Novgorod - zapomenutá kruhová válečná loď carského námořnictva

Novgorod - zapomenutá kruhová válečná loď carského námořnictva

S myšlenkou kruhové válečné lodi přišel skotský lodní konstruktér John Elder a tento nápad neobvyklé lodi rozvíjel v Royal Navy Edward Reff. Stavba ale nakonec proběhla zcela nečekaně v carském Rusku pod taktovkou admirála Andreje Popova.

Kruhová konstrukce válečné lodi měla umožnit díky nízkému ponoru proplouvat vodami řek a jezer a díky tomu se mohla loď tohoto typu zapojit do bojů ve více prostředích. Stejně tak mělo být teoreticky možné loď lépe ozbrojit a opancéřovat. Ukázalo se, že opravdu jen čistě teoreticky, loď trpěla nestabilitou všude, kde nebyly klidné vody a přesnost hlavní výzbroje byla také špatná (dvě děla ráže 280mm). 

Novgorod v Sevastopolu 1873

Novgorod byl představitelem nové třídy ruských monitorů, které měly chránit Černé moře a ústí Dněpru. Jméno získala po ruském městě Novgorod a její stavba probíhala v letech 1871 - 1874 v St. Petersburgu. Kýl lodi byl položen 29. 12. 1871, na vodu loď sklouzla 2.6.1873 a po dokončení vstoupila v roce 1874 do služby v ruské flotile. Ruští námořníci jí přezdívali "Popovka", stejně jako většímu bratříčkovi jménem Kyjev. Díky neobvyklému tvaru dosahoval Novgorod rychlosti pouhých 6,5 uzlu...

Jediným válečným nasazením Novgorodu se stala rusko-turecká válka v letech 1877-78, kdy loď kotvila jako pobřežní baterie v Oděse. Dostala v té době i posílenou výzbroj, aby byla schopna ochrany kolem celého svého trupu, primárně proti torpédovým člunům, které se v té době staly hlavním nebezpečím pro válečné lodě.

Po válce, která skončila ruským vítězstvím, dostal Novgorod další dvě děla ráze 37 mm a byl překlasifikován na loď pobřežní ochrany. V roce 1903 byl vyřazen ze stavu námořnictva a v roce 1911 prodán na sešrotování.

Tak skončila idea kruhové válečné lodi.

 

 

Zdroj: Military Factory

 

Tagy