foto: Wikimedia Commons, volné dílo/U-256
V dnešním článku si řekneme něco více o osudech ponorky U-256.
Kýl U-256 byl položen 15. února 1941 v Bremer Vulkan-Vegesacker Werft, Bremen-Vegesack, spuštěna na vodu byla 28. října, přijata do služby 18. prosince s velitelem Kptlt. Odo Loewem. K první hlídkové plavbě vyplula 28. července 1942 z Kielu. Byla naprosto bezvýsledná. V noci v 02.42 25. srpna jižně od Grónska získala fregata HNoMS Eglantine radarový kontakt, když byla za konvojem ONS 122 poblíž trosečníků z lodi Trolla, potopené U-438 s 6 mrtvými a 16 přeživšími. Během 10 min. je nabrala z vody a jela U-256, součást vlčí smečky Lohs, prozkoumat. Ponorka se potopila, jakmile spatřila světlice. Korveta se nicméně v 02.47 pokusila vypustit nálože, jenže nakonec vystřelila jen jedna. Zázrakem však vybuchla poměrně blízko U-256 a způsobila únik v zadní výpusti, což vedlo k tomu, že ponorka šla nekontrolovatelně do 200 m.
Psali jsme
Richard Ira Bong byl nejúspěšnějším leteckým esem amerického letectva všech dob. Své konto zatížil 40 sestřelenými japonskými letouny.
Korveta provedla další dva útoky, kdy shodila 8 a 10 náloží, ale bezúspěšně, načež se již v 02.58 vrátila ke konvoji. O 30 min. později šla U-256 nahoru, ale poškození bylo takového rázu, že musela přerušit patrolu. Když mířila 2. září zpět, byla v 08.30 v biskajském zálivu, když ji napadl Whitley Mk.V Z9515/KN-H, chybně identifikovaný jako Wellington, střílel z palubních kulometů a shodil dvě nebo tři nálože, které dopadly asi 15 za zádí. U-256 zareagovala palbou a posádka spozorovala zásahy v prostoru kokpitu. Letoun byl naposledy spatřen letící velmi nízko s vlečkou kouře. Ve skutečnosti vyslala osádka SOS a skončila v moři. Nikdo z pětičlenné osádky P/O A. Cassieho nepřežil. U-Boot nicméně taky utrpěl velmi závažné škody, dokonce úderem o palubu, a dobelhal se dalšího dne do Lorientu. Tam musely proběhnout provizorní opravy, protože mezi 22. a 23. září plula U-256 do Brestu.
Původně se předpokládalo, že ponorka bude odepsána, ale nakonec bylo 16. dubna 1943 rozhodnuto, že jen bude předělána na protiletadlovou, tzv. U-Flak. Dovybavení spočívalo v dalších dvou 2cm čtyřčatech. Ponorka měla mnohem kratší dosah a nesla jen 5 torpéd přímo v trubicích. Novým velitelem se 16. srpna stal Oblt. Wilhelm Brauel k první plavbě s ní vyplul 4. října. Již 8. října v 03.35 spatřil operátor RDF na obrazovce ve Wellingtonu HP190/J cíl a o dvě minuty později jej osádka zahlédla a provedla útok. Letoun pilotoval Australan P/O M. H. Paynter. Podmínky byly velmi dobré s mraky 2/10 bez svitu měsíce. Viditelnost byla zhoršena mlžným oparem nad moře na střední. Při útoku pálila ponorka 20mm kanóny a bombardér odpovídal kulomety, čímž palbu údajně oslabil. V 03.38 shodil 6 250lb náloží z 200 stop pod úhlem 45o. Výbuchy byly vidět po obou stranách věže. Zasažena byla levá výškovka a po návratu byl znovu v akci 18. října. Ponorka unikla bez poškození.
Psali jsme
Letecká válka nad okupovaným kontinentem vstupovala na jaře 1941 do nové pro RAF ofenzivní fáze a 19. květen v tom neměl být výjimkou....
Podobně neúspěšný útok přežila 16. listopadu na cestě zpět v 02.05, kdy Halifax Mk.II D od 502. Squadrony zasáhla do konce pravého křídla. O shození bomb nebo náloží není ani zmínka a letoun F/O P. T. Culling Manninxe v 13.20 přistál. 25. ledna 1944 vyplula na další hlídku. Cdr. D. A. Rayner byl na palubě torpédoborce HMS Woodpecker. U-256 se nacházela 20. února 1944 s nepřítelem po obou stranách. V 00.11 v kvadrantu QU1843 vystřelila ze zadní trubice Zaunkönig na torpédoborec vpravo na 3500 m a z trubice č. 2 další 2000 m daleko nalevo. Poté klesla do 160 m. Po 2 min. a 2 sec. byl slyšel velký výbuch a známky potápění, po 3 min. 10 sec. druhý s tímtéž doprovodem.
Skutečnost byla taková, že HMS Woodpecker byl zasažen na zádi, zničeno bylo kormidlo i šrouby. Další škody a praskliny byly vážné, nicméně i tak se předpokládalo, že by se dala zachránit a dotáhnout do Falmouth. K tomu nedošlo, protože 27. února špatné počasí ji poslalo na dno, byť s mírnou pomocí palby asi 60 námořních mil od Bishop Rock Light. U-256 čelila dalšímu nebezpečí 11. března, kdy se při útoku na ni zřítil Wellington HF311/H od 407. Squadrony. Osádka pilota P/O E. M. O’Donnella zahynula. Hned 19. března byla osvícena Liberatorem F od 224. Squadrony. Němci zahájili palbu a zaznamenali zásahy jak z 2cm, tak 3,7cm děl. Plameny byly spatřeny u bombometnice a z jednoho motoru.
Psali jsme
Jednu z dominantních rolí při ochraně spojenecké námořní plavby hrály tzv. korvety. Menší plavidla o nižší rychlosti 16 uzlů se solidním...
Bombardér F/Lt R. Dunna proletěl, shodil 6 náloží a dopadl 500 m od ní. 10 členů osádky zahynulo. Další stroj M od téže jednotky U-Boot sestřelil 7. června někde u Brestu, jenže utrpěl vážné škody. Opět bylo uvažováno o odepsání U-256, ale zase byla opravena. Nakonec byla rozebrána 23. října po bojové plavbě na náhradní díly.
Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik
Zdroj: history.com
Tagy