Bitevní lodě Sovětskij Sojuz aneb Stalinovy rudé sny

Bitevní lodě Sovětskij Sojuz aneb Stalinovy rudé sny
Popisek: Dělo ráže 406 mm
16 / 03 / 2019, 13:00

Pád carského Ruska a následný chaos provázející vznik SSSR znamenal konec stavby velkých hladinových lodí v Rusku. Když ale došlo k "normalizaci" stavu země, zatoužil Stalin po mocné povrchové flotile.

Bitevní lodě Projektu 23 měly být odpovědí na bitevní lodě Bismarck a Tirpitz stavěné v hitlerovském Německu. Došlo dokonce k rozestavění 4 trupů lodí s názvy Sovětskij Sojuz, Sovětskaja Ukrajina, Sovětskaja Rossija a Sovětskaja Bělorossija. Nové lodě měly tvořit základ čtyř hlavních sovětských flotil. Jejich stavba byla zahájena v letech 1938 - 1939.

Project 23

Svými rozměry měly konkurovat japonským lodím Jamato a plánovaným americkým třídy Montana. 271 metrů na délku, 38,9 metru na šířku a výtlak plné lodi 65 160 tun!

Dělová výzbroj měla být tvořena devíti děly ráže 406 mm rozmístěnými ve třech hlavních dělových věžích. Výzbroj tedy byla slabší než u japonských gigantů, ale na německou třídu Bismarck by byla stačila s přehledem. Jak by to ale bylo s kvalitou lodi je otázka, vzhledem k razení sovětské teze, že kvantita je také kvalita...

Psali jsme: Hitlerův bojovník: Těžký křižník Admiral Hipper

Původní návrh lodí počítal s děly ráže 460 mm a rychlostí až 36 uzlů!

Problémem by byl i pancíř, kdy sovětský průmysl nebyl schopen dodat pancéřové desky tlustší než 230 mm a v boji by touto lodí prolétaly německé granáty jako papírem.

Výstavba 4 lodí byla od začátku sužována problémy a nedostatkem znalostí se stavbou velkých lodí. U trupu Sovětskaja Bělorossija byly zjištěny takové zásadní nedostatky, že její výstavba byla 19. října 1940 zrušena. Stavba zbývajících tří lodí byla ukončena poté, co Hitler svého spojence napadl a již nikdy nebyla obnovena.

Psali jsme: Když vlastní loď opustí posádku. Němečtí námořníci na strastiplné cestě domů přežili i nemožné

Stavba lodi Sovětskij Sojuz byla přerušena 10. 9. 1941 ve stavu rozpracovanosti 21%. Pancéřové desky z lodi byly částečně použity pro stavbu pobřežních opevnění u Leningradu. Po skončení války byly zbytky trupu v roce 1949 rozebrány na kov.

Sovětskaja Ukrajina byla 15. 8. 1941 zajata německými vojáky ve stavu rozpracovanosti 18% a po jejich odchodu z Nikolajeva byl skluz v doku vyhozen do povětří. Dostavění lodi bylo sovětskou admiralitou zamítnuto.

Psali jsme: Hitlerův křižník v sovětských službách bránil Leningrad

Výstavba lodi Sovětskaja Rossija byla ukončena 10. 9. 1941 a 18. 4. 1947 byla stavba definitivně zrušena a trup rozebrán.

 

Zdroj: Navypedia.org

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace