C-5M Super Galaxy bude na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR kralovat americkým obrům

C-5M Super Galaxy bude na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR kralovat americkým obrům
22 / 08 / 2019, 07:30

Exkluzivní přehlídku svých velkých letadel nabídnou letos návštěvníkům Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR Spojené státy. Na mošnovské letiště vysílají hned tři giganty - tradiční strategický bombardér B-52 Stratofortress, tanker KC-135 Stratotanker, oba však při své české premiéře zastíní C-5M Super Galaxy.

Ani letošní ročník tak nebudou diváci ochuzeni o jedny z největších letadel na světě. Zatímco mezi návštěvníky oblíbený strategický bombardér B-52 a tankovací letoun KC-135 patří již mezi tradiční účastníky, transportní letoun C-5 se vrací na Dny NATO po dlouhých deseti letech, navíc premiérově v modernizované verzi Super Galaxy.

„Před deseti lety americký letoun C-5 Galaxy zahájil éru velkých letounů na Dnech NATO, když pomyslně otevřel cestu bombardéru B-52. Ten se zde poprvé ukázal rok poté a díky pravidelné účasti se stal jakousi ikonou naší akce,“ vyzdvihuje Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000. „Návštěvníkům tak letos budeme moci kromě atraktivního letového programu v čele se třemi akrobatickými skupinami nabídnout i jedinečné stroje na statických ukázkách.“

C-5M Super Galaxy je nejmodernější verze největšího amerického dopravního letounu, který poskytuje americkému letectvu schopnost těžké mezikontinentální letecké přepravy. S rozpětím téměř 70 metrů je schopen pojmout až 130 000 kg nákladu, nebo šest bojových vrtulníků AH-64 Apache či 345 vojáků, a dopravit je na vzdálenost přes 9 000 kilometrů.

V jeho stínu tak zůstane i „obří“ strategický bombardér B-52 Stratofortress, jež je o pět metrů nižší, o 25 metrů kratší a rozpětí má o 12 metrů menší. Přestože oba stroje poprvé vzlétli již před více než 50 lety, díky výbornému designu, spolehlivosti a modernizačním programům se počítá s jejich provozem nejméně do roku 2040.

Tuto dvojici doplní KC-135 Stratotanker, jenž plní funkci tankovacího a transportního letadla od roku 1957 a též patří mezi nejdéle sloužící letouny v rámci amerického letectva, v současné době je však již nahrazován novějším KC-46A Pegasus. Mimo Spojené státy je KC-135 stále využíván také Francií či Tureckem.

Účast a prezentaci své techniky na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR aktuálně potvrdilo 15 zemí, vrcholem dynamických ukázek bude vystoupení tří akrobatických skupin - francouzské Patrouille de France, švýcarské PC-7 Team a finské Midnight Hawks.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace