17 pum a 19 torpéd - 75 let od konce největší bitevní lodi světa Musashi

17 pum a 19 torpéd - 75 let od konce největší bitevní lodi světa Musashi
Popisek: Musashi
24 / 10 / 2019, 16:30

Musashi byla jednou ze dvou bitevních lodí třídy Yamato japonského imperiálního námořnictva, a zároveň jednou z největších a nejvýkonnějších válečných lodí světa. Byla potopena právě před 75 lety.

Postavena roku 1942, Musashi byla poslední bitevní lodí postavená císařským Japonskem. Její sestřička Yamato byla zařazena do japonského loďstva 16. prosince 1941, jen několik dní poté, co Japonsko zákeřně zaútočilo na Pearl Harbor, a zahájilo tak válku v Pacifiku. Musashi byla uvedena do služby 5. srpna 1942 a stala se vlajkovou lodí japonské hlavní flotily 11. února 1943.

Superships together, IJN Yamato and IJN Musashi at Truk in 1943.

Obě plovoucí pevnosti Musashi i Yamato měly výtlak okolo 64 000 tun a jejich hlavní děla ráže 46 cm byly největší a nejvýkonnější děla, které kdy nesla válečná loď. Lodě o délce 263 metrů byly schopné nést šest průzkumných letadel, jejich maximální výška byla 56 metrů - tedy stejně jako šestnáctipodlažní budova, a mohly dosáhnout maximální rychlosti 50 km/h.

Existence a specifikace obou sestřiček Musashi a Yamato, a to zejména ráže hlavních děl, byly v císařském Japonsku označeny za nejvyšší vojenské tajemství a obě lodě se stavěly v maximálním možném utajení.

Japonské imperiální námořnictvo, které považovalo obě lodě za symboly japonské námořní síly, se původně zdráhalo nasadit tyto kolosy do hlavních bojových zón. Obě bitevní lodě s elitními veliteli zůstávaly v bezpečí v přístavu až do jara 1944. Získaly přezdívku ,,Inn Musashi" a ,,Hotel Yamato" vzhledem luxusním interiérům a skvělé kuchyni pro důstojníky.

Teprve poté, co Japonsko ztratilo své hlavní letadlové lodě a řadu zkušených pilotů v bitvě u Midway roku 1942 a v bitvě ve Filipínském moři v roce 1944, začalo tísněné imperiální námořnictvo obě bitevní lodě nasazovat.

Po americkém vylodění na Filipínách byla Musashi spolu s Jamato součástí centrálního svazu sil viceadmirála Takeo Kurity v bitvě v zálivu Leyte. Během této bitvy byla dne 24. října 1944 v Sibuyanském moři napadena letouny amerických letadlových lodí. První vlna zaútočila v 10:27 a tvořilo ji 9 střemhlavých bombardérů Curtiss SB2C Helldiver z letadlové lodi Intrepid.

Několik dalších vln strojů z letadlových lodí Intrepid, Essex a Lexington zasáhlo Musaši přibližně 17 pumami, až 19 torpédy Bliss-Leavitt Mark 13 a dalších 18 pum jen těsně minulo. V 19:25 téhož dne se Musaši převrhla a potopila. Zemřelo při tom více jak 1000 členů posádky. Celkem 1376 lidí vylovily z vody torpédoborce Kijošimo a Šimakaze. Tato bitva byla jedinou akcí, ve které Musaši střílela speciálními protiletadlovými granáty „san-šiki“, vyvinutými pro děla hlavní ráže 460 mm.

Zdroj: Japan Times

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace