VÍME PRVNÍ: Roztržku kolem nákupu vrtulníků přijde na výbor vysvětlit ministryně Šlechtová a náčelník Bečvář
Roztržka mezi členy výběrové týmu pro nákup vrtulníků, kterou musel řešit náměstek pro vyzbrojování Daniel Koštoval, má dohru. Na čtvrteční zasedání Výboru pro obranu dorazí vše vysvětlit ministryně obrany Karla Šlechtová a náčelník generálního Štábu Josef Bečvář.
Minulý týden přinesl deník Právo informaci o tom, že se jeden člen výběrové komise pro nákup vrtulníků ohradil proti postupu šéfa komise, který byl podle stěžovatele neobjektivní a měl stranit americké straně. Na základě této stížnosti byl člen komise následně vyloučen.
Ministerstvo obrany nechce žádné další informace k incidentu sdělovat, neboť Šlechtová nechala nákup vrtulníků prověřit a na to konto vyzvala náčelníka gen. Štábu, aby Armáda ČR znovu jasně formulovala, jaké vrtulníky vlastně potřebuje.
související: Výběr víceúčelových vrtulníků působí netransparentním a chaotickým dojmem, říká poslankyně Jana Černochová
Armáda se při výběru vrtulníků částečně drží koncepčně-strategického dokumentu Bílá kniha, kterou prosadil už v roce 2011 exministr obrany Alexandr Vondra. Dokument v případě vrtulníkového letectva s ruskými stroji Mi již nepočítá. „Vyřadit z užívání bojové vrtulníky Mi-24/35, které mají nízkou balistickou ochranu a zastaralou avioniku a nejsou interoperabilní podle norem NATO. Dále do této schopnosti neinvestovat,“ píše se v textu.
Podání vysvětlení ministryně a náčelníka Bečváře kvituje zpravodaj bodu poslanec Karel Krejza (ODS). „ Jsem rád, že byl tento bod na jednání výboru nakonec zařazen. Nechci, aby v případě nákupu vrtulníků tu zůstala pachuť jako při pořizování letounů CASA,“ uvedl pro securitymagazin.cz Krejza.
psali jsme: Kvalitní moderní útočný vrtulník je neocenitelným prostředkem na bojišti, říká bývalý náčelník Generálního štábu ČR Jiří Šedivý
Do finále tendru se probojovaly dva stroje - americký vrtulník Bell UH-1Y a italská Augusta od firmy Leonardo. Prvním uživatelem Augusty verze AW139M se stalo italské letectvo, které objednalo 10 kusů, jako další si stroje pořídili Egypťané a Irové. Vrtulník je schopen nést užitečný náklad 2670 kg a přepraví až 15 lidí oproti 10 lidem, které dokáže transportovat Bell. Jeho výhodou Bellu jsou kromě některých technických parametrů také vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má totiž již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně se státním podnikem (Letecké opravny Malešice) LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Autor: Jan Blažek
Tagy