Modernizace pozemního vojska po koronaviru: Snížení počtu BVP, kolová technika a nové tanky. Jak se vypořádat se snižováním rozpočtu?

Modernizace pozemního vojska po koronaviru: Snížení počtu BVP, kolová technika a nové tanky. Jak se vypořádat se snižováním rozpočtu?

Schodek státního rozpočtu byl navýšen ze současných 40 miliard korun na 200 miliard. To bude mít zásadní dopady na akviziční projekty Ministerstva obrany a Armády České republiky. Nejnáročnějším je pořízení 210 úpásových bojových vozidel pěchoty za celkových 52 miliard korun. Jaká řešení se nabízejí?

Krize spojená s pandemií COVID-19 má zásadní dopady na ekonomiku státu z důvodu nárůstu nemocnosti, nutnosti přijetí zásadních hygienických opatření včetně pořízení ochranných prostředků v ceně desítek milionů korun a výpadku produkce, tedy generování finančního zisku na všech úrovních ekonomiky. 

Uzavřeny jsou provozy malého, středního i velkého typu, jako třeba Škoda Auto. Dle vyjádření vlády bude nutno přehodnotit rozpočty jednotlivých ministerstev. Někteří představitelé vlády včetně premiéra hovoří o tom, že ve válce proti viru nejsou BVP potřeba a finance lze lépe využít jinde, třeba ve zdravotnictví.

To kritizovala opozice s poukázem na redukci počtu stíhacích letounů Gripen po povodních v roce 2002, kdy z plánovaných 24 letounů zbylo jen 14, což je považováno z hlediska potřeb vzdušných sil AČR za nedostatečné. Obdobně byl v době následující ekonomické krize redukován akviziční projekt kolových bojových vozidel pěchoty Pandur.

Přezbrojení 7. mechanizované brigády je jednou z priorit modernizace Armády České republiky a úzce souvisí s našimi formálními závazky vůči Severoatlantické alianci, a to zejména potřebou obnovit/rozvinout schopnosti tankového vojska.

7. mechanizovaná brigáda je organizačně složena ze 4 bojových praporů: tří praporů mechanizované pěchoty (71., 72., 74.) a jednoho praporu tankového (73.).

71. a 72. prapor má v současnosti ve výzbroji přesluhující BVP-2, 73. prapor pak tanky T-72. Papírově tři roty s modernizovanými T-72M4 CZ, reálně u dvou rot jezdí nemodernizovaná vozidla, protože modernizované tanky nejsou v nejlepší technické kondici. 74. prapor neuvádí na svém webu žádnou techniku, ba naopak předesílá, že je určen jako první k vyzbrojení novými BVP.

V rámci zavádění nových BVP jsou armádou požadována následující vozidla:

  • Bojová
  • Velitelská
  • Průzkumná
  • Ženijní
  • Zdravotnická
  • Dělostřelecká průzkumná
  • Vyprošťovací

Přezbrojení 73. tankového praporu plánuje GŠ až za rok 2026, a do té doby chce draze modernizovat stávající T-72M4 CZ, přičemž rozsah, cena a termín dokončení takové modernizace není jasný, a jak jsme psali, může se snadno protnout s pořizováním nových tanků, čímž by ztratil coby „překlenovací“ svůj smysl zcela.

Jaké jsou možnosti přezbrojení 7. mechanizované brigády v případě drastických ekonomických opatření a úspor?

1) Redukce akvizičního projektu BVP - nahrazení některých pásových vozidel kolovými

Pokud by bylo rozhodnuto modernizovat brigádu novými BVP i v současnosti přetížené ekonomice, lze najít úspory v nahrazení některých typů pásových vozidel vozidly kolovými, a to:

  • Průzkumná  – lze nahradit kolovými vozidly. Pásová vozidla mají výhodu vyšší průchodivosti a schopnost otočení na místě, jejich nevýhodou je vysoká hlučnost v porovnání s kolovými, což je u průzkumných vozidel v týlu nepřítele poměrně zásadní faktor. Navíc nově zaváděná BVP nemají schopnost plavat, takže první vodní tok zastaví činnost průzkumné jednotky do příjezdu ženijních jednotek a stavby pontonového mostu nebo přívozu.
  • Ženijní  – lze nahradit kolovými vozidly. Ženijní jednotka nepostupuje v první linii, je u ní důležitější schopnost sebeobrany v nutném případě, odstranění zátarasů, překážek, výbušných nástrah a minových polí. Zároveň by mělo ženijní vozidlo mít schopnost plavat pro případ potřeby překonání vodního toku a výstavby předmostí
  • Zdravotnická – lze nahradit kolovými. Pokud vezmeme do úvahy průběh operace, postupují tanky za doprovodu BVP a jsou následovány OT/KBVP a teprve potom ke sběru raněných mohou najet sanitní vozidla, aniž by došlo k ohrožení raněných nebo zdravotníků probíhajícím bojem. Ranění jsou obvykle soustřeďováni do sběrných míst a zdravotnické vozidlo je určeno spíše k jejich evakuaci po prověřené trase a okamžitému ošetření, než k ježdění po bojišti s různým terénem křížem krážem a pod palbou nepřítele.
  • Dělostřelecké průzkumné vozidlo – obdobně jako u klasického průzkumného vozidla je vhodná schopnost překonání vodního toku. Dělostřelecký průzkum, či dělostřelecká pozorovatelna, není určena jako prvosledový prostředek, využívá senzorovou hlavu k pozorování a předávání údajů k navádění palby. I vzhledem ke specifikaci, kde MO/GŠ žádá vyzbrojení pouze velkorážným kulometem, je evidentní, že se nejedná o prostředek určený k těžkému boji. Lze předpokládat, že obsluha bude mít čas na přípravu místa, odkud bude pozorování senzorovou hlavou na teleskopickém stožáru vedeno a připraví si trasu. Využití pásového podvozku není nezbytně nutné.

Naproti tomu následující varianty musejí zůstat na pásech:

  • Vyprošťovací  – zachovat dle plánu. Vyprošťovací vozidlo musí mít kapacitu vyprostit nejtěžší vozidlo v jednotce, což v tomto případě by bylo bojové BVP, vozidla mají hmotnost 30-40 t, a vyprošťovací vozidla na kolovém podvozku se k nim nemusejí v těžkém terénu ani dostat, natož aby je vyprostila a odtáhla.
  • Velitelská – je třeba zachovat dle plánu, pokud budou vozidla postupovat společně s bojovou prvosledovou jednotkou. V případě, že by se jednalo spíše o štábní vozidlo umístěné na velitelském stanovišti v týlu, lze samozřejmě používat kolové vozidlo Pandur II v současnosti zaváděné u 4. brigády, ale zřejmě nejde o tento případ.

2) Snížení počtu základní verze nových pásových BVP na polovinu

Podobně jako v případě Gripenů a Pandurů II v těžkých dobách po povodních a během poslední ekonomické krize, a ač je to velmi nepřítejmné a těžké rozhodnutí, bude patrně nevyhnutelné přistoupit k podobné redukci projektu pásových BVP. I po odečtení výše uvedených variant, jejichž úkoly mohou zastat levnější kolová vozidla, je na místě očekávat potřebu dále snížit počet základní bojové varianty, a namísto přezbrojení/vyzbrojení tří praporů počítat se dvěma či dokonce s jedním.

Přezbrojení jen jednoho praporu (74.) je proveditelné vzhledem k odloučenosti praporů. Taková situace by měla zvýšený dopad na koordinaci logistiky (naše velmi malá armáda by provozovala tři typy bojových vozidel pěchoty, z toho dva typy na pásech). Určitou výhodou takového řešení by pak byla možnost seznámit se s technologií a vycvičit i příslušníky dalších praporů, než bude technika zavedena i u nich.

3) Zrušení modernizace T-72M4 CZ a zavedení nového MBT

K dodržení závazků vůči NATO je bez ohledu na projekt BVP třeba přezbrojit 73. tankový prapor. Snaha modernizovat neperspektivní T-72M4 CZ bude jen odčerpávat nedostatkové prostředky. Vždyť jen v prozatím kalkulované hodnotě této modernizace, tedy cca jedné miliardy korun, lze pořídit pět moderních tanků; a mnohem více starších, leč stále nepoměrně výkonnějších než T-72 – určených pro výcvik, podobně jako maďarská armáda pořídila své Leopardy 2A4.

Pokud jde o modernizaci T-72, ta povede k tomu, že by byla dokončena v době, kdy by měly být zaváděny nové moderní tanky. Argument, že jde o modernizace překlenovací, neplatí. Jako ekonomicky nejvýhodnější se pro pořízení nových tanků jeví varianta leasingu. S projektem „EuropeanArmory“ pracuje výrobce KMW a evropská agentura EDA. Jedná se o nejrozšířenější hlavní bitevní tank evropských armád NATO: LEOPARD 2. Maďarsko zvolilo alternativně variantu leasingu přímo od výrobce.

Výhodou tohoto řešení je, že země provozující tyto tanky jsou součástí uskupení LEOBEN. Členské armády sdílejí zkušenosti z výcviku i použití a v případě potřeby i náhradní díly nebo munici. Země mající tank na leasing hradí fixní částku, munici a PHM, veškeré opravy jsou na vrub výrobce.

Závěrem lze říci, že ekonomicky nejvýhodnější z dlouhodobého hlediska by bylo omezení počtu pásových BVP a jejich částečné nahrazení kolovými vozidly u specializovaných variant. Obrněná kolová vozidla se navíc již v ČR vyrábějí, a šlo by v tomto ohledu o dnes a výhledově velmi žádoucí podporu domácímu průmyslu. Současně pak přezbrojit tankový prapor tanky LEOPARD 2 na leasing. V počátku by přitom v rámci „sharing&pooling“ bylo možno sdílet výcvik a opravy se sousedním Bundeswehrem, což by znamenalo další úsporu prostředků.

Tagy