Tendr na BVP za 52 miliard - dnes budou zahájeny zkoušky vozidel ve Vyškově, potrvají do června

Tendr na BVP za 52 miliard - dnes budou zahájeny zkoušky vozidel ve Vyškově, potrvají do června
Autor: BAE Systems|Popisek: CV90
27 / 04 / 2021, 12:00

Po několika odkladech vysvětlených vládními protiepidemickými opatřeními jsou dnes ve Vyškově zahájeny testy funkčních vzorků pásových BVP, nezbytná součást probíhajícího tendru na 210 těchto vozidel v sedmi variantách v předpokládané maximální hodnotě 52 miliard korun. Zkoušky potrvají do začátku června a následně budou dva týdny vyhodnocovány. Cílem zkoušek je prověřit, že nabízená vozidla splňují požadované takticko-technické parametry.

Vozidla byla do České republiky přepravena již v uplynulém týdnu. Jde o tři typy BVP tří dodavatelů: ASCOD 42 od americké společnosti GDELS, CV90 MKIV od britsko-švédského výrobce BAE Systems a LYNX KF41 od německé společnosti Rheinmetall Landsysteme. Kromě základní bojové varianty bude Ministerstvo obrany pro AČR pořizovat také vozidla velitelská, průzkumná, ženijní, zdravotnická, vyprošťovací a dělostřeleckého průzkumu, a moderní BVP tak budou moci plně nahradit stávající pásová obrněná vozidla a jejich varianty. Většina bude sloužit součástem 7. mechanizované brigády, a cílem je přezbrojit jednotky tak, aby Česká republika dostála svému závazku dát Alianci k dispozici moderně vyzbrojené brigádní úkolové uskupení těžkého typu k 1. lednu 2026.

Testy budou zaměřeny na ověření parametrů, které výrobci deklarují v dokumentaci, a které Armáda České republiky od nových vozidel požaduje, a týkají se všech vlastností techniky. Půjde jednak o schopnosti zbraňových systémů, tedy 30mm automatického kanónu, spřaženého kulometu ráže 7,62 mm, protitankového raketového kompletu, jednak o vlastnosti zaměřovacího systému střelce a velitele a senzorických, spojovacích a informačních systémů, balistické ochrany, o mobilitu vozidel, požadovaný výkon motoru a minimální rychlost na silnici, v terénu, průchodivost terénem i celkovou hmotnost (vozidla mají být přepravitelná těžkými dopravními letouny).

Do zkoušek má být ze strany dodavatelů, Ministerstva obrany, Armády České republiky, a také státních podniků zřizovaných nebo spravovaných MO, tedy Vojenského technického ústavu (VTÚ), Vojenského výzkumného ústavu (VVÚ) a VOP CZ (tzv. integrátora zakázky pro firmy českého obranného průmyslu) zapojeno 100-200 osob. Tedy byly s odkazem na vládní opatření proti šíření koronaviru odloženy již čtyřikrát. Skutečným důvodem časově napjatého průběhu tendru však ani tyto odklady nejsou.

Podle v březnu poslancům sněmovního výboru pro obranu předloženého harmonogramu finalizace zakázky. Součet minimálních lhůt vedl při předpokladu odeslání výzvy k podání finálních nabídek uchazečům do prvního říjnového týdne, tj. těsně před termín ohlášených řádných sněmovních voleb. Ani na konci dubna přitom tato výzva dosud nebyla uchazečům odeslána, mj. proto, že vláda musí vypořádat připomínky Ministerstva průmyslu a obchodu, které žádá vyšší zapojení českých firem do zakázky, ideálně přímo výrobu vozidel v ČR. Je tedy již zcela jisté, že při nejrychlejším možném průběhu bude smlouvu Lubomír Metnar podepisovat již jako ministr obrany v demisi, a spíše přistane na stole budoucímu novému ministrovi, který se s náležitostmi zakázky bude muset před podpisem důkladně seznámit. To bude znamenat další odklady.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace