"Malej, ale šikovnej" - nejmenší moderní "tank" světa Wiesel dokáže divy

&quote;Malej, ale šikovnej&quote; - nejmenší moderní &quote;tank&quote; světa Wiesel dokáže divy
Autor: CC BY 2.0|Popisek: Wiesel je vykládán z CH-53G
21 / 04 / 2020, 13:00

Bundeswehr od 80. let nasazuje vozidlo, které svým vzezřením působí jako směsice tanků z Velké války a komiksové karikatury. Lehké obrněné pásové vozidlo Wiesel plní v německé armády podobnou roli, jakou plnily meziválečné tančíky, ale díky variantám nesené výzbroje si dokáže poradit s pestrou paletou nepřátel až k nejsilnějším bitevním tankům. Přičteme-li přepravitelnost vozidla přímo určeného pro spolupráci s elitními výsadkáři, smích by měl každého přejít. "Malej, ale šikovnej."

V 70. letech vznikl v tehdejším Západním Německu požadavek na vývoj malého obrněného vozidla, které by bylo schopné posílit schopnosti německých výsadkářů v boji proti těžké obrněné technice. Ti dosud používali jako nosič těžkých zbraní lehké kolové vozidlo Faun Kraka. Původně se dokonce počítalo s tím, že bude tančík shazován na padáku. Vozidlo mělo být schopné účinného nasazení proti pěchotě, pozemní technice i vzdušným cílům. Nemělo vážit více než 6 tun, aby je mohly přepravovat vrtulníky CH-53. Výzbroj se měla sestávat z 20mm automatického kanónu, protitankového systému HOT (dlouhého dosahu) a 120mm minometu.

Společnost Porsche nabídla několik prototypů. Podařilo se jí hmotnost udržet pod třemi tunami, což spolu s malými rozměry umožňovalo převážet ne jeden, ale dva tančíky. Parametry vozidla znějí až neuvěřitelné. S tříčlennou osádkou a protitankovým systémem TOW se zásobou čtrnácti střel vážilo 2,5 tuny. Projekt došel až do fáze specifikace objednávky na 170 vozidel TOW a 100 a později dalších 230 vozidel z kanónem MK 20, v roce 1977 byly zahájeny technické zkoušky, ale v roce 1979 byl projekt zastaven pro nedostatek prostředků. Nicméně Faun Kraka již skutečně době nevyhovoval. Práce se znovu rozběhly o čtyři roky později.

Prototypy Wieselu soutěžily s vozidlem postaveným na bázi Mercedesu G. Uspěl Wiesel, který poskytoval úplnou balistickou ochranu, byl nižší, lehčí, byl uzpůsoben pro leteckou přepravu v letounu i v závěsu, bylo možné přepravit dva na desetitunovém náklaďáku, a pásový podvozek nabízel lepší průchodivost terénem. Další testování dopadlo dobře a v prosinci 1988 byla podepsána smlouva. Bylo dodáno 210 kusů vybaveným protitankovým systémem TOW od společnosti Raytheon a 133 vozidel s osádkovou věží KUKA E6-II-A1 s 20mm automatickým kanónem MK 20 RH-202 od Rheinmetallu.

Tento Wiesel 1 byl nasazen například v Somálsku v rámci mise OSN UNISOM II v roce 1993. Vývoj a výroba pokračovaly variantou Wiesel 2 se silnějším motorem a většími rozměry, jichž Bundeswehr objednal 178 a které byly přijímány do služby od roku 2001 v různých konfiguracích jako protiletadlové (se střelami FIM-92 Stinger), radarové, minometné (120 mm), velitelské, pro řízení palby i ambulance.

                                                                       Zdroj: Youtube.com

Wiesel 1 je dlouhý 3,55 m, vysoký 1,82 m a stejně tak široký. Váží 2,75 tuny, tedy méně než obrněné Humvee. Motor o výkonu 86 k mu dává rychlost až 70 km/h. Wiesel 2 je dlouhý 4,78 m, výška záleží na variantě (přesahuje 2 m) a široký 1,87 m při hmotnosti 4,78 tuny. Rychlost je díky silnějšímu motoru (146 k) zachována.

Kromě Německa jiné armády Wiesely neprovozují - s výjimkou Spojených států, které pořídily sedm kusů na zkoušky jako bezosádková vozidla.

Wiesely jsou vybaveny pro vedení nočního boje. Kromě výsadkářů se přímo nabízejí také k využití v horském prostředí. Jsou využívány k hlídkové službě, k posilování checkpointů, ochraně objektů i doprovodu konvojů. Vrtulník CH-53G uveze dva Wiesely 1 nebo jeden Wiesel 2 uvnitř, nebo jedno vozidlo v závěsu. Shazování Wieselů na padácích je technicky možné, ale bylo od něj upuštěno po testech, kdy byla čtyři vozidla poškozena. Kromě UNOSCOM II byly tyto tančíky k vidění také na Balkáně (IFOR, SFOR, KFOR, TFH) a v Afghánistánu (ISAF).

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace