Horká Korejská válka: Když americké bomby dopadaly na Sovětský svaz

Horká Korejská válka: Když americké bomby dopadaly na Sovětský svaz
Autor: USAF|Popisek: P-80
26 / 09 / 2019, 13:00

V Korejské válce, která plnou silou vypukla v roce 1950, lze najít i mnoho jednotlivých incidentů. Jedním z nich byl i útok na sovětské letiště Suchaya Rechka na Dálném východě, který ,,omylem" provedly dva americké letouny P-80 Shooting Star. Piloti se však domnívali, že se jedná o severokorejské letiště, což byl jejich původní cíl.

Horká studená válka

Prvním konfliktem, v němž se studená válka stala horkou, byla Korejská válka v roce 1950. Jižní Koreu podporovaly USA, Severní Koreu pak Sovětský svaz a také Čína. Naštěstí korejský konflikt, jak se mnozí obávali, nepřerostl v třetí světovou válku. Sověti dodávaly Severní Koreji zbraněmi a v zemi působili vojenští poradci. V roce 1953 bylo podepsáno mezi oběma Korejemi příměří v Pchanmudžonu, které ukončilo Korejskou válku. Protože však bylo signováno pouze příměří a ne mír, obě země jsou technicky vzato stále ve válečném stavu.

V průběhu války pak vzniklo mnoho incidentů, které zvyšovaly napětí mezi všemi zúčastněnými stranami ve válce. Jedním z takových incidentů byl i útok amerických letounů P-80 Shooting Star na sovětské letiště Suchaya Rechka na Dálném východě. Dva americké stroje P-80 měly původně bombardovat severokorejské letiště blízko města Chongjin, nicméně kvůli navigační chybě se 8. října objevily hluboko v sovětském vzdušném prostoru. Piloti obou letounů se tak domnívali, že Suchaya Rechka je právě oním správným cílem.

Útok na vlastní letouny

Posléze začaly padat na bomby na letiště, kde byly ironií osudu umístěny letouny Bell P-63 Kingcobra, které byly předány Sovětskému po válce Američany. Celkem bylo poškozeno šest letounů a jeden byl zničen. Incident se obešel nakonec bez obětí na životech. A proč nebyly vlastně zničeny všechny letouny? Stroje byly nenatankované a nebyly připraveny k okamžitému boji. O tom, že piloti zaútočili na jiné letiště, se dozvěděli až později. Informace o americkém útoku na letiště se rychle dostala k sovětské ,,věrchušce". Ta byla bezprostředně po útoku zmatená a neshodla se na tom, jak k celé události došlo, zda to byla chyba pilotů, nebo s nadsázkou řečeno začala třetí světová válka. 

20. října 1950 prezident Harry Truman přiznal v OSN vinu Američanů za tento incident, současně kajícně prohlásil, že ,,útok na SSSR" byl důsledkem navigační chyby a špatné kalkulace. Washington byl ochoten Sovětskému svazu uhradit vzniklou škodu. Oba piloti letounů P-80 Alton Quanbeck a Allen Diefendorf pak museli čelit vojenskému tribunálu, ale nebyli odsouzeni. Byli později přiděleni na japonskou, respektive filipínskou základnu. 

Sovětský svaz sice formálně akceptoval omluvu, na druhé straně vyhodnotil útok na sovětské letiště jako provokaci. Podle Sovětů totiž Američané dobře věděli, kam letí a co chtějí udělat. Na každý pád tento incident nevedl k výraznému zhoršení vztahů USA-Sovětský svaz v probíhající válce, kde supervelmoci rovněž hájily své globální zájmy.

 

Zdroj: Russia Beyond

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace