foto: CC BY 2.0/Wiesel je vykládán z CH-53G
Bundeswehr od 80. let nasazuje vozidlo, které svým vzezřením působí jako směsice tanků z Velké války a komiksové karikatury. Lehké obrněné pásové vozidlo Wiesel plní v německé armády podobnou roli, jakou plnily meziválečné tančíky, ale díky variantám nesené výzbroje si dokáže poradit s pestrou paletou nepřátel až k nejsilnějším bitevním tankům. Přičteme-li přepravitelnost vozidla přímo určeného pro spolupráci s elitními výsadkáři, smích by měl každého přejít. "Malej, ale šikovnej."
V 70. letech vznikl v tehdejším Západním Německu požadavek na vývoj malého obrněného vozidla, které by bylo schopné posílit schopnosti německých výsadkářů v boji proti těžké obrněné technice. Ti dosud používali jako nosič těžkých zbraní lehké kolové vozidlo Faun Kraka. Původně se dokonce počítalo s tím, že bude tančík shazován na padáku. Vozidlo mělo být schopné účinného nasazení proti pěchotě, pozemní technice i vzdušným cílům. Nemělo vážit více než 6 tun, aby je mohly přepravovat vrtulníky CH-53. Výzbroj se měla sestávat z 20mm automatického kanónu, protitankového systému HOT (dlouhého dosahu) a 120mm minometu.
Psali jsme
Po francouzském VBCI a japonském Typu 96 se v seriálu o světových vojenských technologiích zmíníme o kolovém bojovém vozidle německého...
Společnost Porsche nabídla několik prototypů. Podařilo se jí hmotnost udržet pod třemi tunami, což spolu s malými rozměry umožňovalo převážet ne jeden, ale dva tančíky. Parametry vozidla znějí až neuvěřitelné. S tříčlennou osádkou a protitankovým systémem TOW se zásobou čtrnácti střel vážilo 2,5 tuny. Projekt došel až do fáze specifikace objednávky na 170 vozidel TOW a 100 a později dalších 230 vozidel z kanónem MK 20, v roce 1977 byly zahájeny technické zkoušky, ale v roce 1979 byl projekt zastaven pro nedostatek prostředků. Nicméně Faun Kraka již skutečně době nevyhovoval. Práce se znovu rozběhly o čtyři roky později.
Prototypy Wieselu soutěžily s vozidlem postaveným na bázi Mercedesu G. Uspěl Wiesel, který poskytoval úplnou balistickou ochranu, byl nižší, lehčí, byl uzpůsoben pro leteckou přepravu v letounu i v závěsu, bylo možné přepravit dva na desetitunovém náklaďáku, a pásový podvozek nabízel lepší průchodivost terénem. Další testování dopadlo dobře a v prosinci 1988 byla podepsána smlouva. Bylo dodáno 210 kusů vybaveným protitankovým systémem TOW od společnosti Raytheon a 133 vozidel s osádkovou věží KUKA E6-II-A1 s 20mm automatickým kanónem MK 20 RH-202 od Rheinmetallu.
Psali jsme
Dosud hlavním bojovým vozidlem pěchoty ve výzbroji německé armády je Marder vyvíjený v letech 1960-1969 a vyráběný od roku 1969 do roku...
Tento Wiesel 1 byl nasazen například v Somálsku v rámci mise OSN UNISOM II v roce 1993. Vývoj a výroba pokračovaly variantou Wiesel 2 se silnějším motorem a většími rozměry, jichž Bundeswehr objednal 178 a které byly přijímány do služby od roku 2001 v různých konfiguracích jako protiletadlové (se střelami FIM-92 Stinger), radarové, minometné (120 mm), velitelské, pro řízení palby i ambulance.
Zdroj: Youtube.com
Wiesel 1 je dlouhý 3,55 m, vysoký 1,82 m a stejně tak široký. Váží 2,75 tuny, tedy méně než obrněné Humvee. Motor o výkonu 86 k mu dává rychlost až 70 km/h. Wiesel 2 je dlouhý 4,78 m, výška záleží na variantě (přesahuje 2 m) a široký 1,87 m při hmotnosti 4,78 tuny. Rychlost je díky silnějšímu motoru (146 k) zachována.
Kromě Německa jiné armády Wiesely neprovozují - s výjimkou Spojených států, které pořídily sedm kusů na zkoušky jako bezosádková vozidla.
Psali jsme
Tanků Leopard 2 slouží v armádách NATO bezmála tisícovka a představují v Evropě až 70 % stavu moderních tanků ve výzbroji obrněných...
Wiesely jsou vybaveny pro vedení nočního boje. Kromě výsadkářů se přímo nabízejí také k využití v horském prostředí. Jsou využívány k hlídkové službě, k posilování checkpointů, ochraně objektů i doprovodu konvojů. Vrtulník CH-53G uveze dva Wiesely 1 nebo jeden Wiesel 2 uvnitř, nebo jedno vozidlo v závěsu. Shazování Wieselů na padácích je technicky možné, ale bylo od něj upuštěno po testech, kdy byla čtyři vozidla poškozena. Kromě UNOSCOM II byly tyto tančíky k vidění také na Balkáně (IFOR, SFOR, KFOR, TFH) a v Afghánistánu (ISAF).
Tagy