1280 x 720 (lg)

Tatra, která zabíjela nacisty

Tatra, která zabíjela nacisty

Více vysoce postavených nacistů zahynulo za volantem vozů Tatra než v aktivním boji. Byly mezi spojenci známé jako jejich tajná zbraň. O kom je řeč? O našich Tatrách 77a a 87, rychlých vozech dosahujících rychlosti až 160 km/h, ale s motorem vzadu a velmi těžkým ovládáním.

Podle britského spisovatele Steve Cole byly Tatry 77a a 87 docela elegantní auta. Hitler je viděl a myslel si, že to jsou auta budoucnosti, chtěl je vidět na německých dálnicích.

Tatra 77a byla vyvinuta Hansem Ledwinkou a byla nástupcem úspěšné a populární Tatry 77. Do výroby se dostala v roce 1935, byla poháněna vzadu uloženým vzduchem chlazeným motorem o objemu 3,4 litru a výkonu 75 koní. Součinitel odporu vzduchu byl 0,21! Německý ministr zbrojního průmyslu Fritz Todt označil tatrovku za dálniční auto.

„Po invazi do Československa se stala Tatra velmi populární mezi nacistickými důstojníky,“ říká Cole. „Byli viděni, jak řídí tyto automobily. Ty byl konstruovány jako velmi aerodynamické s ploutví vzadu a krytými podběhy.“

Popularitu Tatry 77 ukazuje i to, že byla použita ve vědeckofantastickém filmu z roku 1935 filmu The Tunnel.

„Tito vysoce postavení důstojníci řídili své Tatry rychle, naneštěstí řízení bylo těžké, takže v ostrých zatáčkách ztráceli kontrolu nad vozem, vylétali ze silnice a naráželi do stromů. Řidič se většinou zabil. Více nacistických důstojníků zahynulo při havárii Tater 77 než v aktivním boji. To dokazuje, že jezdit jako blesk vás nedostane dřív nikam, ale vede k vaší smrti,“ dodává spisovatel Cole.

Tahle teorie o zabíjení nacistů je asi trochu přitažená za vlasy, Tater 77 a 77a bylo vyrobeno 255 a Tater 87 3 023 a to včetně poválečné výroby. Mezi nacisty ale Tatra populární opravdu byla.

 

Zdroj: The Telegraph

 

Tagy