USAF se rozloučí se 17 nejstaršími bombardéry B-1 Lancer

USAF se rozloučí se 17 nejstaršími bombardéry B-1 Lancer
Autor: public domain|Popisek: B-1 Lancer
14 / 12 / 2020, 13:00

17 bombardérů B-1 Lancer bude v roce 2021 vyřazeno ze služby, potvrdila ve svém prohlášení společnost Boeing, výrobce letounu.

Americké letectvo hodlá vyřadit 17 nejstarších bombardérů B-1 Lancer ze služby, potvrdila ve svém prohlášení společnost Boeing. Vyřazení z výzbroje je naplánováno na rok 2021. Jak poznamenal k tomuto budoucímu kroku amerického letectva Boeing, podpůrné mise a další operace si za dobu více než 20 let vybraly svou daň na struktuře draku letounu. 

V současné době se nachází část letky bombardéru B-1 v takovém stavu, že vyžadují investice desítek milionů dolarů, aby mohly být nasazeny v krátkém čase do misí.

Proto se USAF rozhodla vyřadit 17 bombardérů a ušetřené finanční prostředky vložit do těch strojů, jejichž stav je méně opotřebovaný a vyplatí se do nich ještě do budoucna investovat, než budou výhledově nahrazeny bombardérem B-21 Raider. V současnosti USAF provozuje okolo 60 bombardérů Lancer, vedle něho pak má americké letectvo k dispozici ještě 75 bombardérů B-52H Stratofortress a 20 B-2A Spirit.

Již v únoru 2020 USAF informovala, že dlouho plánovaný časový rámec postupného vyřazování bombardérů B-1 Lancer je klíčovým prvkem v efektivním řízení jejich letky během přechodu k již zmíněnému novému bombardéru B-21 Raider. Ten by měl dosáhnout počáteční operační způsobilosti v roce 2030.

V případě B-1 se potvrzuje, že vývoj letounů prochází obdobím sestupu, co se jejich životnosti týče. Toto tvrzení lze dokumentovat ,,vyřazováním a reaktivací" veteránů, jako jsou B-52 nebo A-10, případně SR-71. Tyto neobvykle zdařilé konstrukce dalece předběhly svou dobu, nikoliv technologicky, ale jasnou koncepcí použití a k tomu uzpůsobené robustnosti konstrukce a volených materiálů.

U všech jmenovaných typů dochází k modernizaci avioniky, elektroniky nebo pohonných jednotek, ale drak jako takový splňuje požadavky na použití, při samozřejmé průběžné obměně věkem opotřebených součástí, jež však nevyžaduje zásadní investice, jako v případě B-1. Snad se konstruktérům B-21 Raider podaří představit opět konstrukci, jež se stane opět ikonou. V tomto má americké letecké inženýrství dobrou tradici.

 

Zdroj: Defence Blog

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace