1280 x 720 (lg)

Super Tomcat 21 - F-14 na steroidech, kterému námořnictvo řeklo ne

Super Tomcat 21 - F-14 na steroidech, kterému námořnictvo řeklo ne
foto: CC BY-NC 2.0/Letoun F-14

Super Tomcat 21 mohl být základním letounem amerického námořnictva, jeho koncepce by vycházela z legendární F-14. Proč se to tedy nestalo? Grumman F-14 Tomcat je mnohými leteckými nadšenci považován za jeden z nejlepších proudových letounů vojenské historie.

Nadzvukový dvoumotorový dvoumístný stíhací letoun se dvěma ocasními plochami s proměnným sklonem křídel byl vyzbrojen 20mm kanónem General Electric Vulcan M61A-1 s téměř sedmi sty náboji a měl osm pevných bodů pro zavěšení výzbroje, čtyři na trupu a dva na každé straně pod křídly.

Letoun mohl nést střely vzduch-vzduch krátkého, středního a dlouhého dosahu AIM-9, AIM-7 a AIM-54 a munici vzduch-země, která zahrnovala kazetové bomby CBU pro útoky na pozemní cíle.

„F-14 se svými střelami vzduch-vzduch AIM-54 Phoenix, spojenými s palubním radarem včasného varování, dokázal současně zachytit, zasáhnout a zničit až šest přilétajících nepřátelských letadel na vzdálenost sto mil,“ píše Museum of Flight. 

Jeho neuvěřitelné schopnosti byly na úrovni stíhaček nové generace, a to americká armáda nikdy neviděla vysoce výkonou další vývojovou verzi toho letadla, tzv Super Tomcat 21.

Podle autora Tylera Rogowaye z War Zone „pokud by nebyl postaven Super Hornet , mohl by se Grummanův Tomcat příští generace stát realitou.“

Aby získali lepší představu o tom, jak by Super Tomcat 21 vypadal, využil War Zone odborné znalosti Adama Burche z Hangar B Productions, aby forenzně znovu vytvořil stíhačku, která mohla dominovat nebi nad světovými oceány.

„Super Tomcat 21 by obsahoval řadu vylepšení oproti F-14D a mohl by být vyroben repasováním stávajících draků letadel F-14 nebo by mohl být objednán nový z výrobních linek. S největší pravděpodobností by byla použita kombinace obou možností, stejně jako u F-14D,“ poznamenává.

„ST21 by zahrnoval mnoho nových funkcí, které by zvýraznily vlastnosti Tomcata a zmírnily jeho nedostatky. Jednalo se z velké části o již dostupné nebo relativně vyspělé technologie. Díky tomu mohl Grumman začít dodávat ST21 již v polovině 90. let,“ pokračuje Rogoway.

Super Tomcat by dostal motory F110-GE-429, jednodílné čelní sklo pro lepší viditelnost, širokoúhlý rastrový HUD schopný promítat FLIR snímky, radar AN/APG-71 s dalšími upgrady, integraci AIM-120 AMRAAM a vylepšený systém AN/ALE-47.

„Celkově by ST21 byla mocnou víceúčelovou stíhačkou. Při drasticky zvýšené kapacitě palivových nádrží, jak interních, tak externích, by se jeho dolet a čas, který by mohl strávit na obloze značně zvýšily. Super Tomcat 21 by posunul Tomcata do říše stíhače vzdušné převahy a ochránce americké flotily. Ve skutečnosti by žádná jiná stíhačka na světě neměla podobné schopnosti detekce a identifikace cílů na velké vzdálenosti,“ uzavírá Rogoway.

Zdroj: 19fortyfive.com

Tagy