Autor fotografie: Peter Gronemann, CC BY 2.0|Popisek: V-22 Osprey
V-22 OSPREY je sice unikátní technologie, ale vývoj jde dál. Je to v podstatě letoun kombinující funkce letadla i vrtulníku, nebo dnešními slovy řečeno VTOL – vertikální start a přistání, ale tyto letouny jsou schopny i VSTOL, tedy velmi krátkého startu a přistání. Vrtulníky v určité kategorii jsou nenahraditelné, ale Bell V-280 Valor a vrtulník Bell 360 jistě mohou být v určitých specifických misích konkurencí. Zatím ho využívá především Námořní pěchota Spojených států (USMC), vzhledem k rychlosti a kapacitě.
Mohou se chovat jako letouny i vrtulníky. A to je výhoda i nevýhoda. Výhodou je samozřejmě schopnost startu a přistání jako u vrtulníku a kapacita nákladu, nevýhodou jsou velké rotorové listy a tím způsobená hlučnost.
Byly zavedeny letouny se schopností vertikálního startu a přistání, jako AV-8B HARRIER II nebo JAK-38 (v kódu NATO pojmenovaný FORGER), ale v NATO státech HARRIER je nahrazován F-35 B. Jiný letoun s touto schopnosti není. A je nutno ještě poznamenat, že HARRIER, JAK-38 i F-35 jsou bojové letouny se schopností vertikálního startu a přistání, Ale za určitou cenu. A tou je obvykle spotřeba paliva, určení a nosnost.
Konvertoplány jako OSPREY nebo nový VALOR jsou jistě zajímavou technologií, ale v některých úkolech nemohou nahradit ani letouny s kolmým startem a přistáním, ani vrtulníky určitého typu. Musí být chápány jako další schopnost a možnost. Jistě nemohou nahradit bitevní vrtulníky nebo nadzvukové letectvo, případně malé vrtulníky využívané pro IZS apod. Ale mohou být stále větší konkurencí pro víceúčelové vrtulníky, jako CH-47 CHINOOK, CH-53 nebo Mi-17.
AČR vyřazuje bitevní vrtulníky Mi-24, ale jistě se blíží čas obměny Mi-17. A upřímně řečeno, jaké jsou možnosti? Vrtulníky PUMA nebo NH-90. Ale to rozhodně nejsou nejmodernější technologie. A nejsou ani informace o vývoji moderní řady vrtulníků, takže konvertoplány mohou být zajímavým řešením s perspektivou mnoha let.
Technologie otočné pohonné jednotky, tedy nikoliv změny tahu ale otočení motorových konzol, má své výhody i nevýhody. Výhodou je schopnost kolmého startu a přistání a rychlost letu. Nevýhodou je mechanická náročnost a též v případě militarizace možnost umístit zbraně směřující pouze do stran nebo pro dopřednou palbu pod trup mimo perimetr vrtulí. Toto jednoznačně vymezuje možnosti jejich nasazení.
Samozřejmě, že významná je i pořizovací cena, ale pak je zde druhý faktor, a to výhodnost takové akvizice, náklady na životní cyklus a perspektiva dalšího rozvoje. USA mají V-22 OSPREY nyní pouze v USMC. Zatím však nebylo zjištěno, čím a jak a kdy chtějí pozemní síly, tedy US ARMY, nahradit veterány typu CHINOOK. Přece jen jsou již z roku 1962. A Mi-17 je na světě od roku 1977.
Zdroj: bellfight.com, boeing.com, lompraha.cz