Osudová chyba amerického pilota. ,,Zaokrouhlil" počet sestřelů na sovětském dopravním letounu. Protiúder přišel záhy

Osudová chyba amerického pilota. ,,Zaokrouhlil&quote; počet sestřelů na sovětském dopravním letounu. Protiúder přišel záhy
Autor fotografie: Staff Sgt. Vernon Young Jr., Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Ralph Parr
27 / 07 / 2022, 16:30

Kapitán Ralph Parr sestřelil 27. července 1953 sovětský transportní letoun. Sověti se však záhy pomstili na americkém stroji.

,,Byli na špatném místě ve špatný čas, dělali špatnou věc," vzpomínal na den 27. července 1953 později Parr, jak sestřelil sovětský transportní letoun Il-12. Tak jednoznačné to však nebylo...

Transportní letoun Il-12 mířil 27. července z Port Arthuru (nynější Dalian) do Vladivostoku přes provincii Mančuria. V nestřežený okamžik se objevil Parrův stíhač F-86 spolu s dalšími letouny a začal pohotově sovětský stroj pronásledovat. Posléze Parr letoun nemilosrdně sestřelil, ač byl neozbrojený a nehrozilo mu z jeho strany žádné riziko.

Za oběť Parrovu útoku padlo 21 lidí. Navíc se tak stalo v den příměří mezi oběma znepřátelenými Korejemi 27. července 1953 a v čínském vzdušném prostoru, kde americké letouny neměly co pohledávat. Američané však odmítli, že by Parrův F-86 sestřelil iljušin nad Čínou a tvrdili, že se tak stalo nad Severní Koreou.

Později se vynořily teorie, že Američan měl sestřelit daleko větší ,,rybu" než obyčejný sovětský dopravní letoun. Mělo jít o slovutného maršála Rodiona Malinovského, který velel sovětským jednotkám na Dálném východě a v inkriminovaný okamžik mohl také letět trasou, kterou absolvoval přes svým sestřelením iljušin.

Otázkou je, proč podstoupil Parr v danou chvíli takové riziko? Jeho kolegové se shodují v tom, že šlo o velmi ambiciozního člověka, který toužil ,,zaokrouhlit" počet vzdušných vítězství na 10. Příležitost mu k tomu právě dal sovětský transportní letoun Il-12. zajímavé bylo, že Parr po incidentu vypověděl, že jeho velitelé se snažili pravdu zamést pod koberec tím, že by označili sovětský iljušin za MiG. Incident tak vyhrotil navíc v den příměří mezi oběma Korejemi napětí mezi USA a Sovětským svazem a světu na chvíli opět zatrnulo, zda to může posloužit jako záminka k ještě vyhrocenějšímu konfliktu.

Sověti se každopádně rozhodli dokonat svou pomstu. 29. července 1953 se pohyboval americký bombardér B-50 Superfortress v sovětském vzdušném prostoru asi 10 kilometrů od Vladivostoku. Jeden z pilotů MiGu, kapitán Alexander Rybakov později vzpomínal, že se sovětská letadla dostala pod palbu, a tak se rozhodl zakročit a poslat americký stroj k zemi.

Američané sice posléze namítali, že incident se odehrál nad neutrálními vodami, s čímž Sověti nesouhlasili, tuto verzi odmítli a prohlásili, že americký bombardér narušil jejich vzdušný prostor. Ani tento incident (naštěstí) ovšem nesvedl Sovětský svaz a USA na hranu války.

Zdroj: rbth.com


Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.