Státní podnik VOP CZ na zakázku BVP nestačí – Ministerstvo obrany by mělo z mrtvého koně sesednout

Státní podnik VOP CZ na zakázku BVP nestačí – Ministerstvo obrany by mělo z mrtvého koně sesednout
Autor fotografie: foto: VOP CZ|Popisek: BVP-2
05 / 09 / 2022, 18:00

Nákup 210 pásových BVP je po všech stránkách velmi náročná zakázka. Ministerstvo obrany počítá se zapojením svého podniku VOP CZ, ačkoli způsob a míra jeho využití zatím nejsou zřejmé. VOP CZ ovšem není způsobilý být integrátorem českého podílu na této zakázce, jak to požadovaly podmínky dnes již zrušeného tendru, ale ani nyní, když jsou zahájena jednání o nákupu techniky mezivládní dohodou. Výhradní servisování vozidel u VOP zpochybnila právní analýza, podle které byl tendr následně zrušen. Trváním na zapojení státního podniku si může ČR založit nejen na problémy nejen ekonomického charakteru, ale také na kabát z ostudy. Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni! Tak nějak zní přísloví indiánů z kmene Dakotů.

Úvodem několik faktů k VOP a jeho činnosti. VOP CZ s.p. několik posledních let dosahuje opakovaně ztráty (s výjimkou jednou roku):

2021 ztráta 59. 355 tis. Kč

2020 ztráta 114.981 tis. Kč

2019 ztráta 69.444 tis. Kč

2018 ztráta 148.043 tis. Kč

2017 ztráta 59.382 tis. Kč

2016 zisk 22.017 tis. Kč

2015 ztráta 36.576 tis. Kč

2014 ztráta 61.093 tis. Kč

Celkem tedy od roku 2014 ztráta více než půl miliardy: 526.857 tis. Kč

Hlavní předmět podnikání VOP (strategické úkoly) má být dle zakladatelských listin:

  • Uspokojování strategických a dalších podstatných zájmů státu v oblasti obrany a bezpečnosti a rozvoje schopností Armády České republiky a dalších ozbrojených bezpečnostních sborů a integrovaného záchranného systému výkonem činnosti průmyslové a obchodní povahy při zajišťování dodávek a služeb potřebných pro zabezpečení obrany a bezpečnosti České republiky a plnění závazků vyplývajících z členství České republiky v NATO a EU.
  • Přednostní strategické dodávky a služby pro obranu a bezpečnost státu, generální a jiné opravy vojenské techniky, výroby a dodávky nové speciální techniky, výzkum, vývoj a modernizace speciální vojenské techniky a materiálů, výzbroje a jejich zkoušení, montážní a servisní služby a technická pomoc vojskům.

Bylo by pochopitelné, pokud by státní podnik byl ve ztrátě díky plnění „strategických úkolů“ vůči svému zřizovateli. Avšak nynější situace je spíše taková, že agendou VOP nejsou strategické úkoly ani samostatná životaschopná podnikatelská činnost. VOP nemá dostatečné kapacity (lidské, výrobní, manažerské) ke zvládnutí svých základních úkolů. Příklad této skutečnosti můžeme vidět na výsledku veřejné zakázky BVP 2 – opravy a udržování 2022 – 2025.

Vítězná nabídka v rámci této veřejné zakázky byla od VOP, avšak z veřejně dostupného vyhodnocení došlých nabídek je zřejmé, že VOP se chystá nabídku plnit díky subdodavatelským pracím nakoupeným od EXCALIBUR ARMY spol. s r.o. To byl mimo jiné další a jediný zbývající uchazeč o tuto zakázku. V překladu: VOP je tedy opět pouze jakýmsi průtokovým ohřívačem a ani za těchto podmínek není schopen generovat zisk?

Většina zbrojařských společností ve svých výročních zprávách za rok 2021 zmiňují v sekci události, které se vyskytly po rozhodném dni (tedy od 31.12.2021 do data vyhotovení výroční zprávy) nejen inflacia vliv konfliktu na Ukrajině na zdražení materiálu/vstupů, ale i potenciál rozvoje společnosti (nárůst tržeb) právě díky konfliktu na Ukrajině. Ne však VOP. Jeho výroční zpráva zmiňuje pouze rostoucí ceny materiálu. To nám může naznačit zamrznutí na jednom místě a rigidní myšlení zástupců VOP.

Ekonomické aktivity státního podniku by vydaly na několik samostatných článků. Jedním z příkladů může být nadmíru zvláštní objednávka č. 16410045 (dostupné v registru smluv) na předběžnou částku 500.000 Kč, jejímž předmětem je nákup služeb – provedení studie – obnovení výroby 30mm nábojů v ČR, ve VOP CZ, s.p. Dodavatelskou společností studie je ovšem společnost zajišťující IT a jiné služby, která nedisponuje zbrojní ani muniční licencí, tedy nemůže mít ani dostatečné odborné kompetence. To je však pouze vrchol ledovce toho, jak po ekonomické a organizační stránce VOP funguje.

Dne 15 srpna 2022 byl do funkce ředitele VOP CZ, s. p. jmenován Ing. Marek Špok, PhD., který nahradil ve funkci ředitele státního podniku Radovana Putnu (ve funkci od 15. října 2019). Právě tomu musel v roce 2019 Ing. Špok uvolnit ředitelské křeslo. Tehdejší ministr obrany Lubomír Metnar (ANO) se k výměně ředitelů odhodlal především z důvodu tvrzené nespokojenosti s prací Ing. Špoka.  A není se čemu divit, pokud VOP nezajišťuje to, k čemu je dle zakladatelských dokumentů povoláno (viz výše), pak by měl alespoň generovat zisk.

Proč došlo k této ředitelské rošádě? Lze o tom spekulovat. Odpověď se dozvíme pravděpodobně za několik měsíců. Do té doby se můžeme začíst do zajímavého dokumentu s názvem Záznam o konání a průběhu nominačního pohovoru Ing. Špoka před jeho jmenováním do funkce (dostupné zde).

V tomto dokumentu zdůraznil nový ředitel s. p. potřebu zajistit další rozvoj kompetencí podniku tak, aby podnik pomohl českému obrannému průmyslu zvýšit konkurenceschopnost prostřednictvím G2G kontraktace a získávání technologických licencí. To je však zvláštní, jelikož každému, kdo je znalý prostředí zbrojního průmyslu, musí být jasné, že VOP rozhodně není tou institucí, která by mohla takový úkol zvládnout (a uplynulé roky i pod vedením Ing. Špoka) jsou tím důkazem. A  položme si otázku, nebylo ze strany MO ČR deklarováno, že úkoly směrem k G2G kontraktacím  by měla plnit agentura AMOS?

Pokud to shrneme: VOP CZ je dlouhodobě ve ztrátě. Podle informace Ministerstva obrany během posledních čtyř let opravil podnik 70 kusů těžké vojenské techniky, a vojenské zakázky tvoří jen malou část jeho aktivit. Podnik zřetelně postrádá zakázky, ale také kapacity a lidské zdroje věnovat se velkým projektům v oblasti obrany. Bylo to do očí bijící v případě projektu modernizace tanků T-72M4 CZ, kterou má podnik provést do roku 2025, ale kterou také nejen německý dar patnácti tanků Leopard 2 zásadním způsobem zpochybňuje. I zde přitom hraje VOP CZ spíše roli zprostředkovatele, který navyšuje cenu poskytnutých služeb.

A je to do očí bijící také v případě pásových BVP jako historicky největší obrannou zakázkou v České republice. Ministerstvo obrany a Česká republika musí zejména v dnešní složité hospodářské a bezpečnostní situaci hledat efektivní řešení. Čistě teoreticky působí Ministerstvem obrany zřizovaný podnik jako ideální partner. Podíváme-li se však za oponu, vidíme jen slabé výkony a potenciální rizika.

Zdroj: Registr smluv, výroční zprávy VOP CZ, MO ČR

Tagy článku

-->