foto: Redakce SM/Tatra Force, Bahna 2024
KOMENTÁŘ: Po zvláštní komunikaci odborářského předáka Ďurča, který vyjádřil pochybnosti o vstupu STV Invest do kopřivnické Tatry, přichází první ostré kolo skutečného zápasu: Tatra Trucks chce navýšit základní kapitál.
V roce 2024 se Tatra Trucks vrátila k zisku. Po ztrátě 46 milionů z roku 2023 dosáhl její hrubý provozní zisk 532 milionů. Přes 1000 kusů nákladních automobilů společnost prodala ozbrojeným silám, nebo hasičům a záchranářům, a 400 kusů pak civilnímu sektoru. V tiskové zprávě, kterou rozeslal médiím tiskový mluvčí Tatra Trucks a.s. Andrej Čírtek – současně tiskový mluvčí skupiny CSG – 19. června, společnost oznamuje, že jejím cílem je zvýšit kapacitu výroby na 3000 vozidel ročně, a „proměnit kopřivnickou továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex“.
Informuje o záměru investovat celkem přes 7,3 miliardy korun. Z toho 3,3 miliard poskytnou bankovní úvěry a interní zdroje, 1,3 miliardy bude z dotací na ekologizaci slévárny a kovárny Tatra Metalurgie a.s., a 2,7 miliardy mápřinést navýšení základního kapitálu, což má podle zprávy zajistit, že „Tatra zůstane finančně stabilní a vyhne se nadměrnému zadlužení.“ A cituje ekonomického ředitele Tatry Daniela Bekeše: „Zvýšení základního kapitálu nám umožní udržet zdravou bilanci a zajistit prostředky pro další rozvoj i po roce 2030. Bez tohoto kroku by vysoká dluhová zátěž znemožnila naši schopnost investovat v navrhovaném rozsahu do nutných oprav, rozšiřování provozů a nových technologií.“

foto: Redakce SM/Expozice Tatra Trucks, Kielce 2023
Nestandardní komunikace s akcionáři formou tiskové zprávy
Tisková zpráva také cituje žádost generálního ředitele Tatra Trucks Kristijana Fiketa o podporu akcionářů pro tento záměr: „Obracíme se na naše akcionáře s důvěrou, že podpoří tento historický krok. Investice nejen posílí postavení Tatry na globálním trhu, ale také zvýší hodnotu společnosti pro všechny akcionáře.“ Pro kontext je třeba připomenout, že cca 54 % Tatry drží CSG, po 17,5 % Promet Group a STV Invest (transakci musí ještě posvětit Úřad pro hospodářskou soutěž) a zbývajících cca 10 % pak společnost QUANTUM PrivateEquity, která se o Tatru dělí s CSG prostřednictvím společnosti NIKA Development v poměru 83:16. Fiketova výzva jednoznačně směřuje především k Promet Group Denisy Materové a STV Invest Martina Drdy.
Jde o nestandardní způsob komunikace. Vedení podniku a akcionáři mají za běžných okolností zcela nepochybně jiné nástroje komunikace, než aby management vzkazoval akcionářům zásadní záměry přes veřejné tiskové zprávy. V současné situaci může náhlý a tímto způsobem avízovaný záměr navýšení základního kapitálu snadno vnímáno jako pokus o vytěsnění menšinových akcionářů. Související matematika je zřejmá: jednak jde o 2,7 miliardy korun. To znamená 1,5 miliardy by poskytla Czechoslovak Group, 270 milionů QUANTUM PrivateEquity, a na Promet Group a STV Invest vychází bezmála miliarda korun. Rozhodnutí o navýšení základního kapitálu vyžaduje 2/3 hlasů.

foto: Redakce SM/Tatra Force, Bahna 2024
Nesouhlas Promet Group a STV Invest by měl praktické důsledky
Bez souhlasu Promet Group a STV Invest tedy k žádném navýšení základního kapitálu nedojde. V rámci šachové partie, která byla tiskovou zprávou rozehrána, by však měl nesouhlas zřejmé praktické důsledky: zamezí přísunu potřebného kapitálu, ohrozí naznačené investiční plány. Zároveň by byl silným signálem nesouladu mezi akcionáři, případně ztráty důvěry v management podniku. Přesně v duchu Fiketovy formulace žádosti o podporu následně zazní výčitky, že menšinoví akcionáři brání rozvoji společnosti Tatra Trucks, ohrožují ji finanční nestabilitou a nutí k nadměrnému zadlužení. Ve hře také může být varianta zvýšení základního kapitálu pouze většinovým akcionářem (pomiňme nyní proces, jak by k tomu došlo), což by mělo dopad na velikost podílů minoritních akcionářů.
Tak zásadní investice, jaké byly veřejnosti představeny, se značnými finančními nároky na menšinové akcionáře, by zcela určitě měly být před veřejným oznámením s akcionáři předjednány. Vstupujeme do třetí fáze zmíněné šachové partie. V té první překvapená CSG reagovala na vstup STV do Prometu slovy: „Tatra hraje nezastupitelnou roli jako dodavatel strategické pozemní mobility pro ozbrojené a záchranářské složky v České republice i v řadě zemí po celém světě, a tuto její roli hodláme dále rozvíjet. Pokud bude společnost STV Invest sdílet tuto vizi a aktivně přispívat k dalšímu rozvoji a zvyšování hodnoty automobilky Tatra, rádi ji ve společnosti uvítáme jako partnera. Jsme připraveni na spolupráci, která podpoří dlouhodobou stabilitu a růst Tatry Trucks.“
Navýšení základního kapitálu – krajní varianty řešení?
Ve druhé fázi, jež byla jakýmsi intermezzem, jsme byli svědky zvláštní komunikace šéfa OS KOVO Radima Ďurči. Vyjádřil obavy z toho, že STV je přímým konkurentem Tatry, což podle něj ohrožuje akcionářskou strukturu podniku, „ale i různé soutěžení zakázek.“ STV se ohradila, Ďurča svá vyjádření zmírnil, a nikdo další obavy o zaměstnance v těchto souvislostech po tomto ojedinělém výstřelu mediálně nerozvíjel – odboráři samotné Tatra Trucks věc nechali zcela bez komentáře, zato Andrej Čírtek reagoval slovy: „Jsme odhodláni zvažovat všechny eventuality, jak akcionářskou strukturu v zájmu Tatry řešit. Na stole jsou i krajní varianty, které by mohly vést k zásadní změně vztahu CSG k Tatře, pokud by to bylo nezbytné pro zajištění její budoucnosti a prosperity.“
Již v první reakci naznačený „další rozvoj a zvyšování hodnoty automobilky“ nyní získal konkrétní obrysy. Záležet bude na ochotě menšinových akcionářů tuto hru hrát dál. V principu podobný krok mohli očekávat, jakkoli zřejmě nikoli komunikovaný formou tiskové zprávy. Podle dřívějších vyjádření STV Invest má společnost zájem Tatru dále rozvíjet a vrátit zpět do zisku a k prosperitě. Investice jsou jedním z klíčových nástrojů, jak toho dosahovat. Další tahy na šachovnici naznačí, kdo má „partnera“ přečteného lépe.
Tagy