Je K-2 Black Panther nejlepším tankem na světě?

Je K-2 Black Panther nejlepším tankem na světě?
Autor: Simta, CC BY-SA 3.0 |Popisek: K-2 Black Panther
07 / 04 / 2022, 13:00

K-2 Black Panther patří mezi nejmodernější, ale také s cenou 8,5 mil. USD mezi nejdražší hlavní bojové tanky na světě. Ale není to rozmařilost korejské zbrojovky, ale integrace jedinečných systémů, jež K-2 může nabídnout. Vždy je něco za něco. Ale zda je nejlepší, to by ukázalo až přímé střetnutí s jinými tanky, jako Merkava, T-90, Leopard 2A7, Abrams, Leclerc nebo Challenger-3. A vždy říkáme, můžete sedět ve ferrari, ale lepší řidič v trabantu vám to ,,nandá“. Technologie znamená hodně, ale lidský faktor ještě víc. A proto mnozí hovoří i o implementaci AI (Artificial Intelligence – umělá inteligence), ale to má svá rizika.

Vývoj tanku byl zahájen v roce 1995, po ukončení zkoušek byla zahájena výroba v roce 2013 a v červnu 2014 byl zařazen do ozbrojených sil Jižní Koreje (ROK – Republic of Korea). Primárním cílem byla eliminace severokorejských tanků T-55 (sovětská konstrukce) a Type 59 (čínská mutace T-54A a prvních T-55). ROK úzce spolupracovala s Německem a tank měl být vyzbrojen 140 mm experimentálním kanonem od Rheinmetall. Po zrušení tohoto projektu byl tank překonstruován na CN-08 120 mm kanon s hladkým vývrtem o délce 55 ráží, tedy 120 mm/L55 domácí produkce. Proti tankům K-1 má vyšší úsťovou rychlost, tedy vyšší přesnost a průbojnost.

Tank se v počátku potýkal se zásadními problémy s powerpackem, tedy motorem a převodovkou. Proto první dodávka, aby tanky mohly být zařazeny do služby, byla vybavena německými motory MTU a převodovkami Renk, stejně jako jsou třeba tanky Leopard. V druhé dodávce již byl zařazen domácí motor DV-27K od Hyundai Doosan Infracore společně s převodovkou Renk, ve třetí dodávce měla být již jen korejská technologie, tedy motor Hyundai a převodovka SNT Dynamics EST 15K, ale ta selhala v testech životnosti, tak bude nadále používána převodovka Renk HSWL 295 TM. Výkon motoru by měl být 1 500 ks, stejně jako u MTU, jen korejský motor je těžší. Poměr výkon a hmotnost je však více než optimální a K-2 je vysoce pohyblivý.

Co je na K-2 unikátní je odpružení podvozku. V podstatě všechny hlavní bojové tanky světa jsou odpruženy torznímu (zkrutnými) tyčemi, K-2 má hydropneumatické odpružení, jež mu poskytuje nebývalé možnosti. Obdobné odpružení má i německé BVP PUMA, ale ne tak rozpracované, jako K-2. Odpružení umožňuje tanku změnit světlou výšku až o 40 cm, tedy vysoko pro terén a nízko na silnici. Též má možnost změny elevace přední části korby, tedy motorová část na minimu a čelní část na maximu, což změní elevaci kanonu, jež u hlavních bojových tanků není nijak velká.

Ve strmých korejských horách a hlubokých a úzkých údolích je to jistě velmi zajímavá schopnost, ale při aplikaci na jiná bojiště, při boji ve městě to mění možnosti a schopnosti nasazení hlavních bojových tanků, tedy celkovou taktickou situaci, ale doprovod pěchoty bude vždy životně důležitý. Mělo by být možno měnit i stranové nastavení, takže tank může jet po vrstevnici svahu se sklonem, jenž je pro ostatní tanky neprůjezdný a hrozí jim převrácení. Prostě přenese těžiště proti svahu a vybalancuje korbu. Asi jediným tankem s měnitelnou polohou korby byl švédský Stridsvagn 103. Zde se však jednalo o bezvěžový tank s fixní lafetací kanonu, takže elevace/deprese korby a otáčení celého vozidla byla jediná možnost náměru a odměru.

Další zajímavou schopností je hluboké brodění, a to až do 4,1 metru. Tank má balastní nádrže, tedy něco jako ponorka pro ponoření, do nichž je schopen nasát až 2 273 litrů, tedy více něž 2 t. Tato zátěž mu v hloubce, a i při silném proudu dává možnost udržet kontakt s podložím a neztratit trakci. Není jiný tank na světě s identickou schopností.

Munice pro hlavní výzbroj je standardní, ale může být použita i další unikátní technologie, a to je munice KSTAM-II (Korean Smart Top Attack Munition – Korejská Inteligentní Shora Útočící Munice) jež je v kategorii „Vystřel a Zapomeň) s dosahem 2 až 8 km. Tato munice je vystřelena stejně jako např. podkaliberní z kanónu, pohybuje se po trajektorii podobné mině z minometu, je stabilizována a řízena křidélky v zadní části. V cílové oblasti je vypuštěn brzdící padák, jenž poskytne senzorům, tedy radaru pracujícím v milimetrovém pásmu, infračervenému senzoru a radiometru čas na vyhledání a přesné zaměření cíle, pohyblivého i stacionárního. Střela však může být naváděna i manuálně. Po přiblížení k cíli střela exploduje a vytvoří penetrátor obdobný jako kumulativní střely, ale bez dotyku a s úderem na nejslabší místo obrněné techniky, tedy strop. Klece ani jiné mechanické zábrany nejsou účinné při bezkontaktním úderu.

K-2 sám je však chráněn „Hard Kill“ a „Soft Kill“ technologiemi, tedy aktivní i pasivní obranou. Podle některých informací, tank, s automatickým nabíjecím systémem, by měl být schopen plně operovat i s dvou či jednočlennou osádkou. Tedy sloučením dat do palubního informačního systému je kterýkoliv člen osádky schopen plnit jakékoliv úkoly, samozřejmě pro řízení je zapotřebí být u ovládacích prvků.

Po výčtu všech unikátních schopností tanku K-2 se znovu otevírá otázka, zda je nejdražší, pokud porovnáme cenu a výkon, respektive schopnosti a možnosti. Pro bojovou operaci bude zásadní vycvičenost osádek, pro exportní úspěch možnost a schopnost včasných dodávek, zajištění zahraničních technologií nebo jejich nahrazení domácími se stejnou kvalitou a výkonem a případně ochota k přenesení výroby a technologie k možnému budoucímu uživateli.

K tomu se tedy přičítá i otázka, zda je K-2 nejlepší. Je nejmodernější, vybavený technologiemi, jako žádný jiný tank na světě. Takže nominálně by mohl být nejlepší, ale zda i reálně – není prověřený skutečnou bojovou operací, jako třeba Abramsy v Iráku. Supermoderní technologie jsou vynikající, ale zároveň kladou obrovské nároky na logistiku, údržbu a výcvik obsluhy. Takže mohl by být nejlepší, nabízí mnoho, ale jeho osádka je klíčovým faktorem a skutečná bojová činnost je něco jiného než simulátory, jak se přesvědčují ruské jednotky denně na Ukrajině. Každopádně K-2 má velký potenciál, a je to další vývojový stupeň v oblasti hlavních bojových tanků (MBT), jež směřují postupně k tankům z bezosádkovou věží nebo robotickým systémům.

 

Zdroj: www.19fortyfive.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace