1280 x 720 (lg)

Japonsko začalo s přezbrojením druhé jednotky třídy Izumo na americké letouny F-35

Japonsko začalo s přezbrojením druhé jednotky třídy Izumo na americké letouny F-35
foto: Dragoner JP, CC BY-SA 3.0/Vrtulníkový torpédoborec Izumo

Druhá jednotka třídy Izumo, Kaga podstoupí proces přezbrojení (přestavbu) na americké letouny páté generace F-35B. Ve skutečnosti se bude jednat o konverzi plavidla na (kapesní či lehkou) letadlovou loď.

Před několika lety začalo Japonsko uvažovat o přestavbě svých vrtulníkových nosičů třídy Izumo na letadlové lodě tak, aby z nich mohly posléze startovat americké letouny F-35B. Třída Izumo primárně slouží jako nosiče vrtulníků, to se ovšem má brzy změnit a konvertovaná plavidla budou provozovat zmíněné stíhače F-35B. Otázkou zůstávalo, zda se pustit do přestavby pouze jediného plavidla, nebo u obou. Nakonec bylo rozhodnuto o tom, že konverzí projdou obě, a to pro případ poškození nebo dysfunkce jedné je hned k dispozici druhá, byť primárně na palubě F-35B mít nemusí.

5. října 2021 na palubě Izumo poprvé přistál stíhač F-35B, což představovalo zásadní událost z pohledu konverze plavidel této třídy.

Samotné oznámení konverze vrtulníkových torpédoborců vzbudilo v Japonsku poměrně značný ohlas, protože tamní mírová ústava zakazuje zemi stavět útočné zbraně. I to si Japonci ,,ošetří", a proto se plavidla nebudou po procesu přestavby označovat jako letadlové lodě. Obdobně se choval SSSR/Rusko v Černém moři, kde je přítomnost letadlových lodí smluvně zakázána. A tak vznikly letadlové křižníky. Na druhé straně v měnícím se se geopolitickém kolbišti a globálnímu soupeření s Čínou zejména ve Východočínském a Jihočínském moři nutí Japonsko reagovat na situaci a adekvátně k tomu měnit svou obrannou vojenskou doktrinu.

Otázkou pak zůstává, zda je toto úsilí výrazem přechodným, nebo trvalým odklonem od pacifismu jako takového, pokud se bude v citilivých oblastech, kde má Japonsko své přirozené zájmy, horšit bezpečnostní prostředí a ingerence dalších mocností, zejména Číny. Pro japonské námořní síly pak bude zmíněná přestavba představovat každopádně významný milník v přezbrojovacím procesu. A jestliže KLDR rozvíjí svůj jaderný program a střílí balistické střely až za Japonsko, je pravděpodobné, že legislativa bude upravena s možností provedení preventivního úderu k tomu vyčleněnými a vyzbrojenými silami - ale jen jako akt sebeobrany. Nejlepší obrana je totiž útok.

Modifikace, kterou projde třída Izumo, je rozdělena do dvou fází. Izumo již prošla první fází v roce 2021, druhá je pak naplánována na rok 2025 s výhledem na kompletaci o dva roky později. Nyní byla zahájena konverze druhého plavidla třídy Izumo, Kagy, která byla uvedena do služby v roce 2017. Kaga je primárním nosičem vrtulníků SH-60, po přestavbě už to budou právě americké letouny F-35B, stejně jako u první jednotky. A zde je nutno si připomenout, že i Itálie musela provést technické úpravy na palubě své letadlové lodi pro možnost realizovat VSTOL kapacity F-35B.

 

K tomu, aby se tak stalo, je potřeba řady konstrukčních změn na palubě obou vrtulníkových torpédoborců. Především se změní tvar přídě od trapezoidního na obdélníkový tak, aby to usnadnilo letounům F-35B přistání. Dále musí být učiněny úpravy přistávací paluby, především nanesením speciálního povlaku odolajícímu nadměrnému žáru, který při přistání produkují letouny F-35B. Interiér plavidla dozná také změn.

kaga

                                          Vrtulníkový torpédoborec Kaga (Zdroj: Hunini, CC BY-SA 4.0)

 

Zajímavé je, že konverze Kagy bude finančně náročnější než první jednotka. Zatímco první fáze přestavby Izuma stála 3,1 miliardy jenů, u Kagy vyjde na 20,3 miliardy jenů. Konverze Kagy v první fázi má podle předpokládaného plánu trvat 14 měsíců, návazně bude následovat její druhá fáze, která se zaměří na nezbytné změny interiéru. Druhá fáze začne v roce 2027.

Koncem této dekády by tedy celý proces mohl být dokončen a Japonsko si tím zajistí nejen zvýšení svých námořních kapacit, ale především schopnost provozovat z obou lodí nejmodernější americké stíhače, což ve sporných oblastech zvýší japonský odstrašující potenciál.

V této souvislosti dodejme, že také Jižní Korea chce postavit lehkou letadlovou loď o výtlaku 30 000 tun, z níž by mohly být provozovány letouny F-35B. Ta má být postavena ,,standardně", tedy ne konverzí. Nová loď tak bude jihokorejskm největším plavidlem, která bude skoro 1,5krát větší než již existující vrtulníkové výsadkové lodě třídy Dokdo, které mají zhruba poloviční výtlak než plánovaná lehká letadlová loď.

Délka nového plavidla bude činit zhruba 250 m, což je o něco více než například vrtulníkové torpédoborce třídy Izumo. Lehká letadlová loď bude navržena k tomu, aby z ní mohlo operovat 16 letounů F-35B, pojme až 3 000 námořníků a 20 vrtulníků. Jen pro porovnání: AČR provozuje 14 letounů a uvažuje o 24, ROK bude mít tedy v podstatě české letectvo na jedné palubě.

 Zdroj: Naval News

Tagy