Tank Altay: Turecko hledá záchranu projektu u Jižní Koreje

Tank Altay: Turecko hledá záchranu projektu u Jižní Koreje
Autor: CeeGee CC BY-SA 4.0|Popisek: tank Altay
03 / 12 / 2020, 13:00

Altay má představovat tank 4. generace, od něhož si Turecko mnoho slibuje. Nicméně projekt brzdí technologické problémy a Turecko se obrátilo na jihokorejskou firmu Hyundai Rotem, která se na programu nového tanku podílí, o pomoc.

Altay měl být tureckým národním trumfem a důkazem, že Ankara umí vyrobit moderní tank, srovnatelný se západními protějšky. Nicméně vývoj projektu se ,,zasekl" hlavně na technologických, resp. technických potížích, které souvisí především s problémovým motorem, hnacím a převodovým ústrojím tanku a v neposlední řadě také nevyhovujícím pancéřováním. Z těchto důvodů pak celý program nabral časový skluz. Původní plán počítal s tím, že 40 tanků Altay ve verzi T1 bude dodáno do roku 2020, což se už zcela jistě nestihne, otázka pak zůstává následující rok.

Vzhledem k tomu, že právě Altay představuje pro Ankaru jeden z klíčových projektů, obrátilo se podle serveru Defense News Turecko na jihokorejskou zbrojovku Hyundai Rotem, která se podílí na projektu, aby pomohlo program, na jehož konci má být moderní tank pro 21. století, znovu pohnout dopředu.

                                  

                                                                            Video: YouTube

Server Defense News informoval, že turecko-katarská společnost BMC je v jednání s firmou Hyundai Rotem a skrze ní také dalšími jihokorejskými koncerny či konglomeráty - Doosan a S&T Dynamics -, přičemž předmětem rozhovorů je způsob, jako vyřešit problémy s chybějící technologií pro Altay, který Turecko hrdě prohlašuje za kompletně domácí tank. Tuto chybějící technologie Ankara hledá právě u zahraničních partnerů. S&T Dynamics vyrábí například automatické převodovky, Doosan motory.

Obě firmy by pak mohly i ve spolupráci vyřešit potíže s powerpackem tanku, ale tak jednoduché to není. Jižní Korea se potýkala rovněž s podobnými problémy při vývoji tanku K2 Black Panther, za jehož vývojem stojí již zmíněná společnost Hyundai Rotem. Tank měl problémy s motory a převodovým ústrojím. Prvních 100 kusů tanku bylo osazeno motorem o výkonu 1 500 koní od Doosanu a S&T Dynamics pak dodala automatickou převodovku. Nicméně testy nakonec odhalily nespolehlivost převodovky a Jižní Korea vsadila na ,,hybridní" náhradu, což znamenalo powerpack, který se skládal z lokálně vyvinutého motoru a převodového ústrojí dodaného od německé společnosti Renk.

Turecko rovněž doufalo, že se jí podaří vyřešit technické problémy právě německou volbou. Do Altaye by byl zabudován dieselový motor MTU a převodovka od firmy Renk, jenže jednání s německými společnostmi skončilo na embargu, které Německo vyhlásilo vůči Turecku před rokem jako odvetné opatření za akci Ankary namířené proti syrským Kurdům.

Problém vyvstal i v souvislosti s volbou kvalitního pancéřování pro Altay. Turecko se poohlíželo v tomto případě po francouzském řešení, nicméně zde jsou patrné zhoršené vztahy na trase Ankara-Paříž. Co je však důležitější - Francie zastavila vývoz vojenského materiálu do Turecka stejně jako Německo kvůli již zmíněné ofenzivě proti syrským Kurdům.

Servery uvádějí problémy s powerpackem a pancéřováním, což je ale v podstatě celé vozidlo. Není však zmíněna také hlavní výzbroj. Vzhledem k tomu, že Turecko nyní používá tanky Leopard a že i K2 Black Panther je osazen 120 mm kanonem s hladkým vývrtem od německého Rheinmetall, lze předpokládat, že Altay v dohledné době neobdrží ani německé motory, ani německé převodovky, ani německé kanony, a to vše nebude moci zamontovat do korby a věže z francouzského pancíře. Z čistě tureckého tanku toho již popravdě mnoho nezbylo.

Jak celý projekt tureckého ,,domácího" tanku nakonec dopadne, ukáže až budoucnost. Rok 2021 pak napoví rozhodně víc. I to, zda Turecko vsadí na pomoc od Jižní Koreje, nebo jinde, protože vyřešení potíží s powerpackem a další přidružených problémů je klíčem ke zdárnému dokončení ambiciózního projektu, který nabírá poměrně velký časový skluz. 

 

Zdroj: National Interest, Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace