foto: Se svolením Filipa Klasny/Vozidlo EX30
Vzhledem k tomu, že se pomalu blíží obnova mého vozového parku a píše se rok 2024, zcela logicky musím uvažovat i o elektrickém voze. Elon Musk je mi hrozně nesympatický svými názory, a proto se dívám spíše na jiná vozidla, než která vyrábí Tesla. Volvo jsem kdysi měl, a tak, když se objevily loni zmínky o novém malém SUV EX30, nemohl jsem se dočkat až si ho zkusím.
Po příjezdu do autosalónu Volvo je hned vidět modrá vystavená EX30 ve společnosti staršího a většího bratra C40. Vůz EX30 zaujme na první pohled „nasvaleným“ vzhledem, který zdůrazňují prolisy na přední kapotě a prakticky neexistující převisy karoserie, kdy kola prakticky sedí v rozích karosérie. Vystavený automobil a i ty další na parkovišti jsou v nejvyšší verzi výbavy nazvané Ultra a obsahují takové vychytávky jako prosklenou samozabarvovací střechu, 360° kameru, soundbar Harman Kardon, tepelné čerpadlo nebo 20“ kola.
Auto EX30 navíc také disponuje technologií Twin Motor Performance, která umožňuje automobilům pohon všech kol a akceleraci z 0-100 km/h za pouhých 3,6 sekundy. Vysoce kvalitní ozvučení v podobě soundbaru Harman Kardon je umístěno pod čelním sklem a jiný reproduktor už v autě nenajdete. Jeho výkon 1040 W ale bude rozhodně stačit pro hudební zážitek ve všech částech vozidla.
Auto je se svými rozměry 4,23x1,84x1,55 m poměrně malé, ale to pocítíte až teprve v okamžiku, kdy jej vidíte ve tmavých odstínech. Světlý vůz vypadá naopak překvapivě velký, nebo spíše nevypadá malý . Když si sednu za volant, prostoru je všude dost i z důvodu toho, že palubní desku tvoří vlastně jen velký, na výšku umístěný tablet. Se svými 185 cm tak nemám žádný problém se do auta vejít. Dozadu za mě si sedne moje žena se svými 179 cm a dokonce i já se pohodlně vlezu na sedadlo „za sebe“.
Kufr je opravdu malý, ale pro 2 lidi nebo běžné cesty bude bohatě stačit. Jen pozor, Volvo nabízí elektrické otevírání kufru až v nejvyšší verzi výbavy. Základní je takové „holátko“. Různých odkládacích prostor je v autě hodně, takže s ukládáním věcí by být problém neměl. Pokud je ale vaším ideálem Superb v kombíku, EX30 ani nezkoušejte. Jedno ze specifik firmy Volvo je neexistence předních mlhovek a tedy je na elektrickém SUV ani je nenajdete. Doplácí se za vyhřívané sedačky a volant.

EX30 nejen krásně vypadá, ale také jezdí
No a jak tedy EX30 jezdí? Ve 3 slovech - tiše a rychle. Na hranatý volant se asi zvyknout dá (prosím není nutné kopírovat každou blbost od Tesly), neskutečná akcelerace malého seveřana nechá na vše ostatní zapomenout. Jako všechna Volva má i toto omezovač na maximální rychlost 180 km/h a je to asi dobře, protože spotřeba elektromobilu není úplně malá, a naopak výkonové rezervy jsou obrovské. Člověku přijde až líto, že to skončí tak rychle, na německé dálnici by s autem mohla být větší legrace. Při akceleraci se zaboříte do sedaček a EX30 vystřelí jako splašená.
Je však nutné upozornit na to, že vozidlo nemá rádo, když pouštíte volant. Čidlo pozornosti řidiče je hned za volantem proti vám, takže auto začne ihned pípat. Dělá to, i pokud upřete pozornost jiným směrem a koukáte se například na spolujezdce. Pokud přejedete středovou čáru, Volvo se vás snaží dostat zpět a cuká vám volantem. Tato „funkčnost“ ale naštěstí jde vypnout a pak volant jen lehce vibruje, ale nepere se s vámi. Co je nezvyklé alespoň pro mě, jako dlouholetého uživatele BMW, je absolutní neexistence fyzických ovládacích prvků. Vše jede jen přes „tablet“ uprostřed vozu. Když si vzpomenu na kupu tlačítek ve svém Volvu V40 před několika roky, nemůžu se zbavit pocitu, že Volvo jde z extrému do extrému.
Závěr? Skvělé auto na cesty i do práce. Zrychlení si hodně užijete a na takovéto ježdění kolem komína do 300 km, by měl jeho dojezd bohatě stačit. Na křižování Evropy tak, jak jsem zvyklý, asi není stavěné, ale jedno moje auto by EX30 nahradit mohlo. V létě možná uvidíme!
Tagy