Budou létat americké stíhačky na ukrajinském nebi?

Budou létat americké stíhačky na ukrajinském nebi?
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: F-15
29 / 07 / 2022, 13:00

Konflikt Ukrajiny s Ruskem napadenou zemi ekonomicky i vojensky vyčerpává. Byť Ukrajina zveřejňuje ruské ztráty, je nepochybné, že má ztráty i na vlastní straně. A to jak lidské, tak materiální. Proto stále více žádá o dodávky zbraní včetně západních stíhacích letounů.

Jenže to, že každý stát NATO či EU dodá něco jiného, je pro Ukrajinu logistickou noční můrou. Ukrajina též nemá vzdušnou dominanci a potřebuje stíhací letouny. USA naznačily, že je Ukrajině mohou dodat. Ale v tuto chvíli je to spíše politický signál Rusku než reálná pomoc Ukrajině. Upřímně řečeno, jak dlouho trvá výcvik pilotů, technického personálu, dodávky letounů a munice a celá obměna logistiky. To není otázka dnů jako při dodávkách protitankových zbraní.  A otázkou rovněž je, zda se bude případně jednat o stroje F-15 či F-16, u nichž jsou USA značně rezervované (SM informoval).

Po rozpadu SSSR měla Ukrajina minimálně 270 bojových letounů. Lze předpokládat, že některé již byly vyřazeny z důvodu ukončení životnosti a další byly ztraceny v boji. Obměna ukrajinského letového parku je extrémně finančně i časově náročný projekt. USA též nezveřejnily, kolik letounů by dodaly a zda se bude jednat o dar nebo prodej. A v případě prodeje si Ukrajina nemůže dovolit příliš vzhledem k neutěšené ekonomické situaci.

Zároveň je zřejmé, že Ukrajina nedosáhne na nejmodernější typy, protože nelze vyloučit sestřel a tím pádem se Rusko může zmocnit nejmodernějších amerických technologií. Řešením je raketová výzbroj pro boj mino přímou viditelnost. Tedy nedostat se do přímého kontaktu s ruskými letouny nebo protivzdušnou obranou.

Pokud by byly dodány americké stíhače a Washington změnil svůj rezervovaný názor, v úvahu přicházejí tři americké modely, a to již zmíněné F-15, F-16 a F-18. Všechny jsou označeny jako víceúčelové (multirole), což znamená k získání vzdušné nadvlády i boji s pozemními cíli. Každý z letounů má své přednosti i nevýhody.

Nejmenší, nejlehčí a nejmanévrovatelnější je jednomotorový F-16. F-15 je dvoumotorový, ale jeho robustní konstrukce ho předurčuje spíše k útokům na pozemní cíle, než k manévrovému souboji (,,Dogfight“). F-18 byl vyvíjen primárně jako palubní stíhač a náhrada F-14 TOMCAT. Nicméně stroj je dvoumotorový, tedy stejně jako stejně jako F-15 s velkým potenciálem výkonu.

F-35, F-22 (na které nedosáhl nikdo na světě), ani F-16 Block 70/72 či F-18 Super Hornet zřejmě nepřicházejí v úvahu, ani jako dar ani jako akvizice. USA mohou vyskladnit letouny zakonzervované v Arizonské poušti. Ale pak je otázkou, kolik by jich mohlo být a co všechno si Ukrajina bude muset dokoupit.

A to je návrat na začátek, Ukrajina je v ekonomické krizi a velkou neznámou je, co si vlastně může dovolit. Prioritou je zabezpečení bojujících jednotek a zároveň je blokována Ruskem v prodeji obilí či jiných produktů v rámci námořní blokády.

Ukrajina nemůže odolat Rusku na moři ani ve vzduchu, otázkou je, jak validní jsou zprávy o postupu pozemních sil v určitých oblastech. Ale přezbrojení ukrajinské armády, přecvičení všeho personálu, unifikace výzbroje i munice, tak to je otázka měsíců, a pak již ruská armáda může být za Donem a v Kyjevě.

 

Zdroj: Defence News, The Drive

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace