VOP CZ hledá externí firmu na opravy převodovek vojenských pásových vozidel. Jeho vlastní kapacity nestačí

VOP CZ hledá externí firmu na opravy převodovek vojenských pásových vozidel. Jeho vlastní kapacity nestačí
foto: VOP CZ/Motor BVP-2

Státní podnik VOP CZ vypsal v červnu veřejnou zakázku na roční rámcovou dohodu. Jejím předmětem budou opravy převodovek a rozvodovek pro vojenskou pásovou techniku dle potřeb zadavatele. Podnik, který má mít v rámci mamutí zakázky za více než 60 miliard korun odpovědnost za výrobu podvozkové části pásových BVP CV90 a za integraci vozidel, tím chce „navýšit kapacity pro budoucí plánované kontrakty“. Za poslední dva roky také utratil více než 5 milionů za opravy převodovek tanků T-72M4CZ u společnosti NIMDA Co. Ltd.

Veřejná zakázka na opravu převodovek a rozvodovek byla spolu se zakázkou na opravu optických přístrojů, rovněž pro vojenskou pásovou techniku, vypsána 7. června 2023, a nabídky lze podávat do 31. srpna, resp. 6. září. "Cílem tohoto zadávacího řízení je uzavření roční rámcové dohody za účelem zabezpečení zadavatelem oprav převodovek a rozvodovek pro vojenskou pásovou techniku dle aktuálních potřeb zadavatele, tedy státního podniku VOP CZ s.p.," stojí v úvodu zadávací dokumentace.

V části věnované kvalifikaci dodavatele se dočteme, že VOP CZ na opravy převodovek a rozvodovek vojenských pásových vozidel hledá firmu, která se může prokázat významnými službami v této oblasti za posledních pět let. Významnou službu definuje celkovou fakturací za posledních pět let ve výši minimálně 2 milion Kč bez DPH. Místem plnění předmětu veřejné zakázky je sídlo zadavatele, tedy VOP CZ s.p.

Zakázka je vypsána jako nadlimitní a její předpokládaná hodnota není uvedena. Bude se odvíjet, jak bylo řečeno, z aktuálních potřeb zadavatele, a podle nabídkového ceníku, na jehož základě zadavatel vyhodnotí ekonomickou výhodnost nabídky.

Podle přehledu opravovaných převodovek a rozvodovek ve formuláři, který je přílohou zadávací dokumentace, jde o opravy vozidel BVP-2, BVP-1, T-72M4CZ, T-72M1, T-72M3, T-72M4, T-72M5 a T-55, a je poptáván maximální rozsah opravy včetně případného příslušenství.

Podle registru smluv za opravy převodovek pro T-72M4CZ utratil státní podnik VOP CZ u společnosti NIMDA Co. Ltd. za poslední dva roky v pěti objednávkách celkem 5 293 817 Kč bez DPH, a letos v únoru také 1 886 088 Kč bez DPH u Seimex a.s. za opravu převodovek pro T-72M1.

Dlouhodobě přitom platí, že se VOP CZ navzdory svému pojmenování i faktu, že jeho zakladatelem je Ministerstvo obrany, věnuje zakázkám ve vojenské oblasti jen v minimální míře, a že podnik živí z 85 % civilní strojírenská výroba. A když se již může realizovat v opravách vojenských pásových vozidel (provádí opravy starých BVP-2 z výzbroje AČR a tzv. technické zhodnocení tanků T-72M4 CZ), část služeb outsourcuje na jiné firmy, jako v tomto případě opravy převodovek a rozvodovek.

Převodovky a rozvodovky vyžadují speciální přesnou technologii třeba na obrábění, jednak vyškolený personál. VOP CZ tím zřejmě nedisponuje v dostatečné míře, nechce, nebo nemůže disponovat, a namísto nákupu speciálních náhradních dílů, jemuž se nelze vyhnout, zadává komplexní opravu rovnou subdodavateli.

Na dotaz Security Magazínu „proč VOP CZ nedisponuje kapacitou a schopností opravovat převodovky a rozvodovky pásových vozidel zmíněných příloze vlastními silami, případně proč volí variantu zadat tyto opravy externímu subdodavateli“ mluvčí podniku Kateřina Samková Urbanová odpověděla: „Jedná se o standardní postup při aktuální potřebě navýšit kapacity pro budoucí plánované kontrakty.“ Státní podnik tím nepřímo potvrzuje, že jeho zapojení do zakázky týkající se BVP CV90 je určitým kapacitním problémem.

Zdroj: VOP CZ, Fen

Tagy