VBCI – francouzské obrněné bojové vozidlo pěchoty (2008–2019)

VBCI – francouzské obrněné bojové vozidlo pěchoty (2008–2019)
20 / 08 / 2019, 14:00

VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie) je osmikolové obrněné bojové vozidlo pěchoty francouzské armády vyráběné společnostmi Nexter Systems a Renault Trucks Défense. Ve službě v letech 2008–2015 zcela nahradilo pásové bojové vozidlo pěchoty AMX-10 P z roku 1973. Jde o stroj podobné koncepce jako Pandur II z výzbroje armády České republiky, která se, na rozdíl od Francouzů, rozhodla pro paralelní službu jak kolových tak pásových BVP.

VBCI je výsledkem programu VBM (Véhicule blindé modulaire – Modulární obrněné vozidlo) z počátku 90. let, jehož cílem bylo vyvinout BVP pro přepravu a nasazení pěchoty francouzské armády s požadavkem schopnosti přivézt pěšáky co nejblíže k místu nasazení. Programu se původně účastnily také Velká Británie a Německo, ale od roku 1999 v něm Francie pokračovala sama. Vozidlo uspělo v armádních zkouškách mobility a obratnosti, odolnosti a elektronických systémů v letech 2003-2004. Určité zpoždění projektu přinesly potíže při integraci věže Tarask.

Psali jsme: AMX 30 AuF1 – francouzská samohybná 155mm houfnice (1977-2019)

Modularita vozidla spočívá v možnosti upravit prvky pasívní ochrany v závislosti na typu hrozby při předpokládaném nasazení, a vozidlo lze také vybavit aktivní ochranou SHARK typu hard kill, který ničí střely protivníka pomocí speciálních projektilů. Odolné pneumatiky Michelin X-Force jsou konstruovány tak, aby po pěti průstřelech ujely ještě alespoň 100 km.

Pro koncepci kolového vozidla se francouzská armáda rozhodla kvůli lepším možnostem transportu takové techniky v situaci častějších zahraničních intervenčních misí. Kolová vozidla jsou při dlouhých přesunech mobilnější a pohodlnější než pásová; jsou také levnější na pořízení, mají nižší spotřebu a jsou snazší pro údržbu a opravy. Mohou být přitom v rámci váhových kategorií stejně i lépe chráněná, a větší světlá výška podvozku umožňuje vyšší odolnost proti minám. Mezi jejich nevýhody patří mj. v městském prostředí nemožnost otáčet se na místě a nižší schopnost překonávat překážky.

VBCI lze převážet transportními letouny Airbus A400M. Jeho prázdná hmotnost činí 18 tun, a bojová pak 24­–32 tun. Do přepravního prostoru standardní verze VCI (bojové vozidlo pěchoty) se vejde 8 plně vyzbrojených vojáků, posádku tvoří velitel, řidič a střelec. Vyzbrojena je automatickým kanónem GIAT M811 ráže 25 mm a koaxiálním kulometem MAG 58 ráže 7,62 mm. Varianta obrněného transportéru bez věže (APC) pojme až 14 pěšáků. Varianta VPC (velitelská) veze dvě stanice Plukovního informačního systému (SIR) a kromě posádky sedm mužů, a je vyzbrojena kulometem ráže 12,7 mm. Existuje také exportní verze s kanónem ráže 40 mm.

Psali jsme: Francouzský tank Leclerc si podmaní každé bojiště

Vozidlo nasazuje od roku 2008 jen francouzská armáda, jako exportní artikl zatím úspěšné nebylo, a zákazníci dávají spíše přednost německým Boxerům nebo švýcarským Mowag Piranha. Francouzi jimi vybavují osm pluků pěchoty pozemního vojska. V zahraničí byla vozidla nasazena během misí v Afghánistánu a v Mali. Celková produkce činí 630 kusů.

Pro srovnání VBCI s KBVP Pandur II CZ několik základních údajů:

  • Bojová hmotnost VBCI: 24–32 tun; Pandur: 20,6 tuny
  • Přepravní kapacita VBCI: 8 pěšáků; Pandur: 7 pěšáků
  • Délka, šířka, výška VBCI: 7,89 m, 2,98 m, 3,22 m; Pandur: 7,92 m, 2,78 m, 3,76 m
  • Úroveň ochrany VBCI: STANAG 4569 level 4 (do 14,5 mm); Pandur: STANAG 4569 level 1/2 (do 7,62 mm)
  • Nejvyšší rychlost na silnici VBCI: 100 km/h; Pandur: 105 km/h
  • Dosah po silnici VBCI: 750 km; Pandur: 700 km
  • Hlavní výzbroj VBCI: kanón 25 mm; Pandur: kanón 30 mm

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace