foto: Peter Gronemann, CC BY 2.0/V-22 Osprey
V-22 OSPREY je sice unikátní technologie, ale vývoj jde dál. Je to v podstatě letoun kombinující funkce letadla i vrtulníku, nebo dnešními slovy řečeno VTOL – vertikální start a přistání, ale tyto letouny jsou schopny i VSTOL, tedy velmi krátkého startu a přistání. Vrtulníky v určité kategorii jsou nenahraditelné, ale Bell V-280 Valor a vrtulník Bell 360 jistě mohou být v určitých specifických misích konkurencí. Zatím ho využívá především Námořní pěchota Spojených států (USMC), vzhledem k rychlosti a kapacitě.
Mohou se chovat jako letouny i vrtulníky. A to je výhoda i nevýhoda. Výhodou je samozřejmě schopnost startu a přistání jako u vrtulníku a kapacita nákladu, nevýhodou jsou velké rotorové listy a tím způsobená hlučnost.
Psali jsme
Před několika lety se objevily informace o přísně tajném typu amerického vrtulníku. Běžně je nyní označován jako Stealthy Blackhawk nebo Silent...
Byly zavedeny letouny se schopností vertikálního startu a přistání, jako AV-8B HARRIER II nebo JAK-38 (v kódu NATO pojmenovaný FORGER), ale v NATO státech HARRIER je nahrazován F-35 B. Jiný letoun s touto schopnosti není. A je nutno ještě poznamenat, že HARRIER, JAK-38 i F-35 jsou bojové letouny se schopností vertikálního startu a přistání, Ale za určitou cenu. A tou je obvykle spotřeba paliva, určení a nosnost.
Konvertoplány jako OSPREY nebo nový VALOR jsou jistě zajímavou technologií, ale v některých úkolech nemohou nahradit ani letouny s kolmým startem a přistáním, ani vrtulníky určitého typu. Musí být chápány jako další schopnost a možnost. Jistě nemohou nahradit bitevní vrtulníky nebo nadzvukové letectvo, případně malé vrtulníky využívané pro IZS apod. Ale mohou být stále větší konkurencí pro víceúčelové vrtulníky, jako CH-47 CHINOOK, CH-53 nebo Mi-17.
AČR vyřazuje bitevní vrtulníky Mi-24, ale jistě se blíží čas obměny Mi-17. A upřímně řečeno, jaké jsou možnosti? Vrtulníky PUMA nebo NH-90. Ale to rozhodně nejsou nejmodernější technologie. A nejsou ani informace o vývoji moderní řady vrtulníků, takže konvertoplány mohou být zajímavým řešením s perspektivou mnoha let.
Psali jsme
Čína s Ruskem spojili své síly za účelem vývoje nového těžkého vrtulníku, který má být dodán podle plánů do roku 2032.
Technologie otočné pohonné jednotky, tedy nikoliv změny tahu ale otočení motorových konzol, má své výhody i nevýhody. Výhodou je schopnost kolmého startu a přistání a rychlost letu. Nevýhodou je mechanická náročnost a též v případě militarizace možnost umístit zbraně směřující pouze do stran nebo pro dopřednou palbu pod trup mimo perimetr vrtulí. Toto jednoznačně vymezuje možnosti jejich nasazení.
Samozřejmě, že významná je i pořizovací cena, ale pak je zde druhý faktor, a to výhodnost takové akvizice, náklady na životní cyklus a perspektiva dalšího rozvoje. USA mají V-22 OSPREY nyní pouze v USMC. Zatím však nebylo zjištěno, čím a jak a kdy chtějí pozemní síly, tedy US ARMY, nahradit veterány typu CHINOOK. Přece jen jsou již z roku 1962. A Mi-17 je na světě od roku 1977.
Zdroj: bellfight.com, boeing.com, lompraha.cz
Tagy