ochrany osob a majetku předvedla ukázky sebeobrany a juda, které si mohli vyzkoušet i zájemci z řad návštěvníků akce.

Na diváky také čekaly ukázky záchrany z výšky lezeckých specialistů Hasičského záchranného sboru, laserová střelnice, výcvik služebních psů a koní Městské policie nebo využití dronu při zajišťování bezpečnosti. Speciální pořádková jednotka Policie České republiky předvedla vozidla VW Amarok, VW Crafter, terénní čtyřkolku a svou výzbroj, zatímco dopravní policisté se blýskla Škodou Octavii s radarem a motocyklem BMW 800.       

„Letos jsme mírně změnili koncepci a na dopoledne jsme pozvali i základní a střední školy. Celý program jsme koncipovali tak, aby byl zajímavý pro širokou veřejnost a byl přínosem nejen pro žáky a studenty, ale aby na něm našly poučení a zábavu zejména rodiny s dětmi,“ uvedla Simona Guzdková, výkonná manažerka Bezpečnostně technologického klastru, který je pořadatelem akce s tím, že chtěli co nejvíce přiblížit mládeži pojmy „security“.

Primátor Ostravy Tomáš Macura upozornil, že v anketách občané města bezpečnost jednoznačně označují za prioritu, teprve až za ní zmiňují například životní prostředí nebo nezaměstnanost. Proto dělá podle Macury Ostrava pro posilování bezpečnosti maximum. „V České republice jsme město s nejpočetnější Městskou policii, v přepočtu na počet obyvatel. Pracuje u nás 715 strážníků a Městská policie nás stojí až půl miliardy ročně. Podporujeme ale i další složky integrovaného záchranného systému, a to přestože nám nepatří,“ uvedl Macura. „Například detektory kouře a CO jsme vybavili všech 11000 městských bytů, což nemá v České republice obdoby,“ řekl primátor.

psali jsme: Odborníci na bezpečnost obchodních center se sešli v Mnichově

Další příspěvky do bezpečnosti lidí plynou podle vyjádření hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka také z regionálních prostředků. „Například minulý měsíc jsme předali krajské záchrance zásahová vozidla v hodnotě více jak 24 milionů korun, policii jsme poskytli přes 15 milionů nejen na techniku, ale i na preventivní akce. A investujeme i do našich hasičů tak, aby se občané kraje cítili opravdu bezpečně,“ řekl Vondrák. Primátor Macura zmínil také mimořádný projekt Městečko bezpečí, jehož úkolem je připravovat děti a mládež na rizikové situace a naučit je, jak se v nebezpečných okamžicích chovat- a nejlépe jak se do nich vůbec nedostat. Pozornost podle Macury je třeba věnovat bezpečnosti v městské hromadné dopravě. „Podle celosvětových průzkumů je Ostrava na 1155. místě v množství času, které lidé tráví ve svých osobních automobilech v dopravních zácpách, mezi městy v ČR je jedenáctá. To je dobrý výsledek, přesto chce primátor dosáhnout toho, aby se městská hromadná doprava stala pro přepravu osob po městě první volbou,“ prohlásil Macura s tím, že město trápí kvůli osobní dopravě nejen vysoká zátěž životního prostředí a nedostatek parkovacích míst ve městě, ale i problém zachování plynulosti dopravy. „Ostrava je prvním městem v ČR, kde do roku 2020 skončí provoz všech prostředků městské hromadné dopravy s dieslovými motory. Město poskytuje veřejnou dopravu seniorům od 65 let zdarma, pro děti a mládež cenu jízdného snížila o třetinu,“ zdůraznil primátor.

Přesto nehodlá Ostrava podle Macurových slov o zavedení městské hromadné dopravy zdarma, protože to by mohlo kolidovat s požadavkem na bezpečnost. „V současnosti jsou všechny vozy MHD vybaveny SOS tlačítky, bezpečnostními kamerami, osvědčil se pilotní projekt asistentů dopravy, kterých je aktuálně třicet, od podzimu jich bude již šedesát,“ uvedl Macura. 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Tagy článku

-->