Autor fotografie: foto: Aero Vodochody|Popisek: L-39NG
V uplynulém týdnu Aero Vodochody dokončilo předepsané opravy všech 16 jednomístných bitevních letounů AČR L-159 ALCA a předalo poslední kus vzdušným silám. Letounům tím byl prodloužen provoz o dalších osm let, byť se v současnosti a v souvislosti se změnami, které čekají české letectvo, hovoří například o tom, že podzvukové letouny budou nahrazeny bezpilotními prostředky v kombinaci s protizemními schopnostmi nadzvukových letounů. Kromě L-159 na Aero Vodochody spoléhá také LOM Praha, resp. CLV Pardubice, s dodávkou čtyř cvičným strojů L-39 NG. Při pohledu do seznamu platných i neplatných potvrzení/osvědčení podnikatele na webu Národního bezpečnostního úřadu ve stavu k 31. prosinci 2022 ale vidíme šest neplatných osvědčení Aero Vodochody a Aero Vodochody AEROSPACE.
Bezpečnostní prověrkou Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) garantuje příslušná společnost svým obchodním partnerům či úřadům, že u ní nebyly zjištěny žádné skutečnosti, které by bránily přístupu k utajovaným informacím nebo výkonu citlivé činnosti. Stát může takové společnosti svěřit strategické informace v rámci spolupráce od obrany po zajišťování důležitých ekonomických potřeb či zájmů s přesahem do oblasti mezinárodní spolupráce.
Při pohledu do seznamu neplatných potvrzení/osvědčení na stránkách Národního bezpečnostního úřadu vidíme k 31. prosinci 2022 vidíme tři neplatná potvrzení/osvědčení pro Aero Vodochody (vydaná 24.7.2008, 28.5.2017, 25.10.2017) a tři pro Aero Vodochody AEROSPACE (z 25.10.2021, 1.2.2022 a 9.4.2022). V seznamu platných osvědčení podnikatele naopak Aero Vodochody není. Zeptali jsme se společnosti Aero Vodochody, zda je držitelem prověrky NBÚ, ale do publikace článku zůstal dotaz bez odpovědi.
Zřejmé je, že jestliže k 31. prosinci 2022 nebyla uvedená potvrzení v platnosti, nemělo to žádný vliv na dokončení významné zakázky pro Ministerstvo obrany. Aero Vodochody AEROSPACE uzavřelo s MO významné smlouvy 20. prosince 2022 (ÚP - letecká technika a PVO - podzvukové letouny za 416,5 milionu Kč bez DPH), 8. prosince 2022 (Servisní podpora letounů L-159 všech verzí za 2,738 miliardy Kč vč. DPH) nebo 18.7.2022 (Servisní podpora letounů L-39 a L-159 za 1,996 miliardy vč. DPH).
Není snadné spekulovat, co je důvodem neplatnosti zmíněných potvrzení/osvědčení, a zda může tento stav mít kořeny ve složité majetkové struktuře, do níž dnes tradiční český výrobce podzvukových cvičných letounů, privatizovaný podle rozhodnutí z roku 2006 napřed do rukou skupiny Penta, patří. Penta v roce 2021 Aero prodala maďarské společnosti HSC Aerojet Zrt., v níž držel 80 % dnešní maďarský ministr obrany Kristóf Szalay-Bobrovniczky a 20 % skupina Omnipol. Szalay-Bobrovniczky v červnu 2022 pak svůj podíl prodal společnosti SI 13 Aero Zrt., jejímž většinovým vlastníkem je Zsolt Hernádi, ředitel společnosti MOL Plc. Jestliže Szalay-Bobrovniczky při svém dřívějším podnikání spolupracoval s ruskou státní společností na významné zakázce v Egyptě, Hernádi v červnu loňského roku podpořil premiéra Orbána v jeho odporu proti sankcím EU na ruskou ropu a plyn.
Aero Vodochody mj. 5. ledna oznámilo zakázku na generální opravy bulharských letounů L-39. V roce 2020 dosáhla ztráta Aero Vodochody 1,026 miliardy korun, v roce 2021 činila ztráta půl miliardy korun.
Zdroj: NBÚ, Aero Vodochody