Sovětská pýcha 80. let: Vzdušný gigant Mjasiščev VM-T Atlant přežil katastrofu

Sovětská pýcha 80. let: Vzdušný gigant Mjasiščev VM-T Atlant přežil katastrofu
Autor: By Dmitry Pichugin - http://www.airliners.net/photo/Atlant/Myasishchev-VM-T-Atlant/0920727/&sid=f0f38682c1c65528451e54660cec6c62, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16160434|Popisek: VM-T Atlant
07 / 05 / 2020, 16:00

Mjasiščev VM-T Atlant je sovětský supertěžký dopravní letoun, který vznikl modernizací bombardéru Mjasiščev M-4. Byl modifikován tak, aby mohl nést nosné rakety Eněrgija a sovětské raketoplány, které vzniknou v programu Buran.

Pro Mjasiščev VM-T Atlant je vzdušný gigant rozhidně přiléhavé označení. Na designu stroje se začalo pracovat závěrem 70. let. Sovětský obr vznikl modernizací bombardéru Mjasiščev M-4. Konstruktéři jej potřebovali modifikovat tak, aby stroj mohl jednak nést nosné rakety Eněrgija a také sovětské raketoplány, které měly vzniknout v rámci programu Buran.

Atlant

                                             VM-T Atlant ( Zdroj: Doomych, Wikimedia Commons)

 

Délka letounu činila 58,70 m, výška 14 m,rozpětí křídel činilo 53,14 m. Sovětského obra poháněla čtveřice proudových motorů TRD VD-7. Stroj mohl dosáhnout maximální rychlosti 580 km/h, dolet činil 3585 km. Atlant poprvé vzlétl v roce 1981 a o rok později proběhl první let již s nákladem, tedy vodíkovou nádrží Eněrgija. Od března 1983 pak stroj nesl ,,na zádech" i raketoplán Buran. Tento program, který nápadně připomínal americké raketoplány, však skončil neúspěšně.

                                  

                                                                         Zdroj: YouTube

Atlant mohla navíc v roce 1988 potkat katastrofa. V březnu začal při letu hořet levý vnější motor, a když se stroj chystal na přistávací manévr, vysadil i druhý motor na levé straně. Naštěstí se podařilo pilotům zachovat duchapřítomnost a Atlant přistál hladce. 

Celkem byly postaveny dva kusy Atlantu. V roce 1989 byly nahrazeny dnes dobře známým nákladním letounem An-225 Mrija. Ten je také určen pro přepravu nadměrných nákladů, v čemž drží i světové rekordy. Jeden stroj VM-T Atlant je umístěn na letišti Žukovskij a je vlastněn významným ruským leteckým centrem TSAGI a Výzkumným instituem M.M. Gromova. Druhý stroj je pak umístěn na letecké základně v Dyagilevu ve městě Rjazaň.

 

Zdroj: //military.wikia.org/

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace