Czechoslovak Group na NATO Days 2023 – vozidla TATRA, TITUS, Pandur a moderní vojenské i civilní technologie

Czechoslovak Group na NATO Days 2023 – vozidla TATRA, TITUS, Pandur a moderní vojenské i civilní technologie
Autor fotografie: redakce|Popisek: Hasičské vozidlo Tatra FORCE nové generace
26 / 09 / 2023, 11:00

V průběhu letošních NATO Days 2023 jsme navštívili expozici společnosti Czechoslovak Group. Rozhovor o prezentovaných projektech a produktech nám poskytl mluvčí skupiny CSG Andrej Čírtek. Kromě nové generace vozidla Tatra FORCE nebo obrněných vozidel TITUS a Pandur Armády České republiky CSG prezentovala antidronový systém ReCas. A z civilně-bezpečnostních technologií přišla řeč také na technologii na výrobu pitné vody ze vzduchu, zařízení SAWER a EWA, efektivně využitelné v suchých oblastech nebo při živelních pohromách.

video: youtube

S jakou technikou se mohou návštěvníci letošních NATO Days ve vaší expozici seznámit?

My jsme na Dny NATO přivezli novou generaci vozidla Tatra FORCE. Což je klasický osvědčený tatrovácký podvozek s centrální nosnou rourou. Je to stále nejlepší podvozek pro provoz v těžkém terénu v nejrůznějších klimatických pásmech. A nová generace vozidla obsahuje řadu zásadních vylepšení, co se týče komfortu ovládání, bezpečnosti posádky, a samozřejmě je připravena i na implementaci nových technologií jako je autonomní řízení nebo alternativní pohony. Například elektromotor, který si bere energii z vodíkových článků. Toto samozřejmě není jediná Tatra, kterou tady návštěvníci mohou vidět. Je tady celá řada Tatrovek, nejen v expozici Czechoslovak Group a Tatry, ale i u Armády České republiky, která je naším významným uživatelem.

Kromě Tater jsme přivezli i další vozidla. Třeba šestikolový TITUS, který už slouží v AČR jako místo palebné podpory pro dělostřelce, jako velitelské a spojovací vozidlo, a skutečně zásadně posunul její schopnosti, protože nahradil aplikace na podvozcích Praga V3S. Je tady samozřejmě také osmikolový obrněný transportér Pandur, který je stále tím nejmodernějším, co slouží v pozemních silách AČR.

A když půjdu stranou od vozidel, tak tady prezentujeme antidronový systém ReCas, který využívá jednak radar ReGuard od naší společnosti Retia, který je optimalizovaný pro zjišťování dronů, a má i náš vlastní systém řízení a velení. A díky němu do něj lze integrovat nejrůznější senzory a nejrůznější efektory, tedy zbraně, které slouží k likvidaci dronů, nebo znemožnění jejich ovládání. A v dlouhodobém horizontu budeme určitě usilovat o vývoj antidronových systémů, které si dokážou poradit nejen s jednotlivými drony, ale i s robotickými hejny, což je budoucnost vzdálená třeba pět či deset let.

Zmiňujete drony a technologii na jejich potírání, na obranu proti nim. Dny NATO probíhají v době, kdy neustále Ukrajina čelí ruskému útoku, jakým způsobem reflektujete zkušenosti, které ukrajinská armáda na bojištích získává, jakým způsobem mohou ovlivnit vaši práci?

Je důležité říci, že ukrajinský konflikt nepřinesl ve vojenství nějaký zásadní technologický průlom. Spíše ukazuje některé zajímavé trendy. Jedním z nich je význam protivzdušné obrany proti dronům, letadlům a raketám. A její sílu, která je taková, že ani letectvo protivníka, ani letectvo Ukrajiny nemůže působit nad teritoriem toho druhého. To je jedna lekce. Další lekce je široké využití původně civilních a komerčních technologií uzpůsobených pro vojenské nasazení. Ať už se to týká dronů, nebo třeba satelitní komunikační konstelace Starlink od firmy SpaceX.

Co se týče lessons learned z Ukrajiny a jejich implementace do našich produktů, tak, jak už jsem zmínil. Budeme pracovat na rozvoji antidronových systémů. A postupně budeme implementovat i ty skutečně průlomové technologie, což jsou umělá inteligence, virtuální a rozšířená realita a robotizace.

Aniž bych se chtěl ptát na detaily, stále probíhají projekty týkající se oprav poškozené ukrajinské techniky, do kterých jsou i společnosti skupiny zapojeny?

Samozřejmě, že servis poškozené ukrajinské techniky je oblast, které se může český i slovenský obranný průmysl věnovat. V nějaké míře se jí asi věnuje, ale o detailech z bezpečnostních důvodů není možné mluvit.

Zmínil jste také prolnutí civilních a vojenských technologií. Skupina CSG se nevěnuje jenom vojenským oblastem, ale také rozvíjí technologie v civilní oblasti. Jaké poslední projekty byste zmínil?

Chtěl bych zmínit technologii, která má také přesah do bezpečnostní oblasti. A to jsou zařízení, která se jmenují S.A.W.E.R. (Solar Air Water Earth Resources) a EWA, a slouží pro výroby vody ze vzduchu. A to i suchého pouštního vzduchu. Těchto technologií je po světě více. Ale ta česká je skutečně nejvýkonnější, nejvíce energeticky efektivní, nejproduktivnější. Vyvinuli jsme ji ve spolupráci s ČVUT. Byla i hlavním exponátem v české expozici na světové výstavě Expo v Dubaji v roce 2021. A naše firma KARBOX spolu s ČVUT dokázala z této technologie udělat průmyslový produkt.

Nyní probíhá aktivní marketing v Austrálii, v zemích Perského zálivu. Odezva potenciálních zákazníků je velmi silná a pozitivní, protože vidí, že je to lepší technologie než jsou ty konkurenční. Věříme, že si najde spoustu zákazníků a pomůže zlepšení života komunit v suchých oblastech. A ještě bych zmínil jedno potenciální využití, které je i v Evropě, nebo v oblastech, kde není obvykle nedostatek vody - pro záchranářské složky. Protože při nějakých živelných katastrofách, kdy je problém s dodávkou pitné vody, toto zařízení dokáže zásobovat pitnou vodou celé jednotky, nebo celé civilní komunity.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.